اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

فارس گزارش می دهد

احتمال تغییر اقلیم‌های آب و هوایی برای محاسبه قیمت گاز در زمستان

خبرگزاری فارس: با اتمام فصل گرما انتظار می رود نحوه محاسبه قبوض گاز براساس اعلام قبلی شرکت ملی گاز ایران تغییر کند که این تغییرات در قیمت هر متر مکعب گاز نیست بلکه بر اساس تغییراتی است که احتمالا در اقلیم های آب‌و هوایی رخ خواهد داد.

احتمال تغییر اقلیم‌های آب و هوایی برای محاسبه قیمت گاز در زمستان
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس نحوه محاسبه قبوض گازبها بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها یکی از چالشی ترین موضوعات در نحوه محاسبات جدید قیمت حامل های انرژی بوده است، به طوری که در روزهای اولیه اجرای قانون غالب مردم در خصوص قیمت قبوض گاز کمترین اطلاعات را داشتند و این امر موجب شد در زمستان سال گذشته شرکت ملی گاز با مشکلات زیادی مواجه شود.

قبوض گاز براساس اعلام شرکت ملی گاز ایران در دو قسمت هفت ماه گرم و پنج ماه سرد سال و با اقلیم های آب و هوایی متفاوت بررسی و محاسبه می شود به طوری که با آغاز فصل گرما اگر چه قیمت مصرف هر متر مکعب گاز افزایش یافت اما تغییرات اساسی در خصوص اقلیم های آب و هوایی در قبوض گاز مشاهده شد.
که این تغییرات اقلیم و همچنین کاهش مصرف گاز به دلیل فصل گرما موجب شد تا قیمت قبوض به یک باره با کاهش چشمگیری مواجه شده و البته موجبات رضایت مردم را فراهم آورد به خصوص هنگامی که  مشترکان گاز شاهد بودند شرکت ملی گاز ایران به وعده خود عمل کرده  و براساس اقلیم های جدید مازاد پرداختیشان  را که مربوط به فصل سرما بود در قبوض گاز محاسبه و به آنها عودت داده است.

بنابراین اکنون که روزهای پایانی فصل تابستان را سپری می کنیم اگر چه بارها شرکت ملی گاز اعلام کرده است براساس قانون بودجه سال 90 به هیچ عنوان افزایشی در نرخ گاز بها وجود نخواهد داشت و نرخ ها کماکان ثابت باقی می ماند اما احتمال ایجاد تغییر در اقلیم های آب و هوایی ترسیم شده برای مناطق کشور وجود دارد.
 
به طوری که به گفته مدیرگازرسانی شرکت ملی گاز ایران براساس قرار دادی که شرکت ملی گاز ایران با سازمان هواشناسی منعقد کرده است این سازمان اقلیم های آب و هوایی جدیدی را قرار است در مهرماه آینده به شرکت ملی گاز اعلام کند و این شرکت براساس اقلیم های جدیدی که معرفی می‌شود به جمع بندی رسیده و اقلیم های آب و هوایی را برای محاسبه قبوض گاز تغییر می دهد.

بنابراین گزارش چندی پیش یکی از مدیران سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با تائید این خبر اعلام کرد این سازمان احتمالا اقلیم های آب و هوایی را از 10 اقلیم به 15 اقلیم تغییر دهد، اما مدیران شرکت ملی گاز تاکید کرده اند این تغییرات به معنی اینکه شرکت ملی گاز نیز با آنها موافق و مورد تاییدش خواهد بود نیست، بلکه مدیران شرکت ملی گاز ایران بعد از دریافت اطلاعات باید برروی آنها به توافق برسند.

در حال حاضر که این گزارش منتشر می شود هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص نحوه تغییر اقلیم های آب و هوایی وجود ندارد و شرکت ملی گاز ایران نیز منتظر اعلام اقلیم ها از سازمان هواشناسی است
بنابراین دوباره تاکید می شود اگر چه بارها گفته شده است که قیمت هر متر مکعب گاز افزایش نمی یابد ولی این ادعا به آن معنی نیست که قیمت قبوض گاز افزایش و یا کاهش خواهد یافت.

بنابراین اظهار نظر دقیق تر باید هنگامی صورت پذیرد که اقلیم ها مشخص شود و امید است که شرکت ملی گاز قبل از آغاز فصل سرما نحوه محاسبه قبوض گاز را به مشترکین اعلام کند تا آنها بتوانند در خصوص میزان مصرفشان  در مدت ماه های سرد سال برنامه ریزی کنند.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول