اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

لزوم توجه به فعالیت‌های جدی در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس استثنایی

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: یکی از کارهایی که باید در مدارس استثنایی زیرنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گیرد، فعالیت‌های جدی‌تر در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان معلول است.

لزوم توجه به فعالیت‌های جدی در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس استثنایی
جواد آرین منش، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه آموزش و پرورش استثنایی باید علاوه بر رفع مشکلات متعدد دانش‌آموز معلول، در زمینه‌های فرهنگی نیز فعالیت‌های جدی‌تری در مدارس استثنایی داشته باشد، اظهار داشت: یکی از کارهایی که باید در مدارس استثنایی زیرنظر سازمان آموزش و پرورش استثنایی صورت گیرد، فعالیت‌های جدی‌تر در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان معلول است؛ البته فعالیت‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است، اما باید کارهای جدی‌تری در این باره انجام شود.

* لزوم برنامه‌ریزی مدون و منسجم برای تقویت بُعد‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان معلول

وی ادامه داد: خوشبختانه در رأس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، شخصیت فرهنگی حضور دارد که مطمئناً نسبت به مسایل فرهنگی و تربیتی معلولان توجه خاصی نشان می‌دهد؛ امیدوارم در آینده نسبت به این موضوع فعالیت‌های تأثیر‌گذار‌تری صورت گیرد، چرا که فعالیت‌های صورت گرفته کافی نیست و نیاز به برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجمی برای تقویت بُعد‌های فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان معلول دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط روحی، روانی و خانوادگی دانش‌آموزان معلول نسبت به دانش‌آموزان عادی متفاوت است، بنابراین این قشر از جامعه نیازمند اهتمام و توجه بیشتر دولت هستند. توصیه من به دولت این است که به همان صورتی که برای پیشرفت مدارس استثنایی و دانش‌آموزان این مدارس ساختار‌ها و برنامه‌ریزی‌ها پیش‌بینی شده است، بودجه و اعتبارات لازم نیز در این زمینه اختصاص داده شود تا مشکلات و نقایص مدارس استثنایی هرچه زودتر مرتفع شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس در ادامه به نقش مجلس در رفع مشکلات معلولان به خصوص دانش‌آموزان معلول اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوعات کلی مربوط به معلولان، کمیسیون اجتماعی نقش اساسی دارد و در موضوعات مربوط به آموزش نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس باید بیشتر فعالیت داشته باشد؛ همچنین کمیسیون فرهنگی نیز در زمینه‌های فرهنگی و تربیتی معلولان و حل مشکلات مربوط به این زمینه باید کارهای موثرتری صورت دهند و دولت را ملزم کنند تا در این موارد تأثیر‌گذاری بیشتری داشته باشند.

* یکی از دغدغه‌های معلولان؛ عدم استفاده از ظرفیت و توان عینی آنها بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه

آرین منش با بیان اینکه توجه مجلس هفتم و هشتم به مسایل و مشکلات معلولان به خصوص دانش‌آموزان معلول فوق‌العاده بوده است، اضافه کرد: خوشبختانه توجهات به مسایل کلی معلولان به خصوص معلولان دانش‌آموز در مدارس استثنایی در مجلس بیش از گذشته بوده است، به طوری که در مجلس هفتم و هشتم این توجهات فوق‌العاده شده است، امیدوارم در آینده دولت و مجلس با هم‌فکری یکدیگر به مسایل مربوط به معلولان دانش‌آموز در مدارس استثنایی بیشتر رسیدگی کنند.

وی در ادامه بیان کرد: اگر قانون حمایت از معلولان که به تصویب مجلس رسیده است، به طور تمام و کمال مورد توجه قرار گرفته و اجرایی شود، از لحاظ اجتماعی، فرهنگی، استخدامی و دیگر مسایل مربوط به این قشر مشکلی نخواهیم داشت، اما متأسفانه توجه لازم به خصوص در زمینه استخدام معلولان به عمل نیامده است، در حالی که یکی از دغدغه‌های معلولان این است که از ظرفیت و توان عینی آنها بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس به اعتبارات موجود در مدارس استثنایی اشاره و اظهار داشت: اعتبارات و لایحه بودجه را دولت به مجلس ارایه می‌کند و مجلس نیز با افزایش اعتبارات و بودجه معلولان دانش‌آموز موافقت می‌کند، بنابراین باید دولت در زمینه افزایش اعتبارات، لایحه را به مجلس ارائه کند.

وی در پایان در مورد عملکرد آموزش و پرورش در زمینه توجه به دانش‌آموزان معلول گفت: در سال‌های گذشته ضعف‌ها و نواقصی در زمینه توجه این وزارتخانه به معلولان دانش‌آموز وجود داشته است، اما خوشبختانه در طی یکی دو سال اخیر توجهات به این قشر از جامعه بیشتر شده است، اما هنوز اشکالاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول