اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

یک فوق‌تخصص قلب کودکان در گفت‌وگو با فارس:

یک درصد بیماریهای مادرزادی مربوط به قلب است

خبرگزاری فارس: یک فوق‌تخصص قلب کودکان گفت: یک درصد بیماری‌های مادرزادی مربوط به بیماریهای قلبی است.

یک درصد بیماریهای مادرزادی مربوط به قلب است
حسن زمانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد نقش اکوکاردیوگرافی جنین در تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلبی و نامنظمی‌های قلب قبل از تولد اظهار داشت: اکوکاردیوگرافی قلب در سال‌های اخیر توانسته است به اختلالات ساختمانی قلب در جنین و نامنظمی‌های ضربان قلب جنین پی‌برده و در درمان گروهی از این اختلالات نقش مهمی را داشته است.

وی در ادامه افزود: بر اساس آمارهای جهانی از هر هزار تولد تقریباً 8 نوزاد دچار بیماری‌های قلبی مادرزادی‌ هستند که ممکن است بیماری در آنها خفیف یا شدید باشد، بهترین زمان جهت تشخیص بیماری‌های ساختمانی قلب در زمان بارداری در سنین 20 الی 18 هفتگی از عمر جنین است؛ در طول زمان بارداری می‌توان به نامنظمی‌های ضربان قلب جنین پی ‌برد و درمان مناسب آن را پیشنهاد کرد.

این فوق تخصص قلب کودکان در خصوص مواردی که بررسی قلب جنین توسط "اکوکاردیوگرافی" پیشنهاد می‌شود، گفت: در مواردی که سابقه بیماری مادرزادی قلب یا بیماری‌های ژنتیکی که با بیماری‌های مادرزادی قلب همراهی بالایی دارند، در فرزندان قبلی یا والدین دیده شده باشد، انجام اکوکاردیوگرافی جنینی ضرورت دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به شیوع یک درصدی بیماری‌های مادرزادی قلبی در هنگام تولد، باید توجه داشت که این میزان در مواردی که والدین یا یکی از فرزندان قبلی مبتلا به این بیماری بوده‌اند، در حاملگی بعدی افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه در این موارد توصیه به بررسی قلب در دوران جنینی برای بارداری‌های بعدی می‌شود.

زمانی اضافه کرد: وجود مشکلاتی از قبیل سابقه بیماری مادرزادی قلب در مادر، مصرف داروها و موادی که طی بارداری می‌تواند احتمال ضایعات قلبی را در جنین افزایش دهد همچنین اختلالات متابولیک در مادر مانند دیابت، احتمال بیماری قلبی کودک را بالا می‌برد بنابراین بررسی قلب جنین در این افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی در مورد عوامل و فاکتورهای جنینی مؤثر بر ضرورت انجام اکوکاردیوگرافی جنین، به اختلالات "کروموزومی" و "ژنتیکی" شناخته شده قبل از تولد مانند سندرم داون، جابجایی احشاء و اختلالات ساختمانی تشخیص داده شده از طریق سونوگرافی اشاره کرد و اظهار داشت: تورم جنین در رحم و بروز نامنظمی‌های ضربان قلب در جنین که می‌تواند باعث اختلال رشد، مرگ جنین در موارد درمان نشده و گاهی زایمان زودرس شود، از مواردی است که انجام اکوکاردیوگرافی جنین را ضروری می‌سازد.

عضو انجمن قلب کودکان ایران افزود: اکوکاردیوگرافی در جنین می‌تواند نارسایی‌های قلب در مراحل اولیه رشد جنین را مشخص کرده و در اتخاذ تدابیر درمانی زودهنگام جهت تصمیم گیری برای ادامه یا ختم بارداری و نیز فراهم کردن شرایط مناسب جهت انتخاب نوع زایمان و شرایط درمانی پس از تولد نقش مهمی را ایفا کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول