اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

یک پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف در گفت‌وگو با فارس:

تشویق به حجاب در مدارس و مشاهده بدحجابی بازیگران موجب سردرگمی نوجوانان شده است

خبرگزاری فارس: یک پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف گفت: تشویق به حجاب در مدارس و مشاهده بدحجابی بازیگران زن نوجوانان را در بحث حجاب سردرگم کرده است.

تشویق به حجاب در مدارس و مشاهده بدحجابی بازیگران موجب سردرگمی نوجوانان شده است
منیره توکلی، پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار زنان باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه شاید یکی از مسائل نسل جوان در جامعه، چرایی و چگونگی پوشش یا به عبارت کامل‫تر حجاب کامل اسلامی باشد، اظهار داشت: اگر ما در کانون خانواده به عنوان نخستین واحد جامعه و تأثیرگذارترین نهاد در فرهنگ‌سازی، به پرسش چرایی لزوم رعایت حجاب اسلامی پاسخ دهیم، ‌انتخاب چگونگی رعایت حجاب از طرف دانش‌آموزان عاقلانه‌تر و قابل پذیرش‌تر خواهد بود.

وی افزود: متأسفانه در چند دهه اخیر خانواده‌ها بیشترین وقت خود را صرف دیدن برنامه‌های بنگاه‌های فرهنگ‌ساز غربی، شبکه‌های اینترنتی و شبکه‌های ترویج کننده افکار غربی و غیر اسلامی از رسانه‌ای به نام ماهواره می‌کنند و در حقیقت دچار تهاجم فرهنگ‌های غیر بومی و غیر اسلامی شده‌اند و بر این اساس کارکرد تربیتی خانواده‌ها به عنوان انتقال دهندگان اولیه مسائل فرهنگی، سنتی و اسلامی به اندازه کافی مطلوب نیست؛ این مسئله شاید کلید بسیاری از درهای بسته افکار دانش آموزان و جوانان برای پذیرش چرایی و چگونگی حجاب باشد.

این کارشناس بسیج جامعه زنان با بیان اینکه مدارس ما به عنوان نخستین نهاد آموزشی و تربیتی پس از خانواده، باید جوان و نوجوانی را که ذهن و خواسته‌هایش تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد را به سوی فرهنگ متعالی اسلامی و انسانی سوق دهند، گفت: فرهنگی که برای نهادینه شدن نیاز به حمایت از سوی جامعه رسانه‌ای و نهاد خانواده دارد و اگر این حمایت مطلوب صورت نگیرد، قطعاً به تلاش مربیان در مدارس پاسخ چشمگیری داده نمی‌شود.

این پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف با اشاره به اینکه از سالیان دور گفته‌اند که بال‌های ترقی یک جامعه خانواده و سپس آموزش و پرورش است، افزود: اگر این بال‌ها هر دو قوی و هماهنگ عمل کنند، هدف جامعه اسلامی که تربیت انسانی متمدن، متعهد و متفکر است، در سایه‌سار مبانی اسلامی تحقق می‌یابد.

این کارشناس بسیج جامعه زنان عنوان کرد: عدم توجه کافی و نداشتن حساسیت معقول خانواده‌ها و کادر مدارس به این رفتارهای دانش آموزان یکی از دلایل عدم استقبال جوانان و دانش آموزان از حجاب کامل اسلامی است؛ اگر مشابه این حرکات را در حوزه رفتاری جوانان مورد بررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم این رفتارها می‌تواند در حوزه عمل نیز تأثیرگذار باشد و کم کم هنجار شکنی را در حوزه‌های دیگر رفتاری و عملی جوانان شاهد باشیم.

تشویق به حجاب در مدارس و مشاهده بدحجابی بازیگران زن نوجوانان را سردرگم کرده است

توکلی اظهار داشت: لازم به ذکر است که در نهادینه کردن حجاب کامل اسلامی و عفاف می‌توان به نقش مؤثر و فرا زمانی رسانه‌هایی چون رادیو و تلویزیون توجه داشت، متأسفانه هر چه دلسوزان فرهنگ حجاب در جامعه با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی درصدد احیای فرهنگ حجاب اسلامی هستند اما دست‌اندرکاران سینمایی و تلویزیونی ما با استفاده از بازیگران زن که بی‌حجابی را در لفاف بدحجابی تبلیغ و قبح آن را تضعیف می‌کنند، نوجوانان مخصوصاً دانش آموزان را دچار نوعی پارادوکس رفتاری کرده‌اند؛ این در حالی است که با بی‌توجهی به مسئله الگوسازی درست، نوجوانان، بازیگران و هنرمندان را الگوی خود قرار داده و حتی در انتخاب تکیه کلام‌ها از تکیه‌کلام این عناصر به اصطلاح فرهنگ‌ساز استفاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: تصور کنید در خانواده والدین و در مدارس معلمان پرورشی و آموزشی، همت خود را در تبیین برتری حجاب اسلامی به دانش آموز به کار گیرند و آنها را مجاب کنند اما جوان در سطح جامعه در مترو و اماکن عمومی، تصویر دیگری از بازیگر زن محبوب خود را بر دیوارها و تابلوها در معرض دید عموم با حجابی غیرمتعارف و آرایشی بیش از حد معمول ببیند.

این پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف ادامه داد: کدام یک از این دو تعریف نظری و عملی برای نوجوانی که هنوز به پختگی فکری نرسیده و احساس زیبا بودن، ‌مورد توجه قرار گرفتن و شناخته شدن برایش مهم‌ترین دغدغه‌هاست، می‌تواند مطلوب‌تر و قابل اجراتر باشد؟

این کارشناس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه از دیدگاهی دیگر می‌توان گفت که موازی کاری در برنامه‌‌های ترویج فرهنگ حجاب کامل اسلامی از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط نتیجه‌ای نامطلوب را به همراه داشته است، افزود: به همان اندازه که کارهای فرهنگی بدون کارشناسی یا فصلی می‌تواند تأثیر منفی بر جامعه داشته باشد و نوعی تقابل و تهاجم را در میان مردم نسبت به آن به وجود آورد، موازی کاری نیز به مراتب مخرب‌تر خواهد بود.

عدم هماهنگی نهادهای فرهنگ‌ساز در زمینه حجاب دانش‌آموزان را از این موضوع دور کرده است

وی اضافه کرد: باید در نظر داشت کار فرهنگی یک امر مدت‌دار است و اگر برنامه یا طرحی با محتوای فرهنگی برای یک یا دو سال در نظر گرفته شود، در انتهای مدت پیش بینی شده نتیجه مطلوبی عاید مجریان نخواهد شد، چه برسد به طرح‌های چند ماهه اجرای برنامه‌های تعجیلی و کوتاه مدت که با صرف هزینه‌های کلان یکی دیگر از معظلات جامعه در امر تبیین حجاب برتر و نهادینه کردن آن در نزد جوانان است.

توکلی عنوان کرد: در پاسخگو بودن طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی هماهنگی سازمان‌های کلانی چون صدا و سیما، نیروی انتظامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش بسیار ضروری است که متأسفانه عدم نتیجه گیری مطلوب در کشش دانش آموزان و جوانان به مقوله فرهنگی حجاب کامل اسلامی و عفاف، نبودن ارتباط و هماهنگی در پیکره این سازمان‌های فرهنگی است.

این کارشناس حوزه حجاب و عفاف بیان کرد: خداوند انسان را در انتخاب دین مختار قرار داده است ولی قبل از آن با رسالت و بعثت پیامبران راه صواب از خطا را نشان داده و انسان را هدایت کرده است؛ در لزوم رعایت حجاب و انتخاب نوع پوشش بر ما فرض است که ابتدا با هدایت صحیح جامعه در دراز مدت و سرمایه گذاری طولانی مدت، در ایجاد بصیرت جوانان برای شناخت درست از نادرست و با الگوسازی حجاب و عفاف، معرفی الگوهای دینی و ملی، برنامه‌سازی در جهت طراحی و ارائه پوشش های اسلامی دربردارنده شرایط اقلیمی و فرهنگی هر منطقه، جوانان مخصوصاً دانش آموزان را به سوی عفاف و حجاب رهنمود شویم.

وی گفت: در حالی که اگر در شرایط ایده آل کاری، موفق به جذب عده‌ای ره گم کرده نشدیم، با قبول حق انتخاب آنها را فقط کنترل کرده و بگذاریم چون یخ در بازار گرم حجاب جذب شوند چرا که تا سیاهی نباشد، سفیدی مفهومی نخواهد داشت.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول