اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

اخبار کوتاه آسیای مرکزی/

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی آسیای مرکزی در ازبکستان

خبرگزاری فارس: ساخت نیروگاه خورشیدی در ازبکستان، تکذیب منع استفاده از حجاب در مدارس و دانشگاه‌های قرقیزستان، افزایش گرایش جوانان قرقیزی به مذهب شیعه و برپایی نمایشگاه نقاشی تاجیکستان در چین بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی طی 24 ساعت گذشته را تشکیل می‌دهد.

ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی آسیای مرکزی در ازبکستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، رئیس شرکت" لوک اویل" اعلام کرده است که در نظر دارد در ازبکستان نیروگاه خورشیدی 1 گیگاواتی احداث نماید. وی می‌گوید این پروژه با همکاری دولت ازبکستان و بانک توسعه آسیا صورت خواهد گرفت.
با توجه به اینکه در ازبکستان 300 روز در سال آفتاب وجود دارد کشورهایی که با کمبود انرژی مواجه هستند مثل پاکستان و افغانستان می توانند از مشتریان ازبکستان باشند.
 
صادرات زغال سنگ تاجیکستان به 15 هزار تن می‌رسد

وزیر انرژی تاجیکستان اعلام کرد که از آغاز سال میلادی تاکنون 110 هزارتن زغال سنگ از معادن این کشور استخراج شده است. وی گفت از ماه ژانویه تا اوت ما توانسته‌ایم 110 هزار تن زغال استخراج کنیم که نسبت به سال گذشته 1.7 افزایش داشته است.
وی خاطر نشان کرد، ما مقدار زیادی زغال سنگ را به پاکستان صادر می‌کنیم در عین حالیکه میزان ذخیره زغال سنگ در تاجیکستان به مرز 50 هزار تن نیز رسیده است.
 
دیدار نخست وزیران ازبکستان و قرقیزستان

"الماس بیک اتمبایف" نخست وزیر قرقیزستان برای یک سفر رسمی یک روزه وارد تاشکند پایتخت ازبکستان شد. در دیدار نخست وزیر قرقیزستان با "شوکت میرزایف" نخست وزیر ازبکستان همکاری‌های 2 جانبه در زمینه‌های مختلف بررسی شد.
اتمبایف در پایان این ملاقات اظهار داشت، ما با کشور برادر و دوست ازبکستان همکاری خود را در زمینه‌های مختلف ادامه داده و قرار گذاشتیم که این ملاقات‌ها به کرات انجام گیرد تا در مورد مشکلات منطقه‌ای تصمیمات مقتضی اتخاذ شود.
 
برپایی نمایشگاه نقاشی تاجیکستان در پکن

نمایشگاه نقاشی هنرمندان تاجیکستان به مناسبت بیستمین سالگرد استقلال این کشور در کاخ امپراتوری پکن به نمایش گذاشته شد. "رشید علی اف" سفیر تاجیکستان در پکن در نطق افتتاحییه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه تحت عنوان "کوه و گل جادویی" تصویری بسیار زیبا از تاجیکستان را به چشم بیننده نشان می‌دهد. این نمایشگاه به همت هنرمند ارزشمند تاجیکستان و صاحب جوایز بین المللی در زمینه نقاشی و چهره سرشناس روسیه، اروپا و آسیا "سهراب قربانف" تشکیل شده است.

استفاده از حجاب در قرقیزستان منع قانونی ندارد

مسئولان فرهنگی دولت قرقیزستان با رد شایعه منع استفاده از حجاب در مدارس و دانشگاه‌های قرقیزی، استفاده از حجاب در قرقیزستان را بلا مانع عنوان کردند.
آنان می‌گویند، در قرقیزستان دختران با حجاب وارد می‌شوند و این مخالف قوانین قرقیزستان نیست. ما دانش آموزان را مجبور نمی‌کنیم که حتما اونیفورم مخصوص مدرسه را بپوشند، ولی تاکید داریم که در پوشیدن حجاب هم اعتدال را رعایت کرده و حتما روسری سفید بر سر کنند.  

جوانان قرقیزستانی مجذوب مذهب شیعه می‌شوند

در شهر "قزل کیا" در استان باتکن در جنوب قرقیزستان تعداد زیادی از جوانان که سنی مذهب بودند، جذب مذهب شیعه شدند.
"قربان علی دوزاکوف" نماینده اداره امور دینی و رئیس کمیسیون دولتی در امور مذهبی گفت: اکثر جوانان این شهر در روسیه کار می‌کنند و در ارتباط با جوانان آذربایجانی و قفقازی که شیعه مذهب هستند، جذب این مذهب شده و در هنگام بازگشت به وطن سعی می‌کنند که مردم شهر خود را جذب این مذهب کنند. 

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول