اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

با هدف فشار به مقامات دوشنبه صورت می‌گیرد

انتقاد آمریکا از نقض آزادی‌های مذهبی در تاجیکستان

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه آمریکا در گزارشی از برخی اقدامات دولت تاجیکستان در زمینه کاهش آزادی‌های مذهبی در این کشور انتقاد کرد.

انتقاد آمریکا از نقض آزادی‌های مذهبی در تاجیکستان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا که رسانه‌ها بخش‌هایی از آن را منتشر کرده‌اند، تاجیکستان در گروه دوم فهرست متشکل از دویست کشور جهان و هم ردیف افغانستان، پاکستان و ترکمنستان قرار گرفته است.

در این گزارش به برخی از اقدامات دولت تاجیکستان به عنوان نقض جدی آزادی‌های مردم از جمله آزادی بیان و عقیده انتقاد شده است.

 این نهاد رسمی دولت آمریکا با اشاره به قوانین جاری تاجیکستان تاکید کرده است، اگر چه قانون اساسی این کشور آزادی دین را تضمین کرده اما قوانین دیگر و دستور‌ات حکومتی این آزادی‌ها را تضعیف می‌کنند.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا نیز آمده است، طی یک سال گذشته وضعیت آزادی مذهب در تاجیکستان نسبت به سال‌های پیش بدتر شده ‌است.

به گفته آنان، قانون آزادی عقیده و اتحادیه‌های دینی تاجیکستان که پارلمان این کشور در بهار سال 2009 میلادی تصویب کرد، نفوذ دولت را سبب شد و دستور نهاد‌های رسمی برای ثبت مجدد سازمان‌های دینی بر اساس شرایط و تقاضاهای جدید عامل تعطیلی ده‌ها نهاد دینی در این کشور گردید.
 
بر اساس این گزارش، دستور دولت برای بازگرداندن دانشجویان تاجیک از موسسات آموزش مذهبی در خارج از کشور که در تابستان گذشته ارائه شد، باعث مشکلات بسیاری برای جوانانی بود که به خارج از کشور سفر کرده بودند.
 
این در حالی است که دولت تاجیکستان چندی پیش فعالیت برخی از سازمان‌های تازه ظهور مذهبی را با بهانه رویه افراط‌گرایی منع کرد.

در گزارش وزات خارجه آمریکا آمده است، این در حالی بود که به دستور مقامات وزارت آموزش و پرورش تاجیکستان و به بهانه حمایت از ارزش و پوشش سنتی و عمومی، حجاب و روسری برای دختران دانشجو و دانش‌آموز در مدارس و دانشگاه‌ها ممنوع اعلام شد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده که این کشور مسئله تامین و مراعات اصل آزادی دین را با مقامات دولتی تاجیکستان از جمله "کمیته دین" در چارچوب "برنامه رشد حقوق انسان" به طور منظم پیگیری کرده و در دیدار با شخصیت‌های دینی از نظرات آنان نیز استفاده می‌کند.
  
در این گزارش تاکید شده ‌است، نقض حقوق و آزادی‌های دینی انسان‌ها ثبات در هر کشوری ‌را برهم زده و به افراط گرایان جسارت عرض اندام می‌دهد. 

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین تصریح کرده که احترام حکومت‌ها به آزادی دین به تامین امنیت و شکوفایی کشورها کمک رسانده و از بروز ناهنجاری‌های گسترده جلوگیری می‌نماید.
 
 کارشناسان بر این باورند که واشنگتن از این دست گزارش‌ها که به دستور سنای این کشور تهیه می‌شود به عنوان ابزار فشاری در اجرای برنامه‌های مورد نظر خود در کشور‌های مختلف استفاده می‌کند و مسئله را با در نظرداشت سیاسی مطرح و بازتاب می‌دهد.

این کارشناسان می‌گویند، سنای آمریکا به حکومت این کشور این حق را داده‌ است که بر پایه این نوع گزارش‌ها و پژوهش‌های انجام شده در زمینه تامین آزادی‌های انسان از جمله آزادی دین در برابر هر کشوری تصمیم گیری و حتی اعلام تحریم کند.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول