اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

یک مقام مسئول در شرکت ملی پتروشیمی در گفت‌وگو با فارس خبر داد

آغاز خروج پتروشیمی‌های خصوصی از بورس کالا در اعتراض به مداخلات قیمتی

خبرگزاری فارس: رئیس بخش پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی از خروج سریع پتروشیمی‌های خصوصی از بورس کالا خبر داد و گفت: مداخلات قیمتی در بورس کالا و در نتیجه خروج شرکت‌های پتروشیمی خصوصی از بورس کالا موجب کاهش 30 درصدی عرضه محصولات پتروشیمی طی 6 ماه گذشته در بورس شده است.

آغاز خروج پتروشیمی‌های خصوصی از بورس کالا در اعتراض به مداخلات قیمتی
رضا محتشمی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: مداخلات قیمتی در بورس کالا و در نتیجه خروج شرکت‌های پتروشیمی خصوصی از بورس کالا موجب کاهش 30 درصدی عرضه محصولات پتروشیمی طی 6 ماه گذشته در بورس شده است.
وی افزود: شرکت‌های دولتی در بورس کالا باقی مانده‌اند اما در حال حاضر سهم پتروشیمی‌های خصوصی از بازار محصولات پتروشیمی بیش از 50 درصد است و بنابراین خروج خصوصی‌ها به معنی متأثر شدن 50 درصد از عرضه به داخل کشور است.
رئیس بخش صنایع پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی اضافه کرد: این مسئله باعث کم شدن عرضه در بورس و بالا رفتن قیمت‌ها شده است که شواهد آن هم دیده می‌شود.
وی اظهار داشت: میانگین عرضه گروه پلیمری محصولات پتروشیمی در بورس در زمستان گذشته 130 هزار تن در ماه بوده اما این عدد در بهار به 110 هزار تن در ماه رسیده است.

*کاهش شدید عرضه محصولات پتروشیمی‌های خصوصی در بورس کالا

وی با بیان اینکه عرضه این محصولات در تابستان به طور میانگین هر ماه به 102 هزار تن رسیده است، گفت: یعنی از 130 تن در زمستان گذشته به قریب 100 هزار تن رسیده است که کاهش قریب به 30 درصدی را نشان می‌دهد.
محتشمی‌پور افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه شرکت‌های دولتی افت نکرده است چنانکه میانگین عرضه محصولات پلیمری شرکت‌های دولتی ماهانه 78 هزار تن در سال 89 بوده است که از ابتدای سال جاری تا کنون به 78.6 هزار تن رسیده است اما در بخش خصوصی میانگین عرضه سال گذشته محصولات پلیمری 44 هزار تن و میانگین عرضه امسال به 17 هزار تن رسیده است.
وی تصریح کرد: معنی این رقم خروج سریع‌ پتروشیمی‌های خصوصی از عرضه در بورس است و خارج شدن عرضه از بورس به معنی صادرات و یا ورود به بازار آزاد است.
وی اضافه کرد: در سال جاری میانگین کل عرضه محصولات پتروشیمی در بخش دولتی در بورس 135.6 هزار تن و در بخش خصوصی 28 هزار تن بوده و این در حالی است که در سال گذشته این رقم برای پتروشیمی‌های خصوصی 68 هزار تن و در بخش دولتی 135 هزار تن بوده است.

*رعایت نشدن دستورالعمل‌های بورسی و مداخلات قیمتی؛ عامل فرار خصوصی‌ها

رئیس بخش پایین‌دستی شرکت ملی پتروشیمی تاکید کرد: میانگین عرضه پتروشیمی‌ها دولتی تغییری نکرده اما عرضه پتروشیمی‌های خصوصی در بورس کالا کاهش جدی را نشان می‌دهد چنانکه به بیش از نصف کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: شواهد نشان می‌دهد این عرضه پایین‌تر هم خواهد رفت کما اینکه در ماه جاری احتمالا عرضه خصوصی‌ها در بورس کالا به 10 هزار تن می‌رسد چنانکه در 3 هفته گذشته از ماه جاری کلا 7 هزار تن محصول پتروشیمی‌های خصوصی در بورس کالا عرضه شده است و اگر مابقی ماه به نسبت این 3 هفته محاسبه شود رقم عرضه خصوصی‌ها در ماه جاری تنها به 10 هزار تن خواهد رسید.
وی علت اصلی این خروج سریع را عدم توجه به دستورالعمل‌های بورسی و مداخلات قیمتی دانست و اضافه کرد: علیرغم اینکه شرکت‌های دولتی عرضه خود را کاهش نداده‌اند اما خروج پتروشیمی‌های خصوصی باعث افت عرضه شده است.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول