اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

معاون پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران:

نقشه‌های مدیریت بحران محلات تهران تهیه شد

خبرگزاری فارس: معاون پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران از تهیه نقشه‌های مدیریت بحران محلات تهران خبر داد.

نقشه‌های مدیریت بحران محلات تهران تهیه شد
به گزارش خبرگزاری فارس، نقشه مدیریت بحران محلات تهران با استفاده از 70 لایه اطلاعات از مراکز بحران‌زدا چون بیمارستان‌ها، مدارس و مساجد و مراکز بحران‌زا چون پمپ‌بنزین‌ها، انبار‌های مواد شیمیایی و خطرناک و نیز اطلاعات شریان‌های حیاتی همچون محل عبور لوله‌های گاز و آب در سطح شهر تهران تکمیل و در اختیار ستاد‌های مدیریت بحران مناطق شهر تهران قرار می‌گیرد.

عبدالله مظفری معاون پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری سازمان از این فعالیت به عنوان یک اقدام اساسی یاد کرد که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته و افزود: تا کنون حدود 46 درصد از کل کار حاضر شده و تلاش می‌شود تا به زودی100 درصد نقشه های مدیریت بحران محلات شهر تهران تکمیل و در اختیار مدیران ستادهای مدیریت بحران قرار گیرد.

وی با ذکر جزییاتی از محتوای نقشه های مورد نظر گفت: این نقشه ها برای هر 374 محله تهران به صورت مجزا تهیه می شود و در تهیه این نقشه ها به عمده ظرفیت‌های اطلاعاتی موجود توجه شده و دست کم 20 سازمان و نهاد، اعم از سازمان های مجموعه شهرداری تهران و سازمانهای مدیریت شهری مانند آب و برق و مخابرات در تهیه آن همکاری داشته اند.

مظفری با اشاره به این نکته که در تدوین این نقشه ها از اولین عکس‌های هوایی شهر تهران در سال 1335 شمسی استفاده شده و با انطباق آن بر نقشه های رقومی جدید و انجام عملیات ژئورفرنس، موقعیت بیش از 50 هزار میله قنات، که بسیاری از آنها در حال حاضر زیر بافت مسکونی شهر مدفون اند، مشخص شده است، از این مولفه ها در نقشه مذکور به عنوان موردی بی نظیر یاد کرد و با اعلام اینکه در گذشته برای تهران فقط چند نقشه با تعداد معدودی لایه اطلاعاتی وجود داشت و تدوین نقشه ای با این ویژگی‌ها تاکنون انجام نشده است، گفت: در این نقشه ها، میزان خسارات وارده به محله به صورت مجزا مورد تجزیه و تحلیل فنی قرار گرفته و محل هایی که در زمان بروز زلزله خسارات می بینند به صورت مکانی مشخص شده است.

معاون پیشگیری و کاهش خطر‌پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: با استفاده از نرم افزار تخمین خسارت، و بر اساس تعداد جمعیت هر محله و اطلاعات ممیزی ساختمانهای شهر تهران، شمار تلفات، مصدومان و پناه‌جویان احتمالی هر محله در زمان وقوع زلزله برآورد شده است.

وی گفت: با تهیه کامل این نقشه ها روند برنامه ریزی شهری به خصوص در حوزه مدیریت بحران با تحولی جدی روبرو می شود و با  توسعه این نوع نقشه ها، در آینده نزدیک اگر شهروندی بخواهد خانه ای بخرد، می‌تواند محل زندگی خود را با آگاهی کامل و در مکانی امن انتخاب کند.

وی خاطر‌نشان کرد: نقشه های مدیریت بحران محلات در مرحله اول در اختیار ستادهای مدیریت بحران مناطق شهر تهران قرار می گیرد و در آینده این نقشه ها در برخی از پارکهای سطح تهران نصب می‌شود.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول