اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور:

دانشجویان دانشگاه‌های انبوه‌گرا نقش نخبه را بازی می‌کنند

خبرگزاری فارس: معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور گفت: دانشجویان دانشگاه‌های انبوهگرا فقط نقش بین نخبه و عوام را بازی می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه‌های انبوه‌گرا نقش نخبه را بازی می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، جعفر خلقانی ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علمی و کاربردی استان اصفهان اظهار داشت: دانشگاه‌ها به دو دسته انبوه‌گرا و نخبه‌گرا تقسیم می‌شود که دانشگاه‌های علمی و کاربردی که در واقع دانشگاه‌های کارآفرین است به عنوان نسل سوم دانشگاه‌ها لقب گرفته است.
وی بیان داشت: در دانشگاه‌های نخبه‌گرا به دنبال نخبگانی هستیم که هدف کار خود را بر اساس مشتری‌مداری و بازار قرار دادند.
معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور تصریح کرد: در دانشگاه‌های انبوه‌گرا در صورتی دانشجویان مدرک‌ لیسانس، فوق‌ لیسانس و دکتری دریافت می‌کنند که متخصص آن رشته نیستند و نمی‌توان به نجات جامعه بینجامد.

*دانشگاه‌های علمی و کاربردی نتیجه دانشگاه‌های نخبه‌گرا است
وی افزود: اعتقاد داریم دانشگاه‌‌های علمی و کاربردی که جزو نسل سوم دانشگاه‌ها محسوب می‌شود نتیجه دانشگاه‌های نخبه‌گرا است.
خلقانی با اشاره به اینکه هدف دانشگاه‌های علمی و کاربردی این نیست که ادامه کار و راه دانشگاه‌های انبوه‌گرا باشند، بیان داشت: دانشگاه‌های انبوه‌گرا به جای اینکه به دنبال تولدی علم باشند به دنبال توزیع علم هستند.
وی اضافه کرد: پرورش نخبه‌گرایی و ایجاد کارآفرینی در دانشگاه‌ها به واقع نوعی ابداع و انتظار توانایی حل یک مسئله و افزودن چیزی به ذخیره علمی و فنی دانشگاه‌های است.  
 
*نقش چشمگیر رسانه‌ها در شناخت دانشگاه‌های علمی و کاربردی
معاون پژوهشی دانشگاه  جامع علمی و کاربردی کشور  گفت: با توجه به دانشگاه‌های علمی و کاربردی اصفهان پیش از این از ظرفیت‌های بالایی برخوردار بودند اما در دو ماه اخیر به دلیل برقراری ارتباط نزدیک به رسانه‌ها، نقش دانشگاه‌ها بارزتر شد.
وی بیان داشت: شانس بزرگی که امروز در جامعه ایران با آن برخورد هستیم بهره‌مندی از مزایای انقلاب اسلامی است که اگر در این دوران به سر نمی‌بردیم یا جزو انسان‌های خوب دوران شاه بودیم که در گوشه زندان به سر می‌بردیم یا در کنار جوی‌ها و گرفتار فساد شاهی شده بودیم.
 
*ایجاد رویکرد سیستمی در دانشگاه‌ها
خلقانی با طرح این پرسش که آیا در نظام علمی و کاربردی روحیه نخبه‌گرایی و کارآفرینی وجود دارد، گفت: درصورت ایجاد رویکرد یستمی در این دسته از دانشگاه‌ها و در حالی که باور کنیم دانگشاه یک مجموعه اجتماعی است می‌توان به این هدف رسید.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نباید به دنبال این باشند که تنها از طریق آموزش کسب درآمد کنند، اظهار داشت: باتوجه به وابستگی آموزش به صنعت لازم است که رشته دانشگاه‌ها بر اساس نیاز صنایع سنجیده شود و رشد کند.
معاون پژوهشی دانشگاه  جامع علمی و کاربردی کشور با استناد به تحقیقی که در آمریکا صورت گرفته بود، گفت: بر اساس این مطالعه 50 سال پیش دانشگاه‌های آمریکا به تدریس علوم و فنونی  پرداختند که مشاغل 50 سال بعد را هدف خود قرار داده بودند.
وی گفت: از امروز باید به ایجاد رشته‌های در سطح دانشگاه‌ها بپردازیم که طی سال‌های آینده به تولید شغل بینجامد.  
 
* نقش کلید دانشگاه‌های علمی و کاربردی در جهاد اقتصادی
خلقانی با اشاره به اینکه در دانشگاه‌های سنتی و انبوهگرا یک کارشناس تنها از یک منزلت اجتماعی برخوردار می‌شود و این در حالی است که هیچ جهاد اقتصادی صورت نمی‌گیرد، گفت: جهاد اقتصادی زمانی به وقوع می‌پیوندد که جهاد علمی انجام شود و این اتفاق با علمی که  توسط نخبه‌گرا به صنعت داده شود.
وی بیان داشت: دانشگاه‌های علمی و کاربردی به خاطر ماهیت ذاتی و تربیت نیروی انسانی که قادر به ارائه خدمات هستند، در ایجاد جهاد علمی که به جهاد اقتصادی بینجامد، نقش اساسی بازی می‌کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور ادامه داد: نباید دانشگاه‌ها تنها به صورت وظیفه‌بندی عمل کنند بلکه لازم است که حوزه مسئولیت، هدف نهایی و راندمان کاری خود را مشتری‌گرایی قرار دهند.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول