اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

معاون وزیر اوقاف الجزایر:

از افتتاح "نیروگاه بوشهر" خوشحالیم

خبرگزاری فارس: معاون وزیر اوقاف الجزایر با بیان اینکه خوشحالیم زمانی که نیروگاه بوشهر افتتاح شده ما به ایران آمده‌ایم، در خصوص وضعیت موقوفات در ایران گفت: تجربه موقوفات در ایران بسیار قدیمی‌تر از تجربه ما است.

از افتتاح "نیروگاه بوشهر" خوشحالیم
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، تقی رضایار، قائم مقام سازمان اوقاف ‌در نشست خبری که امروز در سازمان اوقاف برگزار شد، اظهار داشت: محورهای اصلی نشست‌ سرپرست سازمان اوقاف، حجت‌الاسلام علی محمدی با محمد عیسی، معاون وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر، در خصوص مدیریت موقوفات کشور، آمار و اطلاعات موقوفات و ارتقاء بهره‌برداری موقوفات میان الجزایر و ایران بوده است.

وی با بیان اینکه در الجزایر موقوفات عام و خاص مانند کشور ما وجود دارد، گفت: در مورد نّیت واقفان نیز موضوعاتی در این نشست مطرح شد و در خصوص اداره اماکن مذهبی و دینی نیز اظهاراتی مطرح شد.

رضایار با بیان اینکه برای الجزایری‌ها وجود 8 هزار امامزاده در ایران جذابیت خاصی داشت، افزود: پیش‌نویس توافقنامه‌ای بین الجزایر و ایران در 14 بند برای انتقال تجارب در زمینه وقف و انتقال ظرفیت آموزشی مطرح شد و در خصوص دانشگاه علوم قرآنی نیز قرار بر این شد که ما خدمات پژوهشی خود را در اختیار الجزایری‌ها قرار دهیم.

قائم مقام سازمان اوقاف گفت: سازمان چاپ و انتشارات قرآن و سازمان چاپ اسوه، قرآن را به 110 زبان خارجی در تیراژ‌های مختلف انتشار می‌دهد ضمن اینکه مؤسسه ترجمه قرآن اعلام آمادگی کرده تا به الجزایری‌ها در انجام وظایفشان کمک کند و در نهایت نیز این جلسات استمرار داشته باشد.

در ادامه این نشست محمد عیسی معاون وزیر اوقاف و امور دینی الجزایر اظهار داشت: این هیئت از طرف وزیر اوقاف الجزایر برای دیدار با رئیس سازمان حج و زیارت و رئیس سازمان اوقاف به ایران آمده است.

وی ادامه داد: می‌دانید که جمهوری الجزایر با انقلاب آزادی‌بخش از دست استعمار فرانسه نجات یافت و جمهوری الجزایر انقلاب خود را با انقلاب ایران پیوند داد ولی از زمانی که پا به این سرزمین مقدس و خاک مقدس گذاشته‌ایم، متوجه شدیم که پیوندهای مشترکی بین ما و ایرانی‌ها وجود دارد.

معاون وزیر اوقاف الجزایر ادامه داد: نکات مشترک میان ما و ایران آنقدر زیاد است که باید از این مشترکات در زمینه‌های فرهنگی، دینی و اجتماعی استفاده کنیم.

وی گفت: ما با حجت‌الاسلام قاضی عسگر نیز ملاقاتی داشته‌ایم و سلام گرم وزیر اوقاف کشورمان را به ایشان دادیم و با هدایت ایشان از مراکز مختلفی در ایران دیدار کردیم و متوجه شدیم که ایران تلاش‌های خوبی در زمینه حج و زیارت و فعالیت‌های اسلامی داشته است.

محمد عیسی تأکید کرد: ما از تجربیات رئیس سازمان حج و زیارت در زمینه اسکان حاجیان استفاده کرده‌ایم و در طی این مدت با رئیس سازمان هلال احمر ایران نیز دیداری داشتیم همچنین این گروه جوان امور پزشکی حاجیان را در زمان حج برعهده دارند.

معاون وزیر اوقاف الجزایر گفت: ایران از فرهنگ و هنر در زمینه تحکیم پایه‌های دینی استفاده می‌کند و با استفاده از این ابزارها دین را پیشرفت می‌دهد و این تجربه‌ها را در جهان اسلام می‌پراکند؛ نزدیکی میان تجارب دو کشور را از نزدیک لمس کرده‌ایم و دیدیم که 2 کشور چقدر به هم نزدیک هستند.

محمد عیسی اظهار داشت: این دیدار در ادامه دیدارهای گذشته میان 2 کشور صورت گرفته است و این تفاهم‌نامه نیز در راستای همان ادامه پروتکل‌ها میان جمهوری دموکراتیک الجزایر و ایران به امضا می‌رسد و برداشت معنوی و فکری بنده از این دیدار این است که ما با ملت ایران احساس نزدیکی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه خوشحالیم زمانی که نیروگاه بوشهر افتتاح شده ما به ایران آمده‌ایم، در خصوص وضعیت موقوفات در ایران گفت: تجربه موقوفات در ایران بسیار قدیمی‌تر از تجربه ما است چرا که استعمار از بدو ورود خود به الجزایر تمام موقوفات را در سال 1932 مصادره کرد و آن را به فرانسه داد.

محمد عیسی ادامه داد: اوقاف قبل از ورود استعمار فرانسه به الجزایر در زمینه مساجد، آموزش و پرورش و امور قرآنی همکاری داشت و بعد از آن نیز اقدام به تقویت پیوندهای قرآنی در کشور کرد ضمن اینکه در سال 1990 اوقاف در الجزایر رشد چشمگیری پیدا کرد و خدمات خود را ارائه داد.

معاون وزیر اوقاف الجزایر خاطر نشان کرد: اوقاف الجزایر به سازمان اوقاف ایران به عنوان برادر بزرگتر نگاه می‌کند و از تجارب آنها بهره‌مند می‌شود ضمن اینکه به ایران برای پر رونق کردن مسائل قرآنی و افزایش مساجد در کشور تبریک می‌گوید.

محمد عیسی درخصوص تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان اوقاف به امضاء خواهد رساند، گفت: این تفاهمنامه بهترین چارچوبی است که در آن الجزایر می‌تواند با ایران همکاری کند ضمن اینکه پیش‌نویس این تفاهمنامه آماده شده و ما آن را به کشورمان می‌بریم و بعد از آن از ایران دعوت می‌کنیم تا در کشور الجزایر به امضا برسد.

وی ادامه داد: فقه ایران در زمینه وقف نزدیک به فقه مالکی است و ضروری است که برای تبادل تجربه با همدیگر همکاری کنیم و با سفری که سال گذشته به ایران داشتیم از تجارب ایران در مورد وقف مطلع شدیم.

معاون وزیر اوقاف الجزایر در پایان خاطرنشان کرد: در الجزایر اداره اوقاف زیر نظر وزارت اوقاف فعالیت می‌کند و وزارت اوقاف طرحی را طراحی کرده که نظارت بر اوقاف داشته باشد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول