اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

از سوی بانک مرکزی؛

دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه به بانک‌ها ابلاغ شد

خبرگزاری فارس: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی، غیر دولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسه اعتباری توسعه، دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه را ابلاغ کرد.

دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه به بانک‌ها ابلاغ شد
به گزارش باشگاه خبری فارس «توانا»‌ روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، طی بخشنامه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک و مؤسسه اعتباری توسعه ، دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه، مصوب سی و یکمین و چهل و یکمین جلسات مورخ 9/5/1390و 16/6/1390کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.
دراین بخشنامه آمده است؛ به موجب مصوبه شماره 98297/ت46738 ﻫـ مورخ 12/5/1390هیأت محترم وزیران، عقد مرابحه به "آیین‌نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره)" اضافه شده است.
دستورالعمل اجرایی این عقد نیز در جلسه یکهزار و یکصد و بیست و هشتمین جلسه مورخ 25/5/1390 به تصویب شورای محترم پول و اعتبار رسید.
بر همین اساس و در جهت اجرایی کردن هرچه بیشتر عقد مرابحه متناسب با نیازهای جامعه و همگام با توسعه فناوری‌های نوین بانکداری الکترونیک، "دستورالعمل اجرایی کارت اعتباری بر پایه عقد مرابحه" تهیه و به تصویب کمیسیون اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رسیده است.
کارت اعتباری مرابحه که مبتنی بر عقد مرابحه می‌باشد، از توانمندی‌های منحصر به فردی برخوردار است که دستورالعمل اجرایی صدور و راهبری "کارت خرید اعتباری" مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه فاقد آن می‌باشد.
یکی از ضعف‌های کارت خرید اعتباری مبتنی بر عقد قرض‌الحسنه را می‌توان محدود بودن منابع قرض‌الحسنه شبکه بانکی کشور برشمرد، که تاکنون آن گونه که شایسته است توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی مورد استفاده قرار نگرفته است.
اما از آنجایی که منابع مورد نیاز برای این نوع کارت اعتباری از محل سپرده‌های مدت‌دار بانک یا موسسه اعتباری تامین می‌گردد، لذا مشکل کمبود منابع تخصیص یافته به این نوع کارت‌ها مرتفع خواهد شد. یکی دیگر از امتیارات کارت اعتباری مرابحه آن است که دامنه کاربرد آن گسترش یافته و شامل خرید انواع کالاها و خدمات نیز می‌شود.
حیطه وسیع استفاده از خدمات در کارت اعتباری مرابحه، کمک شایانی به رونق بخش خدمات در کشور خواهد کرد و نیاز بسیاری از متقاضیان را در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات رفاهی، درمانی و غیره، پوشش خواهد داد.
در این دستورالعمل تلاش شده است تا اجرای عقد مرابحه در قالب ابزارهای الکترونیکی جلوه بیشتری پیدا کند و تبادل فیزیکی پول را در جامعه کاهش داده و هزینه ها و خطرات جابجایی پول نقد جهت خرید کالا و خدمات را برای متقاضیان تنزل دهد.
نگرش قالب در این دستورالعمل استفاده هر چه بیشتر افراد جامعه از منابع شبکه بانکی کشور جهت رفع نیازهای گوناگون خویش می‌باشد به گونه ای که بانک یا موسسه اعتباری با ارائه جدول تخفیفات به دارندگان کارت، آنها را ترغیب به بازپرداخت زودهنگام تسهیلات اعطایی مرابحه نموده و زمینه استفاده مجدد از منابع بانک را برای سایر اشخاص جامعه فراهم سازد.
تردیدی نیست که مهیاکردن بسترهای استفاده از این قبیل کارت‌ها در جامعه و شناخت عموم مردم از آن، زمینه رونق فروش محصولات تولیدکنندگان داخلی را ایجاد کرده و بهبود فعالیت های بخش خدمات را درکشور به همراه خواهد داشت و در نهایت زمینه شکوفایی اقتصادی را همراه با افزایش رفاه خانوارها به وجود خواهد آورد.
شایان ذکر است ، متن کامل این بخشنامه درپایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نشانی http://www.cbi.ir/page/8424.aspx قابل دسترس است.
انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول