اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بیمه و بانک

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس :

هشدار کارشناسان درباره رشد بیرویه بانکهای خصوصی نادیده گرفته شد

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه با اشاره به وقوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در سیستم بانکی گفت: هشدارهای اقتصاددانان درباره رشد بیرویه بانکهای خصوصی نادیده انگاشته شد.

هشدار کارشناسان درباره رشد بیرویه بانکهای خصوصی نادیده گرفته شد
ابوالقاسم حکیمی پور در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهارداشت: در کشور ما فرهنگ پوزش خواهی در سطح مدیران وجود ندارد. در حالی که مدیران حاکم بر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد باید بابت وقوع چنین تخلفی عذرخواهی کنند.
 
* بی سابقه ترین نمونه فساد اقتصادی در ایران و جهان

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت انتقاد سالم و سازنده و باز گذاشتن راه انتقاد برای جامعه علمی کشور گفت: در ارتباط با اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در بانک صادرات باید گفت که این اختلاس را باید بی سابقه ترین نمونه فساد اقتصادی در ایران و حتی جهان لقب داد.
این استاد دانشگاه افزود: در واکنش به اختلاس اخیر که اکنون به یکی از بحثها و محافل سیاسی و اقتصادی ایران و جهان تبدیل شده، مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد توضیحات بسیار اندکی ارائه کرده‌اند که با توجه به اقناع کننده نبودن این توضیحات باید آن را نمادی از ناتوانی در سیستم اقتصادی کشور دانست.
 
* نادیده گرفتن هشدار اقتصاددانان

حکیمی پور با بیان اینکه من و دیگر اقتصاددانان پیش از این نسبت به گسترش بی رویه بانکهای خصوصی به مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هشدار داده بودیم، گفت: عملاً این هشدارها از سوی این مسئولان نادیده گرفته شد.
وی افزود: اخذ مجوز توسط بانکهای خصوصی جدید در کمترین زمان ممکن و انجام پذیره نویسی سریع آنها، نشان دهنده نوعی بی تفکری علمی و اقتصادی در سیستم بانکی و مالی کشور است.
 
* اشد مجازات برای زد و بند کنندگان
 
این اقتصاددان اضافه کرد: یقین بدانید اختلاس سنگینی مانند اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی نمی تواند بدون زد و بند برخی مسئولان ولو در سطح مدیران میانی صورت گرفته باشد.
وی افزود: باید سریعاً مدیران زد و بند کننده شناخته شوند و به اشد مجازات برسند.
حکیمی پور گفت: قوه قضاییه هم تا اندازه ای در این جریان تعلل کرده است. با اینکه رئیس قوه قضاییه اشاراتی از سوء استفاده مالی و همچنین وجود برخی دستگاه‌های اجرایی مانع تراشی کننده در چندهفته گذشته داشته اند، باید هرچه سریعتر این سازمانهای مانع تراشی کننده و افراد اعمال نفوذ کننده را معرفی کنند. 
 
*تجدید نظر اساسی در سیستم مدیریت حاکم بر بانکها

این اقتصاددان گفت: رئیس جمهور با وجود تلاشهای بسیار سنگینی که در زمینه اقتصادی داشته اند و حتی در طی یکسال اخیر نارضایتی خود را از عملکرد سیستم بانکی کشور ابراز داشته اند، نیاز اساسی وجود دارد که در سیستم مدیریت حاکم بر بانکها تجدید نظر اساسی صورت گیرد.
وی افزود: وقایع اخیر اقتصادی مانند افزایش قیمت سکه و ارز نشان دهنده این است که بانک مرکزی و وزارت اقتصاد فاقد یک اتاق فکر در بحرانهای اقتصادی هستند. البته بهانه خوبی برای آنها در این خصوص وجود دارد که عامل افزایش نرخ سکه و ارز، ناشی از افزایش نرخ جهانی است.
حکیمی پور با انتقاد به عملکرد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در اعمال سکوت در برخی سیاستهای پولی گفت: اختلاس به این سنگینی نمی تواند طی چند ماه اخیر صورت گرفته باشد، بلکه عمری 4 یا 5 ساله دارد. حال چطور است که اختلاس به این سنگینی بتواند از نگاه ذره بین و تیز سازمان بازرسی کشور، سازمان نظارت کننده سیستم بانکی کشور، مجلس و احتمالاً قوه قضاییه پنهان مانده باشد.
 
* وجود اختلاف اساسی میان خط مشی گذاران اقتصادی دولت

این اقتصاددان گفت: میان خط مشی گذاران اقتصادی دولت، اختلاف اساسی و بنیادی وجود دارد که نمونه اخیر آن را می توان بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در ارتباط با تعیین سود تسهیلات و سپرده ها مشاهده کرد.
وی افزود: بانک مرکزی معتقد است که تعیین سود تسهیلات متأثر از نرخ تورم موجود جامعه است در حالی که وزارت اقتصاد خواهان چارچوب دیگری است.
حکیمی پور گفت: در گذشته در ارتباط با گسترش بی رویه بانکهای خصوصی، اخطارهای لازم از طرف دانشگاهیان و نخبگان اقتصادی جامعه داده شده بود ولی حدود 9 ماه پیش از طرف یکی از معاونان وزیر اقتصاد، گسترش بانکهای خصوصی نشان دهنده رونق اقتصادی عنوان شد، حال باید افرادی با چنین تفکراتی پاسخگوی وضعیت فعلی باشند.
وی افزود: به علت حاشیه پردازی دولت در زمینه های مختلف احساس می شود که یک سیاست منسجم هماهنگ اقتصادی میان خط مشی گذاران در حاضر دیده نمی شود. 
 
* نیاز به مدیران شایسته در سیستم بانکی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه خلا وجود مدیران شایسته در سیستم بانکی احساس می شود، گفت: باید هرچه سریعتر رفرم اساسی در مدیریت سیستم بانکی کشور صورت گیرد.
وی افزود: همچنین نیاز به جلسه هم اندیشی مسئولان و متفکران اقتصادی، دانشگاهیان و... در ارتباط به حل مشکلات فعلی اقتصادی کشور است .
انتهای پیام/م 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول