اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

مهمان‌پرست در نشست هفتگی با خبرنگاران 3 و پایانی

پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان پیگیری سرنوشت امام موسی صدر را از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی خواند و گفت: تمام تلاش خود را در این زمینه انجام میدهیم.

پیگیری سرنوشت امام موسی صدر از اولویت‌های دستگاه سیاست خارجی
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، رامین‌مهمان‌پرست در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

*برخی رسانه‌ها از اخبار سیاست خارجی عقبند

مهمان‌پرست در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید آیا دغدغه‌ای به نام امام موسی صدر در وزارت خارجه وجود دارد و اگر هست چرا اخبار در رسانه‌ها از منابع دست دوم اعلام می‌شود؟ خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی رسانه‌های ما چون حرفه‌ای نیستند و فعالیت‌های سیاست خارجی را به خوبی دنبال نمی‌کنند از اخبار عقب هستند.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی پیگیری مسئله امام موسی صدر بوده و برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد و تمام تلاش خود را در این جهت انجام می‌دهیم.
 
* آیا زمان اعلام طرح ایران درباره بحرین فرا نرسیده است؟

همان خبرنگار درباره طرح ایران برای حل مسئله بحرین سؤال کرد و پرسید آیا هنوز زمان اعلام این طرح فرا نرسیده است؟ که سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: مسئله بحرین موضوعی بود که به کرات از ابتدای تحولات در این کشور در رابطه با آن اظهارنظر داشتیم. موضوعاتی که مربوط به این بحران شده در دستور کار ما قرار داشته است و به شکل‌های مختلف آن را در رایزنی‌ با کشورهای منطقه دنبال کردیم و از طریق مراجع قانونی و سازمان‌های بین‌المللی ظلمی که در حق مردم بحرین می‌شود را به اطلاع رساندیم و راهکارهای خود را مطرح کردیم.

مهمان‌پرست افزود: سفرهایی که آقای صالحی به کشورهای منطقه داشت و تماس‌ها با مقامات این کشورها همچنان ادامه دارد در جهت پیشبرد همان طرح‌هایی است که می‌تواند به حل مسئله بحرین کمک کند.
 
*برتری نسبی اقتصاد ایران در مقایسه با دیگر کشورها

خبرنگاری با بیان اینکه ایران به وارد کننده عمده‌ای تبدیل شده از مهمان‌پرست پرسید آیا در ساختار جدید وزارت خارجه تدبیری برای این مسئله اندیشیده شده که مهمان‌پرست در این باره گفت: در خصوص مسائلی که در رابطه با وضعیت اقتصادی کشور ما در جریان است اگر شرایط موجود با وضعیتی که اکثریت کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی که اقتصاد خود را با اقتصاد غرب و آمریکا گره زدند مقایسه شود مشخص می‌کند که اقتصاد کشور ما وضعیت مناسب‌تر و برتری نسبی دارند.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در شرایطی که آمریکایی‌ها و کشورهای اروپایی به شدت با بحران‌ اقتصادی و بحران‌های اجتماعی ناشی از بیکاری، تورم و کاهش رشد اقتصادی روبرو هستند کشور ما بزرگترین طرح اصلاح ساختار اقتصادی خود را دنبال می‌کند و این طرح به یک شهامت جدی نیاز داشت که تبعات طبیعی در اقتصاد داشته باشد.
 
به گفته وی کشوری وارد اجرای چنین طرحی می‌شود که از پایه‌های مقاوم اقتصادی خود اطمینان دارد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در شرایطی که همه کشورها با بحران‌های مختلف سر و کار دارند کشور ما بحث هدفمند کردن یارانه‌ها را دنبال می‌کند و این طرح و اجرای آن باعث می‌شود تا ساختارهای اقتصادی بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول این اقدام ایران و نحوه مدیریت آن را تحسین کند.

مهمان‌پرست در عین حال یادآور شد: ارزیابی میزان توفیقات اقتصادی کشور باید به صورت تخصصی توسط کارشناسان مختلف صورت گیرد. ممکن است کارشناسان سیاست خارجی و خبرنگاران این حوزه از دقایق و ظرایف آن مطلع نباشند. در فضاهایی که وجود دارد می‌توان با مطرح کردن جنبه‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی توضیح داد که اقتصاد ما رو به رشد است یا دچار مشکلاتی است. 

وی ادامه داد: فکر‌ می‌کنم در مقام مقایسه وضعیت کشور ما به دلیل عدم وابستگی به اقتصاد غرب، وضعیت مناسب‌تری دارد.

*اظهارات وزیر دفاع آمریکا برای ما اهمیتی ندارد

مهمان‌پرست در پایان و در واکنش به اظهارات وزیر دفاع آمریکا که گفته وقوع انقلاب دیگری در ایران حتمی است، اظهار داشت: اینکه وزیر دفاع آمریکا چه مطالبی را گفته برای ما اهمیتی ندارد. مقامات آمریکایی به خاطر مشکلاتی که با آن روبرو هستند برخی اوقات اظهاراتی را مطرح می‌کنند که به هیچ وجه قابلیت توجه و پیگیری ندارد، به‌خصوص مقامات نظامی که سابقه داشته و مطالبی را داشته‌اند که پایه و اساسی در آن دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول