اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

مومنی در نشست مسوولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری؛

گلشیری، براهنی و هدایت چیزی برای عرضه به نویسندگان مذهبی ندارند

خبرگزاری فارس: رئیس حوزه هنری گفت: بعضی در این فکر هستند که از گلشیری یا براهنی چیزی نقل کنند یا مانند آنها بنویسند. صادق هدایت چه چیزی می‌تواند برای گفتن به ما داشته باشد، او و دیگر نویسندگان از این دست را فضای روشنفکری آن زمان بزرگ جلوه داد و مطرح کرد.

گلشیری، براهنی و هدایت چیزی برای عرضه به نویسندگان مذهبی ندارند
به گزارش خبرگزاری فارس، محسن مومنی شریف که در دومین روز از نشست تخصصی مسوولان دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری حوزه هنری مراکز استان‌ها سخن می‌گفت، با پرداختن به اهمیت دو واقعه مهم معاصر یعنی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی گفت: نویسندگان یا هنرمندان می‌توانند با روی آوردن به این 2 واقعه مهم و پرداختن ویژه به آنها خود را جهانی کنند.

رییس حوزه هنری با بیان این که رودخانه انقلاب اسلامی همچنان جاری ست و می‌توان این جریان را در کشورهای
منطقه شاهد بود، گفت: انقلاب اسلامی همه تعاریف از انسان و زندگی انسانی را تغییر داد، حتی در بحث‌های سیاسی و اجتماعی معادلات را به هم زده، نگاه مردم به حاکمان را تغییر داده و حتی توانسته نگاه جهانیان را به دین و عرفان دچار تحول کند.

مومنی شریف گفت: انسانی که در انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم، انسانی است که قرآن به ما معرفی کرده، انسانی که می‌توانیم تا ابد ستایشگر او باشیم.

رییس حوزه هنری درباره نوع فعالیت‌های دفاتر مطالعات و ادبیات پایداری سراسر کشور گفت: بعضی مایل‌اند انقلاب و جنگبه دست فراموشی سپرده شود، یا انحرافات و خدشه‌هایی بر آن ها وارد سازند که البته همواره ناکام مانده و خواهند بود. اما وظیفه ما نشان دادن چهره واقعی از انقلاب وجنگ است و باید به دنبال معرفی  الگو های والا و عبرت آموز ساختن اینها باشیم.

مومنی شریف با بیان این که ادبیات غرب همواره به جنبه‌های پست زندگی انسانی و سقوط انسان پرداخته است، گفت: نتیجه پرداختن به جنبه‌های منفی زندگی ،تنها نا امیدی و پوچی است، ما می‌توانیم به عروج انسان و جنبه‌های والای زندگی انسان بپردازیم زیرا شخصیت‌ها و اسوه‌های بزرگی در انقلاب و جنگ وجود داشته‌اند که پرداختن به آنها در قالب ادبیات، هم می‌تواند خود نویسنده را جاودانه کند و هم می‌تواند امیدوار کننده و نتیجه بخش باشد.

مومنی همچنین با تاکید بر این که غربی‌ها در ادبیاتشان به دنبال نا امید کردن ما و تاریک نشان دادن تاریخ و آینده هستند، گفت: ادبیات غربی جوانان را مرعوب می کند، اما ما باید در پی تشویق جوانان باشیم.

رییس حوزه هنری گفت: نباید نگاه وتعاریف غربی ها و جوامع استکباری در ادبیات برای ما اهمیت داشته باشد و به آنها میدان بدهیم و نباید فراموش کنیم که امام (ره) بیش و پیش از آن که شاه و رژیم پهلوی را دشمن بدانند ،استکبار و آمریکا را دشمن می دانستند و اعتقاد بر این داشتند ما که خودمان دارای تعاریف و مفاهیم هستیم و مفهوم تولید می‌کنیم، چرا باید در پی مفاهیم و ایده‌های غربی‌ها باشیم.

مومنی شریف با اشاره به نوع فعالیت بعضی از نویسندگان معاصر گفت: بعضی ها در این فکر هستند که از گلشیری یا براهنی چیزی نقل کنند یا مانند آنها بنویسند. اما وظیفه ما در حوزه هنری این نیست که به گفته‌های چنین افرادی رجوع کنیم. صادق هدایت چه چیزی می‌تواند برای گفتن به ما داشته باشد، او و دیگر نویسندگان از این دست را فضای روشنفکری آن زمان بزرگ جلوه داد و مطرح کرد. اما معیار برای ما این است که در خدمت حق و دین اسلام باشیم و اگر اتفاقی غیر از این بیفتد انحراف است.

مومنی شریف درباره تاریخ نگاری و خاطره نویسی وقایع انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: تاریخ ما همواره با ادبیات ما قرابت و همبستگی داشته است و باید به ارزش های ادبی کارهای تاریخی توجه کنیم.

او افزود: ما نباید به بهانه ورود نگاه علمی به تاریخ وارد حوزه نسبیت، تردید و بی اعتمادی شویم. این تردید ها و انکار
حقایق تاریخی، آفت کار ماست و خوانندگان این آثار را گرفتار شک و تردید درباره واقعیات تاریخی می‌کند.

رییس حوزه هنری با بیان این که برای آثار مربوط به خاطره نویسی یا تاریخ شفاهی باید لحن مصاحبه شونده را حفظ کرد و مطالب را با لحن مصاحبه گر عرضه نکرد، گفت: باید به پختگی آثار توجه شود و هر گاه ایرادهای آن برطرف شد به چاپ آن اقدام کنیم تا دچار پشیمانی نشویم.

محسن مومنی شریف مشخصات اصلی دفاع مقدس را دینی بودن انگیزه آن و وجود روحیه شهادت طلبی در آن بر شمرد و گفت: باید با این منطق و مشخصات دست به تولید آثار دفاع مقدس بزنیم نه با منطق و روح حاکم بر ادبیات
غرب.

مومنی شریف همچنین از بزرگ نمایی خطاهای رزمندگان درقالب ادبیات انتقاد کرد و گفت: نباید به بهانه زدودن تقدس آسمانی از رزمندگان و واقعی جلوه دادن شخصیت آنها به دام زشت جلوه دادنشان بیفتیم.

نویسنده کتاب زمانی برای بزرگ شدن در پایان گفت: حوزه هنری در انجام این کارها نقش مرجعیت داشته و دارد، پس
بیاییم این مرجعیت را به بهترین شیوه حفظ کنیم.
انتهای  پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول