اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

11 سپتامبر ؛ فریبی که جهان را تغییر داد - 23

جنگ با تروریسم اقتصاد آمریکا را از نفس انداخت

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور آمریکا 10 سال قبل در چنین روزهایی دکترین جدید امنیتی آمریکا را براساس حمله پیش دستانه اعلام کرد و به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد ولی گمان نمی کرد که با این جنگ اقتصاد آمریکا و متحدانش را در باتلاق فرو ببرد.

جنگ با تروریسم اقتصاد آمریکا را از نفس انداخت
به گزارش مانیتورینگ فارس، مراسم دهمین سالگرد حادثه یازده سپتامبر در آمریکا در شرایطی برگزار شد که این حادثه بهانه اصلی کاخ سفید برای آغاز جنگ به اصطلاح با تروریسم بود.

این جنگ بنا بر گزارش کنگره آمریکا پرهزینه ترین جنگ تاریخ این کشور بوده است و بین 6تا 4 تریلیون دلار برای کاخ سفید هزینه برداشته است و این درحالی است که پیش بینی مقامات آمریکایی از این نبرد بسیار پائین تر از این عدد بوده است.

بنا بر گزارش کنگره هزینه جنگ های آمریکا به ترتیب؛ جنگ اول جهانی 253 میلیارد دلار، جنگ جهانی دوم 4.1تریلیون، جنگ کره 320 میلیارد دلار، جنگ ویتنام 686 میلیارد دلار، جنگ خلیج فارس 96 میلیارد دلار و جنگ عراق و افغانستان به مرز 5 تریلیون رسیده است.

شبکه الجزیره نیز در گزارشی اعلام کرد که هزینه سالانه جنگ های آمریکا در آمریکا 1300 میلیارد دلار برای مالیات دهندگان امریکایی هزینه دربردارد.

همچنین بنا براین گزارش هزینه های نظامی آمریکا در سرتاسر جهان از سال 2002 افزایش چشمگیری داشته و به عددی بالغ بر 6.5تریلیون دلار رسیده است.

الجزیره با اشاره به ارتباط محکم بحران اقتصادی کنونی در آمریکا با اشغال افغانستان و عراق به مقایسه میزان بدهی‌های آمریکا در فاصله زمانی 2001 تا 2011 پرداخت و تاکید کرد که یکی از دلیل اصلی بحران بدهی کنونی در آمریکا جنگ‌های این کشور است.

بنا براین گزارش حجم بدهی آمریکا در سال 2001عددی بالغ بر 5.7تریلیون بوده که در سال 2011 این عدد بع مرز 14.3 تریلیون دلار رسیده است.

کارشناسان اقتصادی براین باورند بحران اقتصادی جهانی که از سال 2008 آغاز شد و پس از آمریکا به دیگر کشورهای نیز سرایت کرد، یکی از نتایج غیر مستقیم جنگ آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم است.

این درحالی بود که پیش از سال 2001 اقتصاد آمریکا رشد خوبی را تجربه کرد ولی با آغاز جنگ افغانستان فعالیت های اقتصادی در این کشور شاهد کاهش بود و تاثیر ملموسی بر اقتصاد این کشور وارد کرد.

شبکه الجزیره تاکید کرد که جنگ آمریکا با عراق و افغانستان منجر به کاهش فعالیت های اقتصادی در کشورهایی شد که به بهانه مبارزه با تروریسم تدابیر امنیتی سختگیرانه تری را به کار بستند.

این شبکه تصریح کرد: آماری که در این برنامه ارائه شد تنها فاکتوری بوده که آمریکا از هزینه های داخلی خود ارائه کرده است اما اقتصاد جهانی هزینه‌های اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم این جنگ را پرداخت کرده است، جنگی که دود آن هنوز در برخی مناطق بر فراز آسمان است.

پیش از "نیتا کروفورد" استاد دانشگاه بوستون تاکید کرده بود که هزینه های جنگ آمریکا مانند کوه یخ می‌ماند که بخش اعظم آن در زیر آب پنهان شده است.
 
این استاد اقتصاد هزینه های مربوط به نظامیان بازنشسته، معلولان و خانواده های قربانیان در 30 سال آینده را برای دولت این کشور سرسام آور توصیف کرده است.

این در شرایطی است که آمریکا همچنان با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت باراک اوباما که با وعده توقف جنگ برای بهبود شرایط اقتصادی به قدرت رسیده بود نیز از عمل به وعده خود ناتوان مانده است.

انتهای پیام/ق
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول