اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

واکاوی چالش‌های پیش‌روی معلولان در جامعه/8

معلولان باید از حمایت‌های قضایی و قانونی نیز برخوردار شوند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه باید بر طبق سطح معلولیت معلولان، تدابیر جداگانه‌ای اندیشیده شود، گفت: معلولان باید از حمایت‌های قضایی و قانونی نیز برخوردار شوند.

معلولان باید از حمایت‌های قضایی و قانونی نیز برخوردار شوند
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن ملک‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» با بیان اینکه افراد معلول به دلیل شرایط جسمی و وضعیت خاص استحقاق کمک و مساعدت بیشتری را دارند، اظهار داشت: دولت و مجلس باید از اختیارات و سازوکارهای قانونی در جهت حل مشکلات معلولان و رسیدگی به نیازهای متعدد آنها استفاده کنند چرا که اکثر افراد این قشر از جامعه دارای توانایی‌های زیادی هستند و باید توانایی‌ها و استعدادهای آنها شناسایی شود و در جهت بروز این استعدادها برنامه‌های مدونی وجود داشته باشد.

وی به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و افزود: تدوین و تصویب این قانون توسط مجلس انجام شد اما اجرای آن به عهده دولت است چرا که این لایحه بخش زیادی از مطالبات و نیازهای معلولان را تأمین می‌کند، در حالی که معلولان نیاز به کمک و توجه بیش از این را دارند و باید بر اساس عواطف و احساسات آنها امکانات به صورت عادلانه برای آنها مهیا شود.

این نماینده مجلس تصریح کرد: خوشبختانه دولت و مجلس در سال‌های گذشته توجه خوبی برای برطرف کردن مشکل معلولان داشته‌اند و علاوه بر این سایر دستگاه‌های نظارتی نیز کارهای مؤثری را انجام داده‌اند که باید این تلاش‌ها و فعالیت‌ها در قبال معلولان و رفع نیازهای آنها بیشتر شود.

*معلولان باید از حمایت‌های قضایی و قانونی نیز برخوردار شوند

حجت‌الاسلام ملک‌محمدی با بیان اینکه باید بر طبق سطح معلولیت معلولان تدابیر جداگانه‌ای اندیشیده شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه معلولیت‌ها در سطوح مختلف متفاوت است، باید به صورت برنامه‌ریزی‌شده نیازهای متفاوت معلولان شناسایی شده و تدابیر لازم برای برطرف کردن این مشکلات اندیشیده شود همچنین برخی از معلولان علاوه بر اینکه سرپرست خانواده هستند، فرزند معلول نیز دارند بنابراین باید به تمام نیازهای آنها رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: برای برطرف کردن مشکلات و نیازهای معلولان دولت لوایحی را به مجلس ارائه می‌کند و مجلس نیز با تصویب این لوایح آن را قانونی می‌کند بنابراین این قوانین باید هم جامع و هم مانع باشد. جامع از این نظر که تمام نیازهای معلولان اعم از مادی و معنوی در نظر گرفته شود و مانع از این نظر که هر گونه مشکلی که در اجرای این لوایح وجود دارد، باید کنار زده شود علاوه بر این معلولان باید از حمایت‌های قضایی و قانونی نیز برخوردار شوند. توجه به مسائل مختلف از جمله رفت و آمد، مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی باید در مورد این قشر از جامعه رعایت شود.

* معلولان نیز باید از امکانات کشور بهره‌مند شوند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: به عنوان نمونه در شهرستان دامغان معلولان با نیازهای ویژه زندگی می‌کنند. یکی از معلولانی که از بنده درخواست شغل می‌کرد، از لحاظ حرکات نامیزان و دست، پا، سر، صورت و چشم کاملاً نامتعادل بود و قدرت تکلم نیز نداشت و به سختی به من می‌فهماند که به دنبال کار و شغل است و معلول دیگری در شرایط مشابه معلول قبلی بود بنابراین باید بررسی کنیم که چگونه باید به نیازهای‌ آنها پاسخ داده شود و نظرات آنها را تأمین کرد.

وی ادامه داد: معلولان نیز انسان هستند و باید از امکانات کشور بهره‌مند شوند بنابراین نمی‌توان با یک قانون ادعا کرد که تمام ابعاد ریز و درشت مسائل و مشکلات معلولان اجرایی شده است و معلولان دیگر نیازی ندارند. باید تمام دستگاه‌های مرتبط با معلولان مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد و وزارت بهداشت که به اشکال مختلف معلولان را تحت پوشش خود دارند، وقت گذاشته و با برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی‌های مختلف با یکدیگر هم‌فکری کنند و در کنار آن دولت و مجلس نیز باید حمایت‌های لازم را داشته باشند تا مشکلات معلولان برطرف و نیازهای آنها تأمین شود.

حجت‌الاسلام ملک‌محمدی با بیان اینکه خوشبختانه جهت‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده بوده است، گفت: با توجه به منویات امام خمینی(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده جامعه از جمله معلولان، خوشبختانه جهت‌گیری نظام به این سمت بوده است. در حقیقت انقلاب اسلامی ایران متعلق به اقشار محروم و پایین جامعه بوده و اساساً فلسفه پیدایش انقلاب اسلامی خدمت به محرومان بوده است البته افراد با امکانات رفاهی هم حق توجه دارند اما آنها از نعمت تمکن و سلامتی برخوردارند، در حالی که معلولان باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

وی خدمت به محرومان و معلولان را از اوجب واجبات دانست و عنوان کرد: ما وقتی می‌توانیم در بحث نوکری خود به قشر محروم و معلول صادق باشیم که به این قشر جامعه خدمت کنیم بنابراین مراکز نگهداری از معلولان و سالمندان باید مورد توجه جدی قرار گیرد چرا که یک تکلیف دینی، ملی، انقلابی، انسانی و اسلامی است که به معلولان خدمت کنیم.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول