اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

معاون عمرانی وزیر جزئیات برنامه‌های عمرانی آموزش و پرورش را تشریح کرد؛

بهره‌برداری از 1835 پروژه "آموزشی، پرورشی و ورزشی" تا 10 روز آینده

خبرگزاری فارس: معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با تشریح جزئیات برنامه‌های عمرانی گذشته و امسال آموزش و پرورش، گفت: 1835 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی تا اول مهرماه به بهره‌برداری می‌رسد که 80 درصد آنها مربوط به تأمین "مدرسه" است.

بهره‌برداری از 1835 پروژه "آموزشی، پرورشی و ورزشی" تا 10 روز آینده
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش امروز در نشست خبری تشریح پروژه‌های عمرانی سال تحصیلی جدید که در محل جامعه خیّرین مدرسه‌ساز کشور برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در تمام مسائل جامعه به ویژه در عرصه آموزش و پرورش گفت: اگر نقاط ضعف منعکس نشود، هیچ موفقیتی نخواهیم داشت و اگر شاهد حضور و مشارکت مردم و خیّرین در آموزش و پرورش هستیم، قطعاً رسانه‌ها در این مسئله نقش کلیدی دارند.

* بهره‌برداری از 1835 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در مهر 90

وی با اشاره به آمار پروژه‌های تحویلی در اول مهر امسال عنوان کرد: در ابتدای سال تحصیلی جدید با تلاشی که طی 6 ماه اخیر از سوی 3 هزار کارشناس، پیمانکار و مشاور سازمان نوسازی در سطح کشور صورت گرفته است، یک‌هزار و 835 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی جدید یا مقاوم‌سازی شده با 10 هزار و 188 کلاس درس و با زیربنای بیش از یک‌ونیم میلیون متر مربع در سطح کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیسی خاطرنشان کرد: یک میلیون و 170 هزار متر مربع از این زیربناهای آموزشی مربوط به پروژه‌های «تخریب و بازسازی» یا احداثی جدید و مابقی آنها مربوط به پروژه‌های «مقاوم‌سازی و بهسازی» است؛ همچنین در بین استان‌ها بیشترین تعداد پروژه‌ها مربوط به استان‌های «خوزستان و تهران» است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: از جهت زیربنایی 5.2 درصد پروژه‌ها به صورت «ورزشی»، 6.7 درصد «پرورشی» و 8.5 درصد مربوط به «سایر اماکن» از قبیل خوابگاه‌ها و کارگاه‌هاست؛ بر این اساس، 20 درصد از زیربنای پروژه‌ها، «غیرآموزشی» و 80 درصد زیربناهای دیگر «آموزشی» (مدرسه) است.

* "تخریب و بازسازی" 55 کلاس درس در هر روز، از ابتدای سال 90

وی اظهار داشت: 20 درصد از زیربنای این پروژه‌ها مربوط به «ابتدایی»، 25 درصد «راهنمایی»، 25 درصد «متوسطه» و 30 درصد مربوط به «فضاهای ورزشی، پرورشی، هنرستان و خوابگاه» است.

رئیسی با بیان اینکه علی‌رغم تأخیر 2 ماهه در تصویب و ابلاغ قانون بودجه 90 تمام فرآیند‌های ابلاغ اعتبارات انجام شده است، گفت: امسال به طور متوسط در هر روز 10 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده است و در هر روز 55 کلاس درس نیز در سطح کشور «تخریب و بازسازی» شده است.

* تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی 102 هزار کلاس درس از ابتدای دولت نهم تا کنون

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به آمار کلی پروژه‌های عمرانی انجام شده در آموزش و پرورش اظهار داشت: از مهر 84 تا پایان سال 89، 22 هزار و 800 پروژه آموزشی و پرورشی با زیربنای 15 میلیون و 600 هزار متر مربع و 102 هزار کلاس درس اجرا شده است که یک میلیون متر مربع از آنها مربوط به پروژه‌های «مقاوم‌سازی و بهسازی» و 14 میلیون و 600 هزار متر مربع مربوط به پروژه‌های «تخریب و بازسازی» بوده است و با احتساب 1835 پروژه جدید در اول مهر امسال، این آمار به 112 هزار کلاس درس جدید، جایگزین و مقاوم‌سازی شده می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: تا مهر سال 91، بیش از 2 هزار پروژه آموزشی و پرورشی «مقاوم‌سازی» شده خواهیم داشت که 500 مورد از آنها تا مهر امسال تحویل داده می‌شود.

* تأمین بودجه 125 استخر دانش‌آموزی از ابتدای دولت دهم

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به احداث 50 الی 60 استخر دانش‌آموزی در تمام طول تاریخ کشور ادامه داد: بر اساس آخرین آمار، از ابتدای دولت دهم تاکنون تعداد استخر‌های تعریف شده و تامین اعتبار شده، 125 باب استخر دانش‌آموزی بوده است که 13 باب آنها طی 20 ماه گذشته تعریف شده است.

رئیسی با تأکید بر ضرورت وجود سالن‌های ورزشی مُسقّف در شهرهای پرجمعیت برای دانش‌آموزان گفت: از ابتدای دولت دهم تاکنون، عملیات اجرایی یک‌هزار و 254 سالن ورزشی مسقف آغاز شده و 333 مورد از آنها تحویل شده است؛ این سالن‌ها عمدتاً در دل مدارس که مورد نیاز دانش‌آموزان است، احداث شده‌اند و استان‌های «خوزستان، هرمزگان، اصفهان و تهران» به ترتیب بیشترین سالن‌های ورزشی را به خود اختصاص داده‌اند.

* سرانه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی کنونی؛ حدود 5 مترمربع

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه درباره سرانه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی دانش‌آموزان در حال حاضر تصریح کرد: بر اساس آمار ابتدای سال 85، کل زیربناهای آموزشی، پرورشی و ورزشی دولتی در آن سال حدود 49 میلیون متر مربع بوده است که با تقسیم بر تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی آن زمان، سرانه فضا برای هر دانش‌آموز 3.85 متر مربع بوده است، اما در حال حاضر بر اساس اطلاعات برداشت شده از سامانه «شناسنامه فنی مدارس»، حداقل 56 میلیون متر مربع فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی دولتی داریم که با احتساب تعداد دانش‌آموزان کنونی مدارس دولتی (بدون احتساب مدارس غیرانتفاعی) سرانه فضا برای هر دانش‌آموز با 25 درصد افزایش به 4.95 متر مربع رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت تأمین تجهیزات در مدارس عنوان کرد: در رابطه با تجهیز مدارس تاکنون ردیف اعتباری مستقلی در بودجه‌های سنواتی وجود نداشته است و در سال تحصیلی 89 ـ 88 سرانه تجهیز مدارس به ازای هر دانش‌آموز حدود 4 هزار تومان بوده است، اما بنای ما این است که در سال 90 این عدد را با 2.5 برابر افزایش به حدود 10 هزار تومان برسانیم که در این راستا برنامه‌ریزی شده است تا 110 میلیارد تومان اعتبار برای خرید و جایگزینی تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی در مدارس اختصاص یابد.

* سال گذشته 45 درصد اعتبارات عمرانی "ملی" به دست آموزش و پرورش نرسید

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در رابطه با میزان اعتبارات عمرانی امسال آموزش و پرورش و اختلاف اعداد اعلام شده در این رابطه، تصریح کرد: 20 درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور کاهش یافته است که با احتساب این موضوع، کل اعتبار «ملی» مصوب «تخریب و بازسازی» فضاهای آموزشی برای امسال 907 میلیارد تومان و اعتبارات «استانی» 561 میلیارد تومان بوده است که در مجموع یک‌هزار و 531 میلیارد تومان اعتبار عمرانی مصوب آموزش و پرورش برای سال 90 تا این لحظه بوده است و تا آخر سال نیز قطعاً افزایش خواهد یافت.

وی درباره میزان تحقق اعتبارات عمرانی سال قبل نیز گفت: در سال گذشته 520 میلیارد تومان اعتبار عمرانی «ملی» و 649 میلیارد تومان اعتبار عمرانی «استانی» به آموزش و پرورش اختصاص یافته بود که 55 درصد از اعتبارات ملی و حدود 90 درصد از اعتبارات استانی تخصیص یافت.

* مشکل اصلی کشور، مدارس "خشت و گلی" است؛ با ذره‌بین به دنبال مدارس "کپری" می‌گردیم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در ادامه با بیان اینکه هنوز مدرسه خشت و گلی و سنگ و گلی و کپری در کشور داریم، خاطرنشان کرد: آمار مدارس کپری نزدیک به صفر است و آنقدر اندک است که با ذرّه‌بین به دنبال آنها می‌گردیم؛ مدارس چادری نیز مخصوص عشایر است که معمولاً در یکجا ساکن نیستند.

رئیسی تأکید کرد: مُعضل اصلی کشور مدارس کپری و چادری نیست، بلکه مدارس خشت و گلی و آجری است که مقاومتی در مقابل زلزله ندارند و باید برای برچیدن آنها تلاش شود.

وی همچنین در رابطه با اعتبارات اختصاص یافته برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس در سال جاری گفت: از سال قبل با کمک مجلس ردیف اعتباری ویژه‌ای برای این موضوع در نظر گرفته شده است که در سال گذشته شامل 28 میلیارد تومان اعتبار استانی بوده است که امسال این اعتبار ملی شده و با 4 میلیارد تومان کاهش، به 24 میلیارد تومان رسیده است و بر اساس شاخص‌هایی مانند تعداد دانش‌آموز و میزان نیازمندی در میان استان‌ها توزیع خواهد شد.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول