اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس کل گمرک وجود اسکله غیرمجاز را تائید کرد:

توقف واردات بنزین و اعلام آمار صادرات نفت از سال آینده توسط گمرک

خبرگزاری فارس: رئیس کل گمرک وجود اسکله غیرمجاز را تأیید کرد، از کاهش واردات و قاچاق و توقف واردات بنزین در سال جاری خبر داد و گفت: از سال آینده آمار صادرات نفت از سوی گمرک ارائه می شود.

توقف واردات بنزین و اعلام آمار صادرات نفت از سال آینده توسط گمرک
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ عباس معمار‌نژاد در نشست خبری صبح امروز با اشاره به افزایش چهل درصدی صادرات کالا در 5 ماه نخست امسال گفت: حجم صادرات غیرنفتی با احتساب معیانات نفتی در 5 ماه ابتدایی امسال 16.9 میلیارد دلار رسید که از این میزان 4 میلیارد دلار میعانات گازی، 6 میلیارد دلار پتروشیمی و 6.9 میلیارد دلار سایر کالاها را تشکیل می‌دهد.
وی با اشاره به هدف صادرات غیرنفتی 45 میلیارد دلاری برای سال 90 گفت: تلاش می‌کنیم با توجه به روندی که در 5 ماهه امسال داشتیم به این هدف دست یابیم.
رئیس کل گمرک با اشاره به تنوع کالاهای صادراتی گفت: علی‌رغم اینکه اغلب کالاهای صادر شده 20 قلم کالا است اما از مجموع 6 هزار و 900 ردیف تعرفه‌ای 2 هزار و 540 ردیف صادراتی داشتیم که نشان دهنده تنوع اقلام صادراتی است.
وی در خصوص کشورهای عمده صادر‌کننده گفت: کشورهای که بیشترین صادرات را به آنجا داشتیم چین، امارات، عراق، هند و افغانستان بوده است.
وی همچنین گفت: از سال آینده آمار صادرات نفت از سوی گمرک ارائه می شود.

* کاهش 3 درصدی واردات

معمار‌نژاد در خصوص واردات کالا گفت: در 5 ماهه امسال 23.8 میلیارد دلار واردات کالا داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3 درصد کاهش نشان می‌دهد و علت اصلی کاهش واردات خودرو، فرآورده‌های نفتی و غلات بوده است.
به گفته وی قبل از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها 1.6 میلیارد دلار واردات غلات داشتیم که 600 میلیون دلار کاهش یافت.
وی با اشاره به کشورهای عمده وارد‌کننده گفت: کشورهای امارات، چین، آلمان، کره و ترکیه بیشترین کالاهای صادراتی به ایران داشته‌اند و در مجموع ایران با بیش از 150 کشور مبادلات تجاری دارد که نشان دهنده عدم تأثیر تحریم‌ها بر ایران بوده است.
رئیس کل گمرک در این نشست خبری با اشاره به ترانزیت کالا از کشور گفت: با توجه به اینکه ایران از لحاظ جغرافیایی یک موقعیت استراتژیک و ممتاز دارد حجم ترانزیت در 5 ماه نخست امسال با 3.5 درصد رشد به 990 هزار تن رسید و لازم به ذکر است این رشد در شرایطی است که در سال گذشته 40 درصد در ترانزیت کالا رشد داشتیم.
وی کشورهای عمده مبدا ترانزیت را عراق، چین، ترکمنستان، آذربایجان و امارات عنوان کرد و گفت: در این مدت 90 کشور ایران را مسیر ترانزیت کالا انتخاب کردند که نشان دهنده ثبات و وجود زیرساخت‌ها در کشور است.

* قاچاق کاهش یافت

این مقام مسئول میزان پرونده‌های قاچاق در 5 ماه سال جاری را 12 هزار و 300 پرونده عنوان کرد و گفت: از نظر ارزشی هزار و 800 میلیارد ریال و نسبت به سال قبل از نظر تعداد 14 درصد و از نظر ارزش 13 درصد کاهش داشتیم که این می‌تواند ناشی از کنترل بیشتر مرزها بشویم.
معمار‌نژاد با بیان اینکه در 5 ماه سال گذشته 13 میلیون مسافر از گمرکات کشور تردد داشتند، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد رشد نشان می‌دهد.
وی با اشاره به تدوین دو وظیفه سیاستی در گمرک گفت: این بسته‌ها با دو هدف کاهش زمان انجام تشریفات گمرکی و کاهش هزینه‌های تشریفات گمرکی تکمیل شده است.
وی ادامه داد: بسته اول برای حمایت از تولید در نظر گرفته شده به نحوی که کالاهای سرمایه‌ایی برای تولید‌کنندگان در گمرک معطل نشوند و به جای دریافت نقد ورودی برای واحدهای تولیدی مهلت 7 ماهه در نظر گرفته خواهد شد.
رئیس کل گمرک تصریح کرد: اگر شرکت تولیدی عضو بورس باشد دو ماه به این مهلت اضافه خواهد شد و همچنین برای شرکت‌های دارای برند معتبر این مهلت دو ماهه اعمال خواهد شد.
وی اقدام دیگر را ایجاد انبارهای اختصاصی در گمرکات کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه تولید‌کنندگان باید کالای خود را در انبار نگه‌دارند به جای اینکه تولید‌کننده در گمرک کالای خود را انبار کند کالای خود را در انباری که در مبدا وجود دارد و لزومی به پرداخت حق انبار ندارد نگهداری خواهد کرد.
معمار‌نژاد افزود: در این شرایط ارزیابی در محل شرکت انجام خواهد شد.
وی با اشاره به طرح ارزیابی سیار گفت: این طرح در گمرک استان تهران در حال حاضر انجام و 4 مرکز ارزیابی سیار بر محل کالای صادرکننده ارزیابی انجام می‌دهند.

* بسته جدید برای جلوگیری از تخلفات

معمار‌نژاد با اشاره به وضعیت بسته سیاستی پیشگیری از قاچاق و تخلفات گمرکی بیان داشت: طبق این بسته تجار خوش‌نام با افراد متخلف متمایز می‌شوند و برای افراد متخلف هیچگونه تسهیلات و تخفیفی در فرایند ترخیص و صدور کالا صورت نخواهد گرفت.
به گفته وی تخلف شامل جعل، کم احضاری، بیش احضاری بر فردی که دارای پرونده قاچاق باشد اطلاق می‌شود.
رئیس کل گمرک در ادامه به سه مصوبه دولت که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاد شده بود گفت: بر این اساس مبادلات مرزی و صادرات و واردات در راستای کاهش زمان و کاهش هزینه تشریفات گمرکی اعمال خواهد شد.
به گفته وی، دومین هدف این مصوبه مبارزه با قاچاق کالا و جلوگیری از آن است و بر این اساس 31 بازارچه مرزی از مجموع 57 بازارچه حذف شده‌اند.
وی افزود: این 31 بازارچه به دلیل غیرفعال بودن تعطیل شده‌اند و هم اکنون 31 بازارچه فعال داریم و همچنین بازارچه‌های موقتی که توسط استانداری ایجاد شده بود براساس این مصوبه حذف می‌شود.
وی با اشاره به یکی از بند‌های این مصوبه در خصوص روستاهای با فاصله 20 کیلومتر از مرز گفت: برای این افراد کارت مبادلات ارزی تا سقف 1.5 میلیون ریال برای هر ماه صادر خواهد شد که بر این اساس می‌توانند 50 درصد از کالاها را با تخفیف تعرفه و صد در از مواد غذایی را با تخفیف سود بازرگانی وارد کنند.
به گفته وی این مصوبه برای ملوانان هم اعمال خواهد شد.
معمار‌نژاد ادامه داد: طبق این مصوبه تمام سازمان‌هایی که در امر ورود، خروج و در اخذ مجوز دخالت داشتند حذف و تنها سازمان گمرک و مؤسسه استاندارد اختیارات تخفیف و ارائه مجوز را انجام خواهند داد.
رئیس کل گمرک در ادامه در خصوص درآمدهای 5 ماهه سال جاری گفت: در این مدت 3 هزار و 100 میلیارد تومان درآمد گمرک بوده است که نسبت به سال گذشته علی‌رغم کاهش 3 درصدی ارزش واردات 4.5 درصد رشد داشته است و لازم به ذکر است در این مدت از مبادی ورودی طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده هزار میلیارد تومان وصول شده است.
وی گفت: میزان درآمدی گمرک نسبت به بودجه مصوب 75 درصد محقق شده که علت عدم تحقق 25 درصدی کاهش واردات خودرو و گندم بوده است و البته معمولا درآمدهای گمرک در 6 ماهه دوم و ماه‌های پایانی سال محقق می‌شود.
معمار‌نژاد در پاسخ به سؤالی در خصوص فساد در گمرکات گفت: با توجه به برنامه‌هایی که در طرح تحول گمرک مانند ارتقاء سلامت اداری و کاهش فساد در بر گرفته شده است تلاش خواهیم کرد تا میزان فساد را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
وی ادامه داد: تجهیز گمرکات و ابزارهای کنترلی و تأمین معیشت و رفاه کارکنان گمرکات یکی از برنامه‌ها است که دولت و مجلس با کسری بودجه مناسب در این امر به سازمان کمک کرده‌اند.

*اسکله غیرمجار داریم

رئیس کل گمرک در خصوص اسکله های غیرمجاز گفت: براساس قانون گمرک در مرزهای رسمی کشور مستقر است و در خصوص اسکله‌های غیرمجاز با توجه به صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور در ارتباط با وجود این اسکله‌ها باید گفت، این اسکله‌ها وجود دارد اما نهادها و سازمان‌های مرتبط در این ارتباط باید اقداماتی انجام دهند.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان تراز تجاری در 5 ماهه سال جاری گفت: با توجه به واردات 23.8 میلیارد دلاری و صادرات 16.9 میلیارد دلاری میزان تراز تجاری در این مدت منفی 6.9 میلیارد دلار است. که با 104 کشور تراز تجاری ما منفی و با 79 کشور از جمله عراق، افغانستان، هند،اندونزی و سنگاپور، تراز تجاری ما مثبت است.
به گفته وی بیشترین تراز تجاری منفی مربوط به کشورهای امارات، آلمان، کره، سوئیس و فرانسه است.
وی در خصوص تعرفه واردات موبایل گفت: یکی از ابزارهایی که می‌تواند مبارزه با قاچاق را در مبارزه با قاچاق به ما کمک کند ابزار تعرفه واردات است و براساس گزارشی که ما ارائه کردیم تعرفه واردات از 25 درصد به 10 درصد کاهش یافت و اجرای آن از تاریخ 4 شهریور‌ماه در تمام گمرکات کشور لازم‌الاجرا است.
معمار‌نژاد همچنین در خصوص زمان طولانی ترخیص کالا در گمرکات کشور گفت: در 16 گمرک کشور طبق بررسی‌ها کالاهایی که از مسیر سبز منتقل می‌شوند 4 ساعت مسیر زرد 17 ساعت و مسیر قرمز 15 ساعت در گمرک معطل می‌شوند اما برای زمان پرداخت پول در مسیر سبز 18 ساعت مسیر زرد 15 ساعت و مسیر قرمز 17 ساعت زمان صرف می‌شود.
وی تصریح کرد: بنابر این علت اصلی عدم ترخیص به موقع کالاها دیر پرداخت کردن پول توسط صاحبان کالا بوده است و به همین دلیل براساس طرحی که تکمیل شده برای حل این مشکل پرداخت وجه توسط صاحبان کالا در زمان اظهار دریافت می‌شود تا زمان پرداخت وجه حذف می‌شود.

* امسال واردات بنزین نداشتیم

معاون وزیر اقتصاد در خصوص میزان واردات بنزین گفت: در این مدت واردات بنزین صورت نگرفته و 71 میلیون دلار صادرات کالا داشتیم.

* اختلاس کنندگان از بانک صادرات پرونده ای در گمرک ندارند

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا افرادی که در بانک صادرات اختلاس داشته‌اند پرونده‌ای در گمرک دارند گفت: تاکنون هیچ پرونده‌ای در گمرک از این افراد وجود نداشته اما در صورت تقاضای نهادهای مربوطه میزان صادرات و واردات کالا توسط این افراد پیگیری و ارائه خواهد شد.
وی همچنین در خصوص طرح تحول گمرک گفت: در ابتدا 7 برنامه برای تحول در گمرک تدوین شده بود که دو پروژه به آن اضافه شد که برنامه‌های قبلی مانند ارتقاء سلامت اداری و الکترونیکی کردن فعالیت‌ها و اصلاح قانون امور گمرکی بود و همچنین دو برنامه جدید مبارزه با قاچاق کالا و مدیریت مرزها بود که بر این اساس باید مدیریت واحد مرزی ایجاد شود.
معمار‌نژاد ادامه داد: تصویب قانون امور گمرکی به اتمام رسیده و در حال حاضر در شورای نگهبان در حال بررسی و امیدواریم این شورا ظرف چند روز آینده نظر خود را اعلام کند.
رئیس کل گمرک گفت: برنامه تخصصی کردن گمرک‌ها برای 20 قلم کالای وارداتی و 18 کالای صادراتی اعمال شده و همچنین ایجاد پنجره واحد در 35 گمرک اصلی کشور عملیاتی شده است.
معمار‌نژاد ادامه داد: طرح دیگر تحول گمرک ایجاد سامانه ارزش وب بنیاد بود که بر این اساس اگر کالایی در دو گمرک متفاوت وارد شود وارد کننده نمی‌تواند قیمت متفاوت از ارزش آن را اظهار کند و در حال حاضر 30 گمرک کشور به این صنف مجهز شده‌اند.
وی در پاسخ به سؤالی در خصوص میزان واردات خودرو در 5 ماه سال جاری گفت: در این مدت 12 هزار و 117 خودرو به ارزش 268 میلیون دلار وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر تعداد 37 درصد و از نظر ارزش 30.5 درصد کاهش داشته است.
به گفته رئیس کل گمرک در سال گذشته 7 میلیارد دلار شمش طلا به کشور وارد شد.
رئیس سازمان گمرک در خصوص ترکیب کالاهای وارداتی با بیان اینکه 72 درصد از کالاها سرمایه‌ای بوده گفت: در این مدت 17.5 از کالاهای وارداتی سرمایه‌ای و 10.5 درصد مصرفی بوده است.
وی همچنین در خصوص نوع کالاهای قاچاق به کشور گفت: 15 درصد از کالاها مواد سوختی و روغن‌های معدنی بوده 14 درصد انواع پارچه و البسه 12 درصد پوشاک و 5 درصد مواد غذایی بوده است.
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول