اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

یک کارشناس محیط زیست در گفت‌‌وگو با فارس عنوان کرد؛

نصف شدن مساحت جنگل‌های شمال طی مدت 30 سال

خبرگزاری فارس: یک کارشناس محیط زیست گفت:‌‌ عکس‌های هوایی سال 1335 نشان داده که مساحت جنگل‌های شمال ایران 3.4 میلیون هکتار است و طبق آماربرداری سراسری که سازمان جنگل‌ها در سال 1365 انجام داده، مساحت جنگل‌ها را 1.9 میلیون هکتار برآورد کرده که این نشاندهنده این است که مساحت جنگل‌های شمال طی مدت 30 سال نصف شد.

نصف شدن مساحت جنگل‌های شمال طی مدت 30 سال
برهان ریاضی در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس درباره روند تخریب جنگل‌های شمال اظهار داشت: جنگل‌های شمال ایران که به جنگل‌‌های هیرکانی معروف هستند، بخشی از جنگل‌های اروپا سیبری از لحاظ جغرافیایی و پوشش گیاهی به حساب می‌آیند.

وی ادامه داد: در اواخر دوران سوم زمین‌شناسی و اول دوران چهارم زمین‌شناسی و دوره‌های یخچالی و بین‌یخچالی سرمایه عظیمی روی کره زمین و در منطقه شمال به وجود آمد که این سرمایه همان جنگل‌ها بوده است.

ریاضی افزود: اما این بخچال‌ها، جنگل‌های اروپا سیبری که شبیه به جنگل‌های شمال کشور ما بود را نابود کردند ولی جنگل‌های شمال ایران به دلیل اینکه از لحاظ شکل قرارگیری به گونه‌ای بود که دیوار بلند البرز و دریای مازندران حالت پناه برای این جنگل‌ها ایجاد کرده، از این خشکی در امان مانده است.

این کارشناس محیط زیست گفت: شمال ایران و حتی جنگل‌های ایران در منطقه خشکی قرار دارد که این شرایط جغرافیایی خاص موجب شده است که خشکی به جنگل‌های شمال نتواند نفوذ کند و گونه‌‌های متعدد درختچه‌ای در این جنگل‌ها قرار دارد که عمر آنها به چند صد هزار سال می‌رسد ولی هم‌اکنون این گونه‌ها از بین رفته است.

ریاضی با بیان اینکه به گونه‌های درختی در جنگل‌های شمال فسیل زنده گفته می‌شود، تصریح کرد: جنگل و درختان شمال کشور دارای ارزش‌های اکولوژیک ویژه‌ای هستند یعنی از دیدگاه محیط زیست جنگل‌های شمال ایران ذخیره‌گاه طبیعی محسوب می‌شود.

وی تأکید کرد: عکس‌های هوایی سال 1335 نشان داده است که مساحت جنگل‌های شمال ایران 3.4 میلیون هکتار است و طبق آماربرداری سراسری دقیقی که سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در سال 1365 انجام داده، مساحت جنگل‌ها را 1.9 میلیون هکتار برآورد کرده است.

ریاضی با اشاره به نصف شدن مساحت جنگل‌های شمال طی مدت 30 سال افزود: بنابراین این جنگل که دنیا به عنوان ذخیره‌گاه ژنتیکی به آن نگاه می‌کند و دارای ارزش‌های اقتصادی مناسبی است، ظرف 30 سال به نصف رسیده است.

------------------------------------------------------------------------
مساحت جنگل‌های شمال در سال 75 به 1.8 میلیون هکتار رسید
------------------------------------------------------------------------

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: طبق آماربرداری که سازمان جنگل‌ها و مراتع در سال 75 انجام داد، مساحت جنگل‌های شمال به 1.8 میلیون هکتار رسید.

ریاضی تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در شمال زمین‌خواری و زمین‌بازی است اما خلاصه کلام اینکه مساحت جنگل‌ها نصف شده و این جنگل‌هایی که در حال حاضر باقی مانده‌اند، دیگر جنگل نیستند و درخت‌زاری هستند که ارزش اقتصادی پایینی دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک از عوامل از بین رفتن جنگل‌ها، جنگل‌نشینان هستند و آنها موجب تخریب جنگل‌های شمال شده‌اند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول