اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون وزیر راه در گفت‌‌وگو با فارس خبر داد:

ارائه تسهیلات خرید لکوموتیو از محل صندوق توسعه و وجوه اداره شده

خبرگزاری فارس: مدیر عامل راه‌آهن از برگزاری مزایده واگذاری 3 هزار و 433 دستگاه واگن باقی مانده باری و ارائه تسهیلات خرید و ورود لکوموتیو از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری 50 دستگاه لکوموتیو ‌به ناوگان ریلی افزوده می‌شود.

ارائه تسهیلات خرید لکوموتیو از محل صندوق توسعه و وجوه اداره شده
عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، با بیان اینکه‌بهره‌وری در راه‌آهن بسیار ارتقاء یافته است، اظهار داشت: در حال حاضر راه‌آهن هیچ واگن مسافری ندارد و کل مسافر ریلی کشور توسط بخش خصوصی جابه‌جا می‌شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعاً تا پایان سال جاری راه‌آهن هیچ واگن باری و مسافری نخواهد داشت، خاطرنشان کرد: در بخش باری نیز از مجموعه 24 هزار واگن، بیش از 18 هزار واگن واگذار شده است و مزایده واگذاری حدود 3 هزار و 433 دستگاه واگن باقی مانده نیز به زودی برگزار می‌شود و این واگن‌ها به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی تصریح کرد: با انجام این واگذاری 100 درصد عملیات جابجایی بار در کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه آخرین مهلت خرید اسناد مزایده واگذاری واگن‌های باری را‌ه‌آهن 29 شهریور ماه سال جاری است، اضافه کرد: ارزش کارشناسی شده واگن‌های قابل واگذاری 267 میلیارد تومان است که با شرایط پرداخت 20 درصد به هنگام تحویل واگن‌ها و 80 درصد مابقی بصورت اقساط پنج ساله قابل واگذاری است.

* ورود 100 دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور تا پایان سال

وی تصریح کرد: ‌در ابتدای سال جاری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خود 30 دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور افزود و آن را به بهره‌برداری رساند البته 30 دستگاه لکوموتیوی که توسط شرکت راه‌آهن وارد ناوگان ریلی کشور شد، از محل قراردادهای قبلی راه‌آهن بوده است زیرا دولت دیگر اقدام به خرید لکوموتیو نمی‌کند.
وی ادامه داد: همچنین طی پنج ماه اخیر تعداد 20 دستگاه لکوموتیو نو از برندی خاص و پنج دستگاه لکوموتیو نیز از نوعی دیگر توسط بخش خصوصی به ناوگان وارد شده است.
وی ادامه داد: در واقع طی پنج ماه اخیر تعداد 55 دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور افزوده شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری تقریباً 50 دستگاه لکوموتیو دیگر نیز به ناوگان افزوده شود.
وی با بیان اینکه ورود بیش از یکصد دستگاه لکوموتیو به ناوگان ریلی طی یک سال امری بی‌سابقه است، گفت: رویکرد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خصوصی سازی کل تعداد لکوموتیوها و واگذاری آنها به بخش خصوصی است بدین ترتیب که راه‌آهن از این پس هیچ لکوموتیوی وارد نمی‌کند و تمامی لکوموتیوهای خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

* ارائه تسهیلات خرید و ورود لکوموتیو از محل صندوق توسعه ملی

وی با اشاره به اینکه در راستای نوسازی لوکوموتیو‌ها برنامه اساسی در دست اقدام داریم، گفت: ‌به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی که مایل هستند لوکوموتیو بخرند، اجازه واردات لکوموتیو صادر می‌شود و این لکوموتیوداران می‌توانند آن را به راه‌آهن یا شرکت‌های خصوصی اجاره دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای تشویق به اجرای این امر نیز تسهیلاتی در اختیار این بخش قرار می‌گیرد که این تسهیلات از محل وجوه اداره شده و یا در آینده‌ نزدیک از محل منابع صندوق توسعه ملی، فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: اگرچه شرکت راه‌آهن، تمام زمینه‌ها را برای ورود این لکوموتیوها فراهم ساخته است اما برای عملیاتی شدن آن، باید ارائه تسهیلات توسط سیستم بانکی صورت گیرد، در غیر این صورت اجرای روند مذکور با مشکلات روبه‌رو خواهد شد.
 انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول