اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر آموزش و پرورش:

96 درصد اعتبارات جاری آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق میشود

خبرگزاری فارس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: 96 درصد اعتبارات جاری این دستگاه صرف پرداخت حقوق می‌شود و 4 درصد بقیه نیز به اضافه‌کاری و حقوق نیروهای قرارداد معین تعلق می‌گیرد.

96 درصد اعتبارات جاری آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق میشود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، ابراهیم سحرخیز عصر امروز در گردهمایی مدیران هنرستان‌های فنی حرفه‌ای، کشاورزی و کار و دانش گیلان در هنرستان کشاورزی جنت لاکان تولید مقاله‌های علمی ایران در سال 2007 میلادی را 11 برابر متوسط جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: این امر مرهون تلاش جوانان و دانشگاه‌های کشور به عنوان مظهر عزت نفس، مقاومت و ایستادگی ملت در عرصه‌های مختلف جهاد و مبارزه علمی است.
وی ادامه داد: با وجود تحریم‌ها در زمینه‌های نانو، فناوری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای، هوا فضا، پیشرفت‌های علمی، پزشکی و سلول‌های بنیادی کشور توفیق‌های قابل توجهی کسب شده است.
سحرخیز با اشاره به اینکه به لحاظ تولید یافته‌های علمی و تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی آموخته‌ها و دانش و فناوری وضعیت مناسبی نداریم، افزود: تبدیل ایده‌ها و دانش‌ها به تولید و محصول نیازمند برنامه‌ریزی نیروی انسانی در بخش فنی حرفه‌ای و کار و دانش است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اولویت نخست کشور را توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش اعلام کرد و گفت: انتظار نداریم تمام جامعه 70 میلیونی با ترکیب جوان به آموختن تئوری و مبانی نظری ایده‌پردازی بپردازند.
وی با تاکید براینکه ایده‌ها، مقاله‌های ارزنده و دانش تراوش یافته از مغز جوانان، اساتید و دانشجویان باید مجالی برای عمل پیدا کند، یادآور شد: این اندیشه‌ها باید بتواند معبری برای تولید و تجاری‌سازی یا تبدیل علم به فناوری پیدا کند.
سحرخیز هنرستان‌ها و دانشگاه‌های فنی مهندسی را محلی برای به منصه ظهور رساندن ایده‌ها و اندیشه‌ها توصیف کرد و بیان داشت: از دستگا‌هی که 96 درصد اعتبارات جاری آن صرف پرداخت حقوق می‌شود نمی‌توان انتظار معجزه داشت.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 4 درصد بقیه اعتبارات صرف پرداخت حق‌الزحمه، اضافه‌کار و حقوق نیروهای قرارداد معین می‌شود، خاطرنشان کرد: با این مشکلات نمی‌توانیم از هنرستان‌ها انتظار داشته باشیم که تربیت نیروی انسانی را در حد استانداردها عملیاتی کنند.
وی دوره‌های کار و دانش و فنی حرفه‌ای را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: هنوز خواص جامعه به این باور نرسیده‌اند و این نگرش در جامعه ایجاد نشده است که تمام دستگاه‌ها باهم همکاری داشته باشند.
سحرخیز 53 درصد رشته تحصیلی دانش‌آموزان در روستاها را علوم انسانی ذکر کرد و اذعان داشت: بخش قابل توجهی از دانش‌آموزان در شهرهای برخوردار در رشته ریاضی فیزیک تحصیل می‌کنند و رشته‌های علوم تجربی، علوم انسانی و فنی حرفه‌ای در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ترکیب جمعیت دانش‌آموزی مذکور را نامتوازن نامید و ابراز داشت: این توسعه و افزایش متوازن نیست.
وی با اشاره به اینکه ترکیب جمعیت دانش‌آموزی نامتوازن ریشه در هدایت تحصیلی، برنامه درسی و نظام آموزشی دارد، متذکر شد: مقام معظم رهبری سال‌هاست که مطالبه جدی تغییر و تحول بنیادین در نظام آموزشی را دارند.
سحرخیز الگوبرداری نظام آموزشی در دنیا را منسوخ شده دانست و تصریح کرد: تعلیم و تربیت تنها وظیفه آموزش و پرورش نیست و تمام دستگاه‌ها در این زمینه مسئولیت دارند و باید به میزان مسئولیت خود سرمایه‌گذاری کنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برنامه‌ریزی در قالب سند ملی آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: برنامه درس ملی در حال بازنگری است و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود.
وی با بیان اینکه سند ملی برنامه درس ملی در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال اتمام است، تصریح کرد: برنامه درس ملی در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد و به دنبال آن باید تمام کتاب‌های درسی تغییر کند.
سحرخیز اجرای برنامه درس ملی را در پروسه زمانی 3 تا 5 سال عنوان کرد و اظهار داشت: با این مدل نظام جدید در قالب ظرف زمانی 6 سال اول ابتدایی، 3 سال اول متوسطه و 3 سال دوم متوسطه تحقق پیدا می‌کند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تفکر، حکمت، خلاقیت و نوآوری را خروجی‌های برنامه درس ملی برشمرد و گفت: اگر بتوانیم مطابق این نقشه محتوای خوبی را آماده کرده و به جامعه دانش‌آموزی ارائه دهیم، در آن صورت به اهداف مورد نظر می‌رسیم.
وی اولویت نخست آموزش و پرورش را توسعه آموزش‌های فنی حرفه‌ای دانست و تاکید کرد: این امر باید در اولویت تمام دستگاه‌ها و مسئولان قرار گیرد.
سحرخیز با تاکید براینکه کارآمدی و اثربخشی مدیران باید ارتقا یابد، اذعان داشت: هدایت تحصیلی باید دگرگون شود تا هدایت در مسیر مورد نظر صورت گیرد.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول