اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

اشماتکو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عباسی عنوان کرد؛

همکاری ایران و روسیه در میدان نفتی آذر

خبرگزاری فارس: وزیر انرژی روسیه درباره همکاری ایران و روسیه در میدان نفتی آذر گفت که توسعه همکاریهای دو کشور در عرصه نفت و گاز مورد بررسی قرار گرفته و طی یک ماه آینده همکاری شرکت گازپروم نفت در توسعه و بهره‌برداری میدان نفتی آذر مشخص خواهد شد.

همکاری ایران و روسیه در میدان نفتی آذر
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس به بوشهر، سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه عصر امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی که در حاشیه مراسم بهره‌برداری مقدماتی نیروگاه اتمی بوشهر برگزار شد، در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه نیروگاه بوشهر چه زمانی به بهره‌برداری کامل می‌رسد؟ گفت: از لحظه راه‌اندازی مقدماتی تا قدرت حدودا نامی یکسال طول می‌کشد که این یک روال معمول می‌باشد. 

وی توضیح داد که می‌بایست یکسری تست‌ها و آزمایشاتی در نیروگاه انجام شود و پس از آنکه این تست‌ها و آزمایشات انجام شدند نیروگاه می‌تواند وارد قدرت نامی خود شود.

وزیر انرژی روسیه گفت: یکسری موازین و مطالبات بین‌المللی در خصوص ایمنی نیروگاه وجود دارد که آنها نیز باید رعایت شود و راه‌اندازی صعنتی نیروگاه لحظه‌ای مشخص خواهد شد که تمامی این تست‌ها و مطالبات را انجام داده و پایبند به آنها باشیم.
 
وی افزود: زمانی که راه‌اندازی مقدماتی را انجام دادیم و دیدیم که همه چیز برای بهره‌برداری نیروگاه آماده است آن موقع می‌توان گفت که که نیروگاه چه موقع مورد بهره‌برداری صنعتی قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال توضیح داد: نباید کاری کرد که کارشناسان نیروگاه مدت زمان این پروسه را کاهش دهند چرا که لیست این مقررات توسط قوانین بین‌المللی مشخص شده و همچنین تجربه جهانی درباره نیروگاه‌های اتمی این مسئله را اثبات می‌کند.

اشماتکو اضافه کرد: من اطمینان دارم که ما با متخصصین هسته‌ای ایرانی تمامی این کارها را با موفقیت انجام خواهیم داد تا بتوانیم در دهها سال آینده با اطمینان خاطر از این نیروگاه استفاده کنیم.

خبرنگار روسی اینترفکس با اشاره به افزایش استخراج منابع فسیلی مثل نفت و گاز از دریای خزر و برنامه‌ای که روسیه در این زمینه دارد، از وزیر انرژی روسیه پرسید که آیا در ملاقات همکاران روسی و ایرانی در این باره گفت‌‌وگویی صورت گرفته است؟ که وی به ملاقات خود با وزیر نفت ایران در روز گذشته اشاره کرد و گفت: ما در این دیدار پروژه‌های بسیار جالبی را درباره توسعه همکاریهاری دو کشور را در عرصه نفت و گاز مورد بررسی قرار دادیم.

وی با بیان اینکه موضع منسجمی با ایران در خصوص توسعه حوزه دریای خزر داریم، افزود: ما معتقدیم که توسعه زیربنایی حوزه دریای خزر از جمله حمله و نقل مواد هیدروکربن مخصوص به هر یک از کشورهای ساحلی دریای خزر می‌شود و وزیر نفت ایران به طور مشخص به من گفتند که هرگونه توسعه امور زیربنایی در حمل و نقل مواد هیدروکربن از دریای خزر بایستی از نظر زیست محیطی مورد مطالعه و آزمایش‌های مختلف قرار گیرد و تمامی نتایج مطالعات باید به تأیید کشورهای ساحلی خزر برسد.
 
خبرنگاری با اشاره به اینکه اشماتکو رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه نیز است از وی پرسید چه همکاری‌های دیگری بین ایران و روسیه درباره راه و انرژی وجود دارد؟ که وی پاسخ داد: دیروز نهمین نشست کمیسیون دائمی همکاری‌های ایران و روسیه را برگزار کردیم و پس از آن پروتکل را به امضاء رساندیم و از نظر ماهوی یک اختلاف نظر هم در تدوین این پروتکل نداشتیم که در آن توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه حمل و نقل فضا و انرژی و غیره ذکر شده است.

وی افزود: ما حتی توافق کردیم که همکاری‌های استانی و مالی و بانکی بین دو کشور را توسعه دهیم. من معتقدم نوید بخش‌ترین پروژه‌ در خصوص همکاری‌های دو کشور توسعه میدان آذر با حضور و مشارکت شرکت‌های روسی است.

وی گفت: ما اعتقاد داریم پروژه‌هایی چون افزایش بازدهی نفت در میادین نفتی ایرانی با استفاده از فناوری‌های روسی مخصوصا در میادین قدیمی و میادینی که نفت سنگین تولید می‌کنند نیز جالب توجه است و از امید و نویدبخشی خاصی برخوردار است.

اشماتکو افزود: در خصوص برق هم ما علاقه‌مند هستیم به احداث نیروگاه‌ها تا در آینده برق حاصله از این نیروگاه‌ها را صادر کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا درباره میدان آذر و حضور گازپروم نفت به توافقی با ایران دست یافتید یا خیر؟ گفت: ما با وزیر نفت ایران به توافق رسیدیم که در عرض یک ماه مشخص کنیم که آیا شرکت گازپروم نفت در توسعه و بهره‌برداری از میدان نفت آذر شرکت خواهد کرد یا خیر.

وزیر انرژی روسیه بار دیگر در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا برنامه‌ای برای ساخت نیروگاههای اتمی دیگر در ایران دارید یا خیر؟ گفت: برنامه مربوط به توسعه نیروگاههای اتمی وقتی مشخص خواهد شد که نیروگاه اتمی بوشهر وارد مرحله بهره‌برداری صنعتی خود شود. با توجه به آنکه در جهان مسئله ایمنی نیروگاهها مورد توجه خاصی است و از طرف دیگر ایران تصمیم دارد پتانسیل و ظرفیت خودش را در این خصوص افزایش دهد باید کمی تأمل کرد.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اعتمادی که در حین تعامل با همکاران ایرانی بدست آوردیم اعلام می‌کنم که روسیه در پروژه توسعه نیروگاههای اتمی در ایران شرکت خواهد کرد. مذاکرات ما با طرف ایرانی مدتهاست که شروع شده و متوقف نشده است.

اشماتکو در خصوص دوره تست یک‌ساله نیروگاه بوشهر نیز اظهار داشت: این مدت برابر مقررات و موازین بین‌المللی می‌باشد که ما نیز باید آن را اجرا کنیم.

وی توضیح داد: بهره‌برداری توام با گارانتی نیز به آن مفهوم است که در زمان بهره‌برداری اگر دستگاهی مشکل پیدا کند، به طور رایگان تعویض خواهد شد البته مدت گارانتی پس از بهره‌برداری صنعتی نیروگاه آغاز می‌شود.

به گزارش فارس، وی در خصوص همکاری‌ روسیه با ایران در زمینه تقلیل فشارها و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیز گفت:‌ رژیم بهره‌برداری از نیروگاه اتمی هر کشور به قوانین داخلی آن کشور بستگی دارد و نه قواعد بین‌المللی. متخصصین روسی نیز همه نوع همکاری را با متخصصان ایرانی در زمینه ایمنی نیروگاه خواهند داشت و ما هیچ نوع تهدیدی را در مقابل بهره‌برداری ایمن و صلح‌آمیز از نیروگاه بوشهر نمی‌بینیم.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول