اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تا پایان مهر ماه صورت می‌گیرد؛ ‌

افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر در قزوین

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین از افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر در این استان تا پایان مهر ما سال جاری خبر داد.

افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر در قزوین
به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی فرخ‌زاد بعد از ظهر امروز در نشست خبری بیان کرد: سال گذشته 2 میلیون و 800 هزار متر مربع ساخت و ساز در سطح ساختمان‌های مشمول قانون نظام مهندسی در استان انجام شد که حدود 850 میلیارد تومان در این حوزه اعتبار هزینه شد.
وی ادامه داد: اگر هزینه صورت گرفته را با اعتبارات بخش دولتی مقایسه کنیم، مشاهده می‌شود که در بخش دولتی اعتبار عمرانی 100 میلیارد تومان است و رقم هزینه شده در پروژه‌های غیردولتی و مشمول نظام مهندسی هشت برابر بخش دولتی است که این نشان دهنده نقش پررنگ سازمان‌های نظام مهندسی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به اعتبار هزینه شده در پروژه‌های مسکن مهر اضافه کرد: در حوزه مسکن مهر نیز 42 هزار واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر استان داریم و یک‌هزار و 200 میلیارد تومان در این حوزه دارد کار می‌شود که این رقم 12 برابر اعتبارات عمرانی است.
وی عنوان کرد: این موضوع حاکی از این مطلب است که سازمان‌های نظام مهندسی به عنوان تشکیلات غیر دولتی نقش پررنگی در انجام خدمات مهندسی دارند بدون اینکه ریالی از دولت کمک گرفته و یا بودجه دولتی داشته باشند.
 
*  افتتاح واحدهای مسکن مهر با حضور وزیر مسکن
فرخ‌زاد با اشاره به افتتاح مسکن مهر در استان اعلام کرد: اوایل مهر ماه 5 هزار واحد در شهر مهر آبیک با حضور وزیر مسکن افتتاح می‌شود و اواخر مهر ماه نیز حداقل 5 هزار واحد در محمدیه (شهر مهرگان) افتتاح خواهد شد.
وی یادآور شد: فکر می‌کنیم تا پایان سال هر دو ماه حداقل 5 هزار واحد افتتاح در بحث مسکن مهر داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین با اشاره به برخی فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی توضیح داد: کار جدیدی که از هفته آینده نهایی می‌شود، واگذاری نقشه‌های تفکیکی است که در گذشته توسط اداره ثبت انجام می‌شد، این کار به بخش خصوصی و مهندسان نقشه‌بردار نظام مهندسی واگذار شده است که هم هزینه کار کمتر شده و هم کار تخصصی‌تر صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به فعالیت نظام مهندسی در حوزه تأسیسات ساختمان تصریح کرد: در گذشته بازرسی گاز توسط پرسنل شرکت گاز انجام می‌شد ولی با تفاهم‌نامه‌ای که با شرکت گاز داریم، بازرسی گاز خانگی در مرحله اول به مهندسان مکانیک عضو نظام مهندسی واگذار شد که سرعت و کیفیت کار افزایش یافته است.
فرخ زاد خاطر نشان کرد: این کار هم اکنون توسط 210 نفر از مهندسان مکانیک با صلاحیت مضاعف انجام می‌شود و با توجه به این موضوع میزان حوادث ناشی از قصور بازرسان گاز نیز به صفر رسیده است و این امر نشان می‌دهد که کار با کیفیت بهتری صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به بازرسی گاز در صنایع افزود: در حوزه گاز صنایع نیز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت گاز امضا کرده‌ایم که این برای نخستین بار در کشور است و بازرسی گاز در حوزه صنایع نیز توسط مهندسان مکانیک دارای صلاحیت مضاعف از مجموعه نظام مهندسی انجام می‌شود.
 
* حوادث ناشی از سقوط آسانسور بعد از گازگرفتگی قرار دارد
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین توضیح داد: در بخش تأسیسات، بازرسی در حوزه آب و فاضلاب نیز از بخش دولتی به سازمان‌های نظام مهندسی تفویض شده و قزوین نخستین استانی است که این بحث را اجرایی کرده است.
وی اعلام کرد: در حوزه آسانسور با توجه به مبحث 15 مقررات ملی ساختمان، با همکاری اداره کل استاندارد استان و صنایع، ساماندهی شرکت‌های فعال در زمینه آسانسور و پله برقی آغاز شده است.
فرخ زاد عنوان کرد: بعد از آمار حوادث ناشی از گازگرفتگی، حوادث ناشی از سقوط آسانسور قرار دارد که با توجه به سیاستی که استان در پیش گرفته است ساختمان‌های سه طبقه به بالا باید آسانسور داشته و مالکین نیز به این سمت می‌روند بنابراین پیگیری صورت گرفته و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند شناسایی شدند و ساماندهی انجام شد.
وی یادآور شد: فعالان در حوزه آسانسور موظف شدند شرکت‌های ثبت شده داشته و آموزش لازم را نیز دیده باشند و در زمان بهره‌برداری از آسانسور نیز خدمات ارائه دهند همچنین در شورای فنی استان صحبت شده است که در پروژه‌های دولتی نیز موظف باشند از این خدمات استفاده کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین تأکید کرد: سازه ساختمان ممکن است در اثر هر 30 یا 50 سال زلزله‌ای که می‌آید دچار مشکل شود، ولی اگر در تأسیسات و معماری ساختمان دقت نشود، هر روز ممکن است مالکان درگیر بوده و این زلزله وجود داشته باشد.
 
* آموزش 18 هزار نفر از دست‌اندرکاران ساختمان در قزوین
وی با اشاره به اهمیت آموزش اظهار کرد: یکی از اقدامات ما آموزش دست‌اندرکاران ساختمان است که بخشی مهندسان هستند و هر مهندسی برای ارتقای پایه و تمدید پروانه باید آموزش‌های خاصی را بگذراند.
فرخ زاد عنوان کرد: همچنین برای معماران که در امر ساختمان دخیل هستند و نقش مهمی دارند این دوره آموزشی را گذاشته‌ایم و استادکاران نیز از دیگر عواملی هستند که این دوره آموزشی را گذراندند.
وی افزود: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای طی سه سال اخیر 18 هزار نفر در 17 رشته ساختمانی نظیر جوشکاری، قالب‌بندی، لوله‌کشی ساختمان، برق‌کاری و غیره در استان آموزش دیدند و کارت مهارت فنی برای این افراد صادر شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین یادآور شد: با توجه به اینکه داشتن کارت مهارت فنی برای استفاده از بیمه استادکاران و کارگران فنی اجباری است استقبال خوبی از دوره‌های آموزشی صورت گرفته است.
وی در پایان با اشاره به موفقیت‌های این سازمان خاطر نشان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان اولین NGO است که بعد از انقلاب صاحب قانون شد و با توجه به همتی که شده توانسته‌ایم موفقیت‌های بیشتری نسبت به سایر استان‌های کشور داشته باشیم به طوری که طی چهار سال متوالی رتبه اول رعایت مقررات ملی ساختمان را کسب کردیم و کیفیت اول پروژه‌های مسکن مهر موفقیتی دیگر این سازمان است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول