اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متهم به قتل پدر و پسر:

مسائل مالی انگیزه قتل بود

خبرگزاری فارس: نخستین جلسه رسیدگی به پرونده قتل پدر و پسر هفت ساله‌اش به صورت علنی برگزار شد.

مسائل مالی انگیزه قتل بود
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، نخستین جلسه دادگاه علنی قتل "جعفر ناحی‌زاده" و پسر هفت ساله‌اش "عبدالصادق"،  ظهر امروز در شعبه ۱۶ دادگاه کیفری خورستان به ریاست قاضی "رشید الماسی" برگزار شد.
به گفته مهناز محمدی نماینده دادستان در این جلسه، در این پرونده "حسین آلبوغبیش" به مباشرت در قتل دو نفر "جعفر ناحی‌زاده" و "عبدالصادق ناحی‌زاده" فرزند هفت ساله‌اش، همچنین مبادرت به ضرب و جرح "خاتون‌نژاد جمیعی" همسر مقتول متهم است.
بر اساس این گزارش، متهم، بین ساعت ۱۹ تا ۲۰ مورخ ۲۹ دی ماه ۸۹ و حسب گزارشات نیروی انتظامی در بندرامام به دلیل طلب ۶ میلیون ریالی از مقتول که نتوانسته بود وصول کند، وی را به ساختمان نیمه کاره‌ای که در آن نزدیکی بود و فرزند قاتل (حسین) مسئولیت نگهبانی آن را به عهده داشت برده و با اسلحه به گونه چپ وی شلیک می‌کند و بعد از مطمئن شدن از فوت، او را دفن می‌کند. بعد از قتل لباس‌ها را عوض کرده و به سمت منزل مقتول (جعفر) می‌رود و سراغ او را از همسرش می‌گیرد. سپس وارد خانه آن‌ها شده به صورت او سیلی می‌زند و با او درگیر می‌شود و پسر هفت ساله او را که می‌خواست همسایه‌ها را با خبر کند با داس به قتل می‌رساند. با آمدن همسایه‌ها حسین دستگیر می‌شود و به وقوع دو قتل و ضرب و جرح همسر مقتول اعتراف می‌کند.
نماینده دادستان تصریح می‌کند: شکایت اولیای دم، گزارش مرجع انتظامی، گزارش پزشکی قانونی، گواهی شاهدان و بازسازی صحنه قتل بزهکاری متهم را ثابت می‌کند و تقاضای رسیدگی و اشد مجازات را خواهان هستیم.

*بدهی انگیزه کافی برای قتل نیست
وکیل اولیای دم با اشاره به اظهارات نماینده دادستان گفت: مندرجات کیفرخواست و اقدامات معمولی توسط مرجع قضایی محل اولیای دم را قانع نکرده و آلام آن‌ها را التیام نبخشیده است.
منصور شکیبا افزود: دادسرا که قانونا امور تحقیق و کشف جرائم را بر عهده دارد همه موارد را بررسی نکرده و نکات ضروری را مورد بررسی قرار نداده و تحقیقات ناکافی است.
وی اظهار داشت: اولیای دم اعتقاد راسخ دارند که حسین به تنهایی مرتکب این قتل نشده و بدهی ۶۰۰ هزار تومانی انگیزه قابل قبولی برای کشتن این دو نفر محسوب نمی‌شود.
شکیبا با بیان اینکه مطالب و نکات قابل توجهی این اعتقاد را تقویت می‌کند، اظهار داشت: قتل جعفر (پدر) در زمان نگهبانی و محل نگهبانی یکی از فرزندان متهم و دلایل مشارکت افراد دیگر در این قتل‌ها را تقویت می‌کند.
وی ادامه داد: اظهارات متهم و پسرش، همچنین همسایه‌های مقتول که در جریان دستگیری متهم بودند نشان می‌دهد که افراد دیگری نیز در جریان حوادث حضور داشتند.
شکیبا گفت: از تلفن فرد دیگری به نام مهدی- ز با موبایل جعفر (مقتول) تماس‌های مکرر حاصل شده اما این فرد مدعی است در آن زمان به ماهیگیری رفته بود و منکر تماس‌ها شده، در حالی که اگر در دریا بود امکان تماس وجود نداشت.
وی تاکید کرد: کشتن جعفر و دفن او از عهده یک نفر بر  نمی‌‌آید و تناقضات در اظهارات متهم بیانگر آن است که همدستانی داشته است.
وی تصریح کرد: با وجود خون زیاد در قتل‌ها، به منظور انکشاف، نمونه‌برداری و آزمایشی به عمل نیامده و دستکش‌ها و لباس‌هایی که از مرتکبان باقی مانده و جمع آوری شده آزمایشی صورت نگرفته است.
به گفته وی، موکلان مصرانه اعلام می‌کنند گوشی تلفن مقتول (جعفر) به منظور روشن شدن حقایق و تماس‌ها و جلوگیری از شناسایی بیشتر خارج و امحا شده است.
شکیبا اظهار داشت: حتی اگر قتل جعفر را برای طلب ۶۰۰ هزار تومانی بپذیریم قتل کودک هفت ساله قابل قبول نیست.
وی افزود: اظهارات متهم حکایت از یک سلسله اقدامات منظم حساب شده و متوالی دارد که بدیهی است حاصل تفکر یک نفر به نام حسین باشد.
این وکیل دادگستری ادامه داد: متهم به قول خودش بعد از کشتن مقتول به خانه آن‌ها می‌رود و چند ساعت می‌ماند و موتورش را می‌گذارد و چای هم می‌خورد سپس به سراغ همسر مقتول می‌رود و او را به شدت مضروب می‌کند.

*3 ساعت دفاع جانانه
همسر مقتول در این جلسه گفت: به غیر از عبدالصادق (کودک مقتول) دو دختر چهار ساله و پنجساله دیگر دارم. حسین (متهم) همسایه ماست و آن روز بعد از اینکه تلفنی با شوهرم صحبت کرد و به او گفت که کار خوبی برایت پیدا کردم، با هم رفتند.
خاتون ‌نژاد جمیعی افزود: بعد از رفتن همسرم، چند بار به او تماس گرفتم اما در دسترس نبود، بعد از مدتی حسین به خانه ما آمد موتورش را گذاشت و چای خورد و گفت الان برایتان مهمان می‌آید، پرسیدم شوهرم کجاست گفت شوهرت رفت و دیگر برنمی‌گردد و پسرم را دنبال خرید سیگار فرستاد.
وی ادامه داد: بعد به من حمله کرد و در جوابم که پرسیدم چه می‌خواهی گفت شوهر و پسرت را کشتم الان نوبت تو و دختر‌هایت است. به من گفت شما را می‌کشم کسی هم جسد شما را پیدا نمی‌کند. دستم را برید و به دهنم برد و گفت از خون خودت بخور.
همسر مقتول با بیان اینکه از ساعت ۸ تا ۱۱ شب دفاع کردم، اظهار داشت: سه بار گفتم یا ابوالفضل کمک کن ناگهان یک عده از همسایگان آمدند و ما را نجات دادند.
وی تاکید کرد: عبدالصادق (پسر هفت ساله‌اش) را پسر حسین به قتل رسانده و متهم آن شب در خانه ما تنها نبوده است.
خاتون تصریح کرد: حسین با کفش آمده بود اما در صحنه قتل عبدالصادق (کودک هفت ساله) دمپایی‌هایی بود که متعلق به پسر اوست. ما کفش‌ها را به کلانتری تحویل دادیم.
وی در مورد اظهارات متهم که می‌گفت کودک را خودش به قتل رسانده اظهار داشت: اگر حسین او را می‌کشت آثار خون بر روی لباسش بر جا می‌ماند در حالی که خونی بر لباس حسین دیده نمی‌شد.

* انگیزه قتل مادی بود
متهم این پرونده تمام اتهامات وارد شده را پذیرفت و گفت که به دلیل طلب ۶۰۰ هزار تومانی که از جعفر داشته اقدام به قتل کرده است.
حسین آلبوغبیش افزود: بعد از اینکه با مقتول در نگهبانی مواد مخدر مصرف کردیم، حواس درستی نداشتم. در مورد طلبم با هم بحث کردیم و جعفر را با اسلحه شکاری کشتم. پس از آن جسد را کشیدم و در گودالی که آنجا بود انداختم و دفن کردم. تفنگ را هم به خانه بردم و به خانه مقتول برگشتم.
وی ادامه داد: همسر مقتول به من حمله کرد و با هم درگیر شدیم. پسرش را که پیش مادرش آمده بود گرفتم و با داس ضربه زدم و کشتم، مادرش در آن زمان جیغ می‌کشید.
حسین در جواب اینکه اگر معتقد هستی بیهوش بودی چطور اسلحه را به منزل آوردی و دفن کردی و چگونه به منزل مسکونی مقتول رفتی اظهار داشت: به دلیل مصرف مواد مخدر حواس درستی نداشتم.
وی تاکید کرد: در زمان وقوع قتل تنها بودم و همراه دیگری نداشتم همچنین در آن شب پسرم نگهبان نبوده است.
متهم در پاسخ به اینکه اینکه چرا بعد از قتل به منزل جعفر مراجعت کردی گفت که به دعوت تلفنی"مهدی-ز" دوست مشترک قرار بود در آنجا با هم مواد مصرف کنیم.
بعد از اظهارات متهم و دفاع وکیل وی، دادگاه اعلام زمان تنفس کرد.
بعد از آن رئیس دادگاه از متهم خواست آخرین دفاع خود را بگوید و حسین جواب داد هیچ دفاعی ندارم و قتل دو نفر و مجروح کردن خاتون را قبول می‌کنم.

*حاشیه‌های جلسه
*در این جلسه علنی، برای نخستین بار جایگاهی ویژه خبرنگاران در نظر گرفته شده بود.
*جلسه با تاخیر و در ساعت ۱۰ و ۱۵ دقیقه آغاز شد و در این مدت مدیر روابط عمومی دادگستری چند نکته را به حضار و در واقع به خبرنگاران یادآور شد.
عبدالحمید امانت بهبهانی گفت: از خبرنگارانی که در حوزه قضایی قلم نمی‌زنند و در حوزه‌های خبری دیگر فعالیت دارند می‌خواهم در صورت صلاحدید بعد از تکمیل گزارش آن را در اختیار روابط عمومی قرار دهند تا بدون اشکال منتشر شود تا برایشان دردسر درست نشود.
امانت بهبهانی افزود: تصویربرداری، ضبط صدا و عکس برداری به دستور رئیس دادگاه ممنوع است؛ همچنین با توجه به اینکه دادگاه علنی است نظم جلسه باید رعایت شود.
وی همچنین چند دقیقه در مورد حفظ امنیت و وظایف دادگستری سخن گفت.
*خانواده مقتولان با در دست داشتن عکس آن‌ها در جلسه حاضر بودند. پدر مقتول بسیار پیر بود و با عصا به سختی راه می‌رفت اما مادر مقتول (جعفر) در طول جلسه بار‌ها متهم را خطاب قرار می‌داد و به او ناسزا می‌گفت. به ویژه هنگام ورود متهم به سالن او را یزید و حرمله نامید. به طوری که چند بار نظم جلسه را بر هم زد و رئیس دادگاه با دادن تذکر وی را به رعایت سکوت یا اخراج از جلسه دعوت کرد.
*اولیای دم با اعلام شکایت خود از متهم برای وی قصاص و اشد مجازات را خواستار شدند.
*در ابتدای جلسه رئیس دادگاه لازمه رسیدگی به این پرونده را سعه صدر اولیای دم است عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه طفل هفت ساله و پرونده دلخراش است اما متهم و وکیل او دفاعیاتی دارند که چنانچه بعضی از اولیای دم یا بستگان آن‌ها توانایی حضور و تحمل شنیدن ندارد از جلسه خارج شوند. رئیس دادگاه ابهام پرونده را مراجعت دوباره متهم به خانه مقتول عنوان کرد.
*متهم مدعی شد به زبان فارسی تسلط ندارد و با استفاده از دو مترجم بی‌طرف سوالات دادگاه را پاسخ گفت.
انتهای پیام/ص10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول