اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس از وضعیت مراکز درمانی فرهنگیان گزارش می دهد؛

گلایه معلمان از "خودگردانی" مراکز درمانی فرهنگیان و تعرفه‌های بالای آنها

خبرگزاری فارس: مراکز درمانی فرهنگیان مانند سایر مراکز درمانی در عین حال که فرصتی برای ارائه خدمات بهتر به فرهنگیان هستند، با چالش‌هایی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند؛ از تعرفه‌های بالا گرفته تا انتظارهای طولانی مدت برای دیدن پزشک.

گلایه معلمان از "خودگردانی" مراکز درمانی فرهنگیان و تعرفه‌های بالای آنها
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در شرایطی که مردم در مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی هر کدام با مشکلات و چالش‌های گاه و بیگاهی روبرو می‌شوند، برخی از دستگاه های دولتی تلاش می‌کنند تا با فراهم کردن امتیازهای اختصاصی برای کارکنان خود در برخی از این مراکز، به نوعی از حجم مشکلات بخشی از مردم بکاهند.

یکی از این دستگاه‌ها وزارت آموزش و پرورش است که از سالیان گذشته تلاش کرده است تا در پایتخت، با ایجاد درمانگاه مرکزی فرهنگیان و بیمارستان شهید باهنر، به نوعی فرهنگیان و خانواده‌های آنان را تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی ویژه قرار دهد.

اما به رغم این تلاش‌ها، هنوز چالش‌ها و مشکلاتی در مراجعه فرهنگیان به مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش به چشم می‌خورد که شاید حکایت از گره‌های مورد غفلت واقع شده در اداره این مراکز دارد؛ هرچند شاید پاسخ‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش به ویژه در اداره‌کل تعاون و پشتیبانی نیز قابل توجه باشد.

یکی از این مراکز درمانی، درمانگاه مرکزی فرهنگیان تهران واقع در حوالی پارک شهر است که دقایقی حال و هوای مراجعان به آن را جویا شده‌ایم؛ بیماران زیادی خسته و بعضاً بی‌حوصله در سالن انتظار درمانگاه در انتظار رسیدن نوبت‌شان بر روی صندلی‌ها نشسته‌اند که صحبت‌های آنها شنیدنی است؛ برخی از خستگی ترجیح می‌دهند یا طول و عرض راهرو را قدم بزنند یا گوشه‌ای از زمین را برای نشستن انتخاب کنند.

***
یکی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه مرکزی فرهنگیان، با اشاره به شلوغی‌های قابل توجه در این مرکز درمانی به خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، می‌گوید: «از 8 صبح بیشتر از 2 ساعت است که نشسته‌ام تا نوبتی که 2 ماه قبل گرفته‌ام، نصیبم شود؛ اگر کسی به اینجا می‌آید، باید با خود تلویزیون یا رمان 400 ـ 500 صفحه‌ای بیاورد که اینطور مثل من معطل نشود»؛ سپس با عصبانیت از جایش بلند می‌شود و سالن انتظار را به سمت حیاط ترک می‌کند.

* حدود 4 ساعت انتظار برای رسیدن نوبت

فرهنگی دیگری با ابراز نارضایتی از وضعیت خدمات درمانگاه‌های فرهنگیان اظهار می‌دارد: «پزشکان درمانگاه شهید باهنر واقع در نیاوران با وجود آنکه خود می‌گویند سطح کارهای درمانی آنها در حد پزشک‌های عمومی است، اما هزینه ویزیتی که از فرهنگیان مراجعه کننده دریافت می‌کنند دو برابر هزینه‌ای است که در درمانگاه مرکزی پارک‌شهر می‌گیرند».

وی با بیان اینکه هزینه ویزیت‌ پزشکان در بیمارستان شهید باهنر بسیار سنگین است، ادامه می‌دهد: «هرگاه به هزینه‌های سرسام‌آور درمانگاه شهید باهنر به مسئولان درمانگاه اعتراض می‌کنیم، پاسخ می‌دهند مدیریت در جریان تمامی امور هست».

این فرهنگی با بیان اینکه هزینه‌های دیگر درمانگاه از جمله ورودی درمانگاه شهید باهنر نیز دو برابر هزینه مشابه در درمانگاه مرکزی است، ابراز می‌دارد: «در درمانگاه مرکزی‌ آنقدر تراکم جمعیت زیاد است که در برخی بخش‌ها با وجود وقت قبلی که پس از 2 ماه به بیمار داده می‌شود، باید 3 الی 4 ساعت در انتظار رسیدن نوبت بمانیم».

* بی نظمی در درمانگاه، همه را به ستوه آورده است

بی‌نظمی در اداره برخی از بخش‌های درمانگاه مرکزی فرهنگیان نیز نکته‌ای است که برخی از فرهنگیان مراجعه‌کننده به آن اشاره کرده و از آن گلایه می‌کنند؛ یکی از بیماران حاضر در این مرکز درمانی در این رابطه اظهار می‌دارد: «هر گاه به درمانگاه مرکزی فرهنگیان می‌آیم، بعد از کلی انتظار برای پذیرش از سوی پزشک، اگر پزشک معالج بگوید که باید عکس رادیولوژی تهیه کنیم، پس از مراجعه به بخش رادیولوژی می‌بینیم که آنجا به دلیل نامعلومی تعطیل است».

وی با بیان اینکه هیچ دلیلی برای تعطیلی برخی بخش‌های درمانگاه وجود ندارد، اضافه می‌کند: «بی‌نظمی و عدم مدیریت در درمانگاه به وضوح به چشم می‌خورد و همه را به ستوه آورده است».

این فرهنگی ادامه می‌دهد: «مسلماً به دلیل مراجعه زیاد فرهنگیان به درمانگاه مرکزی به نیرو، زمان و متخصصان بیشتری احتیاج است».

* درمانگاه مرکزی فرهنگیان به متخصصان بیشتری احتیاج دارد

وی با بیان اینکه تا اردیبهشت‌ماه هیچ مرکز درمانی «بیمه طلایی» ویژه فرهنگیان را قبول نمی‌کرد، می‌افزاید: «یکی از مراکزی که با بیمه طلایی بیماران را ویزیت می‌کند، درمانگاه مرکزی است و به همین دلیل بیماران بیشتری به آنجا مراجعه می‌کنند، بنابراین به نیرو و زمان بیشتری نیاز است».

این معلم در پایان عنوان می‌کند: «متأسفانه مراکز دیگری که طرف قرارداد بیمه طلایی هستند و دارای سطح درمان تخصصی هستند، در عمل این بیمه را قبول نمی‌کنند».

* شلوغی درمانگاه های فرهنگیان، نشان دهنده کیفیت خدمات و استقبال مردم است

نامدار عبداللهیان، مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش شلوغی‌های درمانگاه فرهنگیان را ناشی از کیفیت خدمات و استقبال مردم می‌داند؛ وی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: «چون درمانگاه‌های فرهنگیان یک مرجع مورد تأیید از سوی فرهنگیان و ادارات آموزش و پر ورش است، اکثر فرهنگیان ترجیح می‌دهند که به این مراکز مراجعه کنند؛ عﻼوه بر آن تعرفه‌های باﻻی بخش خصوصی نیز باعث می‌شود تا فرهنگیان به این مراکز مراجعه کنند، البته وقتی درمانگاه شلوغ است، نشان از کیفیت خدمات و استقبال مردم نیز دارد».

وی در پاسخ به گلایه‌های فرهنگیان درباره تعرفه‌های بالای درمان نیز اظهار می‌دارد: «بر اساس قوانین جاری از جمله ماده 23 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه، این مراکز درمانی نه خصوصی‌اند که تعرفه‌های بخش خصوصی را بگیرند و نه دولتی هستند که بتوانیم نیروی انسانی و بودجه سنواتی به آنها اختصاص دهیم، بلکه تعرفه‌های آنها براساس قیمت تمام شده خدمات و به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود».

* تعرفه‌های پایین منجر به تعطیلی مراکز درمانی فرهنگیان می‌شود

وی ادامه می‌دهد: «قبول دارم که هزینه‌های بیمارستان باﻻست و با نظر همکاران فرهنگی نیز بسیار موافقم؛ علت آن نیز این است که هزینه‌های جاری بیمارستان باﻻست و با توجه به «درجه یک» بودن آن در رتبه کشوری، پزشکان متخصص خوبی در آن جذب می‌شوند بنابراین با توجه به خودگردان بودن این بیمارستان، تعرفه‌های آن قدری باﻻتر از مراکز دولتی و کمتر از مراکز خصوصی است؛ درغیراین صورت، تعرفه پایین منجر به تعطیلی این بیمارستان‌ها و مراکز خواهد شد».
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول