اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

مشروح نشست خبری امروز رئیس کل دیوان محاسبات

رئیس جمهور از هیئت مدیره عزل شده بیمه ایران دلجویی و اعاده حیثیت کند

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان محاسبات کشور از بررسی پرونده اختلاس در بانک صادرات در 4 دستگاه نظارتی خبر داد و گفت: هیئت مدیره سابق بیمه ایران که به دستور رئیس‌جمهور اخراج شده بودند از اتهام اختلاس 600 میلیارد تومانی تبرئه شدند و باید به آنها اعاده حیثیت شود.

رئیس جمهور از هیئت مدیره عزل شده بیمه ایران دلجویی و اعاده حیثیت کند
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات و نماینده اسبق مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی در یک نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، در مورد پرونده شرکت بیمه ایران گفت: چند سال قبل رئیس جمهور هیئت مدیره بیمه ایران را عزل کرد و با مدیرعامل آن برخورد شدید شد که بحث اتهام 600 میلیارد تومان اختلاس مطرح بود که بعد از گزارش کمیسیون اصل 90 و گزارش دیوان محاسبات کشور مشخص شد باید دوباره پرونده مورد رسیدگی قرار گیرد و خارج از مسائل سیاسی مجدد بررسی شد.
وی افزود: دادسرای دیوان محاسبات، مستشاران و محکمه 12 بند دادخواست در مورد پرونده نوشته بود که این موارد به هیئت مستشاری دیوان ارائه شد و متهمان و متخلفان پرونده اختلاس توضیحاتی ارائه کردند و در هیئت مستشاری به جز 4 بند که خارج از اتهام 600 میلیاردی بود از بقیه موارد حکم تبرئه صادر شد.
رحمانی فضلی تأکید کرد: البته تخلف دستگاه‌های مختلف وجود دارد مثلا ساختمانی اجاره می‌شود که اجاره‌بها به اندازه گرفته می‌شود اما اتهام اختلاس 600 میلیارد تومانی را نتوانستیم اثبات کنیم.
رحمانی فضلی تأکید کرد: در محکمه دیوان که نماینده قوه قضاییه نیز حضور دارد بررسی صورت گرفت و اتهام اختلاس ثابت نشد و همه متهمان تبرئه شدند. بعد از آن به کمیسیون اصل 90 گزارش کردیم که در آنجا تبرئه شدند.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: بر اساس وظیفه اسلامی به رئیس جمهور نامه‌ای نوشتیم که از هیئت مدیره عزل شده دلجویی و اعاده حیثیت شوند و به همه اعلام شود که چون خبر اختلاس 600 میلیارد تومانی از رادیو تلویزیون اعلام شده بود و این مسئله به خاطر بی‌دقتی در ارائه گزارش اولیه اعلام شده بود که باید از آنها اعاده حیثیت شود چون این افراد با حکم حاکم شرعی تبرئه شدند.
رحمانی فضلی درباره اختلاس در استانداری تهران گفت: دیوان محاسبات از قبل این پرونده را آ‌ماده کرده و یک پرونده منجر به رأی قطعی شد که یک متهم هم اکنون در زندان به سر می‌برد و در سایر پرونده‌ها نیز دادسرای دیوان محاسبات در حال رسیدگی است که این اختلاسها هم در دوران استاندار قبلی و هم استاندار فعلی صورت گرفته است.
رحمانی فضلی افزود: اختلاس اینگونه بوده که مثلا دریافت‌های غیرقانونی در مورد تغییر کاربری اراضی و یا واریز پول به حساب‌های غیر از خزانه انجام شده و یا از محل درآمد شن و ماسه مبالغی غیرقانونی گرفته شده است که در دیوان محاسبات به عنوان تخلف از آن یاد شده و این غیرقانونی است اما به معنای اختلاس به حساب نمی‌آید.
وی گفت: فقط یک مورد اختلاس بوده است که قوه قضاییه نیز به آن رسیدگی و حکم صادر کرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد اختلاس اخیر بانک صادرات گفت: این مساله بر اساس اسناد و مدارک بانک بررسی می‌شود و دیوان محاسبات خارج از اسناد چیزی را بررسی نمی‌کند مگر مواردی که سوء استفاده گزارش شده و یا تخلف باشد و در این زمینه دیوان محاسبات با وزارت اطلاعات، سازمان بازرسی و قوه قضاییه همکاری می‌کند.
وی تأکید کرد: بانکها هر سال بر اساس اسناد داخلی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و بخشی از این پرونده تسهیلات بوده و یک بخش نیز دیس‌کانت کردن (تنزیل برخی از اسناد) با فروش به نرخ بهره 22 درصد بوده است که نشان می‌دهد نظارت‌های داخل بانک دچار اشکال بوده است.
وی افزود: اگر بانکها به معوقه‌ها و پرونده‌های افراد و وام‌های کلان دقت کنند ملاحظه می‌کنند که برخی افراد که وام کلان درخواست می‌کنند در بانک مجاور دارای معوقه هستند و وقتی از آنها سؤال می‌کنیم گفته می‌شود ما از بانک دیگر خبر نداشتیم که این فرد معوقه داشته و این نقطه ضعف است. در حال حاضر دستگاه‌های نظارتی شروع کرده‌اند و فهرست کلی بدهکاران را تهیه کرده و باید بانک اطلاعاتی افراد برای شبکه بانکی تکمیل شود.
رحمانی فضلی تصریح کرد: اتفاق بانک صادرات یک تخلف بزرگ است و یکی از دلایل اصلی آن عدم نظارت دقیق درون بانکی است و بررسی دیوان محاسبات نیز متکی به کنترل اسناد داخلی بانکهاست و وظیفه ذی‌حسابان و بازرسان و حراست داخلی بانک است که بر کارها دقت و نظارت کند.

گزارش دیوان محاسبات ازاصل 44/مهمترین مشکل مالی کشور نبود انضباط است

رئیس دیوان محاسبات کشور به ارائه گزارشی از اجرای اصل 44 9 پرداخت و گفت: سازمان خصوصی سازی تنها به 22 درصد از تکالیف خود برای واگذاری شرکتهای دولتی در سال 89 عمل کرده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در جمع خبرنگاران در مورد حساب ذخیره ارزی گفت: آنچه از حساب ذخیره ارزی باید به بخش خصوصی پرداخت می‌شد تا پایان سال 89 رقم  3.4 میلیارد دلار مانده حساب ذخیره ارزی برای طرح‌های غیر دولتی بوده است که 1.9 میلیارد دلار از تعهدات قطعی شده و 19.3 میلیارد دلار مجموع تعهدات عمل نشده این حساب تا پایان سال 89 بوده است.
وی افزود: با ایجاد صندوق توسعه ملی، 20درصد نفت و گاز به این صندوق واریز می‌شود بر اساس بودجه 90 باید 11 میلیارد دلار مازاد درآمد نفتی اتفاق افتد که بر اساس هر بشکه‌ای 85 دلار بود، اما پیش می‌بینی می‌شود برای سال جاری برای حساب ذخیره ارزی هیچ منابعی وارد نشود.

رحمانی فضلی تاکید کرد: سال89 رقم 13.2 میلیارد دلار از منابع نفت و گاز به صندوق توسعه ملی وارد شده است و تا پایان خرداد سال جاری 4.7 میلیارد دلار به آن اضافه شده که منابع این صندوق به 17.9 میلیارد دلار رسیده است. هر ماه یک و نیم میلیارد دلار طبق روال به این صندوق واریز می‌شود که پیش بینی شده تا پایان سال جاری 30 میلیارد دلار وارد این صندوق شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: تاکنون هیچ برداشتی از صندوق توسعه ملی صورت نگرفته و آنچه در صندوق لازم است ارکان آن شامل هیئت امنا، هیئت عامل و هیئت نظارت تشکیل شده و منابع این صندوق فقط به طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی و عمومی غیر دولتی به شکل ارزی پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: پروژه‌های صندوق توسعه ملی باید دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد و اهلیت فرد گیرنده تسهیلات مشخص شود، بدیهی معوق به بانک نداشته خوش حساب باشد و فرد متخصص و انجام دهنده کار باشد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: دیوان محاسبات کشور سازمان حسابرسی و سازمان بازرسی کل کشور به عنوان هیئت نظارت بر عملکرد صندوق توسعه ملی نظارت خواهند کرد و گزارش‌های ماهانه دریافت خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که بخش مسکن چه نیاز ارزی دارد که قرار است منابع صندوق به آن پرداخت شود گفت: در بخش مسکن اگر شرایط نیاز ارزی مانند واردات آهن و یا پیمانکاری خارجی وجود داشت می‌توانند تسهیلات دریافت کنند.

وی گفت: تعهدات حساب ذخیره ارزی به صندوق توسعه ملی وارد می‌شود و در حال حاضر تا پایان سال 89 تراز حساب ذخیره ارزی زیر چند 100 میلیون دلار است و بعد از آن نیز مبالغی واریز شده و اقساط وام‌ها دریافت شده، اما هیچ کس ذخایر خود را اعلام نمی‌کند تا چه رسد به اینکه ما در تحریم قرار داریم.

رحمانی فضلی در مورد مصرف بنزین گفت: در 3 ماه سال جاری 6 درصد نسبت به زمستان سال گذشته مصرف بنزین افزایش یافت و میانگین مصرف بنزین در کشور روزانه 59 میلیون و 820 هزار لیتر است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در مورد اصل 44 گفت: سال 89 سازمان خصوصی سازی باید سهام 524 شرکت را واگذار می‌کرد که در عمل 115 شرکت با 22 درصد تحقق واگذار شده است.

وی گفت: طبق قانون بودجه 89 باید 95 هزار میلیارد ریال درآمد واگذاری انجام می‌شد که در عمل 38 هزار میلیارد ریال یعنی 40 درصد حاصل شده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: برای رد دیون دولت تا پایان سال 89 باید 50 هزار میلیارد ریال سهام پرداخت می‌شد که این کار صورت نگرفت چون مصوبه آن در اسفند ابلاغ شد و عملا به سال جاری منتقل شد.

وی گفت: سال گذشته 41 درصد از خریداران از نظر تعداد مربوط به نهادهای غیر دولتی مانند تامین اجتماعی، بنیاد مستضعفان و آستانه قدس و شرکت‌های وابسته انجام شده است که به نظر ما با ماهیتی اصل 44 فاصل گرفته است. زیرا قرار بود تصدی‌های دولتی به مردم واگذار شود و جمع آوری نقدینگی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: مطالبات سازمان خصوصی سازی بابت شرکت‌های واگذار شده 289 هزار میلیارد ریال بوده است که 41 هزار میلیارد ریال یعنی 14 درصد از این رقم دچار معوق شده است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: سال جاری باید 398 شرکت باید به بخش خصوصی واگذار شود که تا پایان خرداد 25 شرکت واگذار شدند و نسبت به 3 ماه 25 درصد و نسبت به کل سال 6 درصد تحقق اتفاق افتاده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه خصوصی سازی از سال 68 شروع شده و تا پایان 93 باید تمام شود، گفت: مقرر شده در این مدت 150 هزار میلیارد تومان واگذار شود که تاکنون 81 هزار میلیارد تومان از کل تصدی دولت واگذار شده است.

رحمانی فضلی در مورد درآمد مالیاتی و گمرکی دولتی گفت: قرار بود 250 هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی در سال گذشته باشد که در عمل 208 هزار میلیارد ریال دریافت شد، یعنی 83 درصد هدف محقق شده است.

وی گفت: درآمد گمرکی سال گذشته از 104 هزار میلیارد ریال فقط 74 هزار میلیارد ریال یعنی 71 درصد محقق شده است.

وی گفت: دیوان محاسبات با همکاری سازمان مالیاتی سال 88 و 89 موجب شد 67 هزار و 253 میلیارد ریال از مطالبات مالیات معوق وصول شود و این معوقات توسط کارشناسان دیوان محاسبات شناسایی شده و سال گذشته 2 هزار و 100 میلیارد تومان از معوقات وصول شد. 

وی گفت: برای بقیه معوقات مالیاتی برگه مطالبات مالیاتی صادر شده که باید وصول شود.

رحمانی فضلی تاکیدکرد: بر اساس استاندارها از حجم تولید ناخالص داخلی کشور باید بیش از 70 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شود که این رقم در سال گذشته به 32 هزار میلیارد تومان رسیده و بخش عمده‌ای از عدم وصولی عدم شناسایی و عدم اجرای طرح جامع مالیاتی است.

وی گفت: به عنوان مثال در استان تهران بیش از 38 هزار میلیارد ریال معوقه مالیاتی تا پایان سال 89 شناسایی شده است.

وی گفت: در موضوعات مالیات ، مالیات نفت، بانک حساب ارزی و سفرهای استانی گزارش‌های را تهیه کرده‌ایم و به مجلس ارائه شده است که حساب رسی ضمنی 4 گزارش تفریغ بودجه در سال باید انجام شود.

وی تاکید کرد: کتاب تخلف گاه‌های 10 ساله کشور را چاپ کرده‌ایم که حدود 60 درصد تخلف بودجه در گزارش تفریغ سال 88 نسبت به ما قبل کاهش یافته است.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای طرح سنا یعنی نظارت الکترونیکی بر بودجه تا پایان سال حجم تخلف کاهش و نظارت‌ها آنی شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه مهمترین مشکل مالی کشور عدم انضباط مالی است گفت: کسانی که ادعا می‌کنند دولت انضباط مالی دارد از آنها 3 سؤال می‌پرسند که یک مجموعه درآمدهای کشور چقدر است ،دو ،کل هزینه‌های کل کشور چقدر و سه، راندمان درآمد و هزینه یا بهره وری و قیمت تمام شده در کشور چگونه است.

رئیس دیوان محاسبات کشور تاکید کرد: مراد از درآمد تنها درآمد بودجه که از نفت و مالیاتی تامین می‌شود نیست مثلا شهرداری‌های کلان شهر مانند تهران، مشهد تبریز و اصفهان چقدر است و یا شرکت‌های عمومی غیر بودجه‌ای چقدر درآمد دارند و یا هزینه‌های کشور در مجموعه چقدر است.

رحمانی فضلی افزود: اگر انضباط مالی اتفاق افتد برخی از سوء استفاده‌ها و اختلاس‌ها که به ارقام نجومی رسیده‌اند کاهش پیدا می‌کنند، زیرا در حال حاضر 300 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد: هر کس ادعای وجود انضباط مالی دارد باید به 3 سؤال من پاسخ دهد. البته مراد از اینکه انضباط مالی وجود ندارد دولت فعلی و یا قبلی نیست از زمان مشروطه تا کنون انضباط مالی برقرار نبوده و مستشاران زیادی آمدند که این انضباط را برقرار کنند اما نشد.

وی گفت: البته برخی از دستگاه‌ها اجازه‌های خاصی برای هزینه کرد دارند که باید آن مدیریت کلان کشور در زمینه مالی انضباط خاصی ندارد.

افزایش 3برابری یارانه نقدی از محل درآمد هدفمندی محال است


رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: افزایش 3برابری یارانه نقدی از محل درآمد هدفمندی یارانه ها با افزایش قیمت، محال است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی درباره نظارت دیوان محاسبات بر بودجه مجلس و قوه قضائیه گفت: بیش از 90 درصد بودجه این دستگاه‌ها به صورت هزینه جاری و حقوق و دستمزد است در حالی که در دولت بودجه‌های عمرانی و پروژه‌های بزرگ نفتی نیاز به نظارت بیشتری دارد و دستگاه‌های نظارتی باعث شدند 60 درصد این تخلفات کاهش پیدا کرده و چون قانون بودجه یکساله است معمولا تخلف‌ها بعدا اعلام می‌شود.
وی در مورد بانک صادرات گفت: هر بانک هزاران مشتری دارد و بده و بستان‌های فراوانی در آن وجود دارد که سیستم نظارتی داخلی بانک باید بر آن نظارت کند اما دیوان محاسبات صورت‌های مالی آن‌ها را بررسی می‌کند و وظیفه ما بررسی سند است.
بنابراین اگر کسی در داخل بانک ساخت و پاخت کرده باشد بر عهده بازرسی بانک و حراست داخلی بانک است.
رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه بانک‌های ملت و صادرات خصوصی شده‌اند ، درباره اینکه دیوان محاسبات می‌تواند وارد بررسی بانک شود گفت: این بانک‌ها خصوصی شده‌اند اما از بابت اینکه برای بررسی سهم دولت اسناد کلان بانک را بررسی می‌کنیم ورود شده است.
وی تأکید کرد: تفریغ بودجه در انتهای سال مالی انجام می‌شود و با همه پیشگیری‌ها بالاخره تخلف‌هایی صورت می‌گیرد اما باید دقت بیشتری شود و با راه‌اندازی طرح سنا سیستم الکترونیکی نظارت، حسابرسی‌ها به صورت لحظه‌ای کنترل می‌شود اما منشاء فساد روحیه برخی افراد و همچنین ضعف قوانین و ساختارها است.
وی تأکید کرد: گرچه برای بررسی بودجه مجلس و قوه قضائیه در گزارش تفریغ بودجه مطالبی عنوان شده اما مانند بودجه آموزش و پرورش 95 درصد آنها جاری است و در هزینه جاری دنبال حقوق هستند و یک ریال جابجا نمی‌شود.
وی تأکید کرد: در پیمانکاری‌ها و مناقصه‌ها امکان تخلف وجود دارد وگرنه برای حقوق و مزایا هیچ دستگاهی به دادسرا معرفی نشده است.
وی تأکید کرد: سال قبل 60 گزارش تهیه کردیم و کسی ما را از ارائه گزارش به صورت رسمی و علنی ممنوع نمی‌کند اما ما تحفظ داریم که فضای جامعه متزلزل نشود.
رحمانی فضلی گفت: 90 درصد گزاش‌ها را منتشر نمی‌کنیم بلکه به کمیسیون‌های مجلس و هیئت رئیسه می‌دهیم و نمایندگان مجلس نیز در کمیسیون‌های تخصصی گزارش‌ها را دریافت می‌کنند و اگر نماینده‌ای گزارش خاصی تقاضا کند در اختیار او گذاشته می‌شود.
وی تأکید کرد: مصوبه پرداخت سهام دولت برای رد دیون در اسفند 89 صادر شد ولی اعمال نشد و قرار است سال جاری اعمال شود همچنین امسال صد هزار میلیارد ریال باید سهام بابت رد دیون واگذار شود که تاکنون در 3 ماهه هیچ اقدامی انجام نشده است.
رحمانی فضلی درمورد معامله ایران خودرو گفت: چون شرکت خصوصی بوده ما ورود پیدا نکردیم بلکه سازمان بازرسی وارد آن شده و ما فقط به او کمک کرده‌ایم.
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این پرسش که چه زمانی تخلفات پایان می‌یابد، گفت: تا زمانی که انسان وجود دارد و عده‌ای می‌خواهند تخلف کنند، تخلف وجود دارد اما مسئول بانک و کسی که مسئولیت به او داده باید دقت کند اینگونه نباشد که دستگاه فاکس در کنار مدیرعامل قرار داده و اسناد گشایش اعتبار از طریق فاکس به مدیر برسد و او نیز آنها را تأیید کند. اینها منشأ تخلف است.
رحمانی فضلی گفت: اگر نظارت به موقع انجام شود تخلف کاهش پیدا می‌کند و کمیته متشکل از 3 تا 4 دستگاه نظارتی در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده و بر تخلف‌ها نظارت می‌کنند.
وی در مورد تخلفات در مناطق آزاد گفت: اختلافی که دیوان محاسبات با دولت داشت این بود که چون دولت مناطق آزاد را کاملا آزاد می‌دانست اجازه ورود دیوان محاسبات را نمی‌داد و از یک سال قبل که افرادی را به مناطق آزاد اعزام کردیم دستگاه‌های دولتی با آنها همکاری می‌کردند و ما مجبور شدیم از مجلس رأی گرفته که کمیته تطبیق مصوبات نظر دیوان محاسبات را پذیرفت و تمام مناطق آزاد در قالب تحقیق و تفحص بررسی می‌شود اما سازمان بازرسی نیز بر این مناطق نظارت می‌کند.
وی تأکید کرد: تخلف در مناطق آزاد قطعی است و دیوان محاسبات تلاش می‌کند مسیر رسیدگی کاهش پیدا کند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه هنگام ورود در دیوان محاسبات 4 هزار پرونده بود گفت: هم اکنون این پرونده‌ها به کمتر از  2 هزار فقره رسیده است و حسابرسان کل و استان‌ها را موظف کردیم در یک تاریخ خاصی گزارش‌های رسیدگی به دستگاه های اجرایی را ارائه کنند به عنوان مثال از خرداد 89 تا خرداد 90گزارش بودجه ارائه شود ولی هنوز در مورد به روز کردن گزارش‌ها موفق نشده‌ایم.
وی تأکید کرد: گزارش‌های استانی هر 3 ماه به نمایندگان مجلس ارائه می‌شود و گزارش تفریغ بودجه به همه نمایندگان ارائه می‌شود البته برخی از گزارش‌ها که مهر سری یا محرمانه دارند فقط به رئیس مجلس ارائه می‌شود اما  95 درصد گزارش‌ها عادی هستند.
وی در پاسخ به برخی افرادی که گفته‌اند دیوان محاسبات فقط اشکالات را می‌بیند، گفت: ما که روابط عمومی دستگاه نیستیم که فقط تعریف کنیم بلکه اشکالات را می‌گیریم و وظیفه ما دیدن تخلفات است، مثلا بگوییم 60 درصد اهداف سفر استانی محقق نشده و یا به مجلس ارائه کنیم مصلحت در این است که فلان موضوع بررسی شود و جنس ما این است که ایرادها را ببینیم و گزارش کنیم.
رحمانی فضلی در مورد پرسش یکی از خبرنگاران که برخی از قراردادهای نفتی با 2 برابر مبلغ منعقد می‌شود گفت: ما چنین چیزی ندیده ایم و این یک استثنا است و امکان ندارد چون ممکلت حساب و کتاب دارد البته ممکن است در مراحل انعقاد قرارداد با فلان شرکت بالای  5 درصد لیبور قرارداد بسته شود که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود که آن نیز باید به دیوان محاسبات اعلام شود.
وی صندوق بازنشستگی ملی مس را یک شرکت خصوصی دانست که دیوان محاسبات وارد آن نمی‌شود.
رئیس دیوان محاسبات در مورد بحث یک میلیارد دلار سال 85 گفت: آن گزارش در زمان من نبود و در مسیر رسیدگی به دادسرا رفته اما برای دیوان احراز نشد البته دادسرای دیوان دادخواستی نوشته و در هیئت‌های مستشاری رسیدگی می‌شود اما عدم احراز این رقم در این مورد اتفاق افتاده است و اگر احراز شود آن را اعلام می‌کنیم زیرا این مورد بین وزارت نفت و بانک مرکزی مورد اختلاف است.
رحمانی فضلی در مورد اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گفت: اختلاف نظر بین برخی اصناف و سازمان مالیاتی وجود داشت که در سال گذشته بین طلافروشان و سازمان مالیاتی و دیوان منحاسبات جلساتی برگزار شد و جمع‌بندی آن به رئیس مجلس ارائه شد که منجر به اصلاح موادی از این قانون شده است.
رئیس دیوان محاسبات در مورد گفته رئیس‌جمهور مبنی بر احتمال افزایش 3 برابری یارانه نقدی گفت: در حال حاضر اگر 50 درصد درآمدها به یارانه نقدی اختصاص یابد کسری منابع اتفاق می‌افتد و آنچه تا الان به مردم پرداخت شده تنها از محل افزایش قیمت نبوده حال اگر قرار شود این مبالغ 3 برابر شود قیمت‌ها تا حدی افزایش پیدا می‌کند اما اگر قرار باشد قیمت‌ها چند برابر شود دچار مشکل می‌شود و سقف افزایش 20 درصد مجلس دچار خدشه می‌شود و افزایش یارانه از محل افزایش قیمت حامل‌های انرژی محال است.
رحمانی فضلی گفت: همچنین جایی وجود ندارد که برای 3 برابر شدن یارانه نقدی منابعی تزریق کنیم چون در آن صورت به تورم و افزایش نقدینگی منجر می‌شود و امکان 3 برابر شدن یارانه نقدی به هیچ وجه وجود ندارد.
وی در مورد رسیدگی به قراردادها گفت: هیچ منعی وجود ندارد البته برخی از قراردادها بین دولت‌ها باید به تصویب مجلس برسد اما همه قراردادها را رسیدگی نمی‌کنیم. قراردادهای مهم مانند کرسنت پیگیری می‌شود.
رحمانی فضلی گفت: برخی از قراردادها به صورت تصادفی مورد رسیدگی قرار می‌گیرند و اگر تخلف صورت گیرد رسیدگی دقیق انجام می‌شود.
عبدالرضا رحمانی فضلی در مورد واریز بهای قبض برق برای شرکت توانیر گفت: دولت بابت دریافت قبوض، آب، برق و گاز، حساب متمرکزی تعریف کرده که وارد خزانه می‌شود و سهم افزایش قیمت از هدفمندی یارانه‌ها برداشت شده و بقیه به دستگاه مربوطه پرداخت میشود اما در تخصیص سهم دستگاه‌ها تسریع نشده است و قانون نیز نگفته که یک ماه یا 2 ماه پرداخت شود. البته چون قانون بودجه یکسال است تا پایان سال سهم این دستگاه پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به بند 47 قانون بودجه 90 گفت: کلیه درآمدهای فروشی کالاها و خدمات دولتی به حساب‌های معرفی شده خزانه وارد می‌شود و پس از برداشت افزایش قیمت به شرکت‌های ذینفع پرداخت می‌شود اما در مورد زمان بندی اعلام نکرده که ماهانه باشد.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: وزارت نیرو 14 هزار و 400 میلیارد تومان به دولت و پیمانکاران خصوصی بدهکار است که حدود 5 هزار میلیارد تومان فقط به بخش خصوصی و بقیه به دولت بدهکار است. مثلا وزارت نیرو سد احداث کرده و باید اقساط وام‌ها را پرداخت که نتوانسته این بدهی‌ها را بپرداد.
وی افزود: دولت مصوب کرد از محل واگذاری اصل 44 رقم 5 هزار میلیارد تومان سهام به پیمانکاران خصوصی بدهند ولی آنها علاقه‌ای به سهام که نقد شونده نیستند ندارند.

عدم واریز 554 میلیون دلار از صادرات گاز به صندوق توسعه ملی

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در سه ماهه اول سال جاری 554 میلیون دلار از محل صادرات گاز باید به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد که این کار انجام نشده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در جمع خبرنگاران گفت: گزارش سه ماهه از عملکرد بودجه 90 نشان می‌دهد در این مدت باید 554 میلیون دلار از صادرات گاز به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد که دولت این کار را نکرده است.
وی افزود: همچنین 9.7 میلیارد متر مکعب کسری تراز گاز در این مدت وجود داشته و تولید، مصرفف معلوم بود و وزارت نفت می‌گوید علت این عدم تعادل تراز به خاطر گاز دزدی و انشعاب‌های زیادی منازل و یا ترکیدگی لوله‌های گاز است و ما وزارت نفت را موظف کردیم که در ابتدای هر استان کنترل جداگانه گاز قرار دهد.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: همچنین افزایش 25 درصدی گاز‌های سوزانده شده و چاه‌های نفت افزایش یافته در حالی که دولت موظف شده است گاز‌های خروجی از چاه‌های نفت که متساعد می‌شود را بازیافت کند اما با این وجود مقدار این گاز‌ها 25 درصد اضافه شده است.
رحمانی فضلی یکی دیگر از کم‌کاری دولت را عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت دانست که هنوز ارائه نکرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور به توافقنامه بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: 3.5 میلیارد دلار از پول ایران بلوکه شده بود که با همکاری بانک مرکزی این رقم وصول شد و بین ایران و هند تسویه حساب صورت گرفته است.
وی در مورد ایران وچین با این کشور مشکلی نداریم و برای برخی از کارها ذخیره‌هایی از نظر ارزی نگه‌می داریم.
رحمانی فضلی افزود: تولید نفت در سال جاری نسبت به سال قبل یک درصد اضافه شده است و باید در سه ماه نخست سال جاری 56 میلیون دلار انجام می‌شد، اما چون بودجه یک سند سالانه است گزارش سه ماهه به دولت ارائه شده تا در 9 ماه باقی‌مانده سال از اهداف قانون محقق و جبران شود.
وی تأکید کرد: در سه ماه اول سال گاز تزریقی به میادین نفت متناسب اهداف بودجه نبوده و موجب کاهش تولید شده است زیرا در جزء سه بند یک قانون بودجه 90 آمده است باید دولت گزارش نفت و گاز به تفکیک میدان‌ها به مجلس ارائه کند، اما هنوز این کار را انجام نداده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور تأکید کرد: 85 هزار میلیارد ریال باید گزارش نفت و گاز به دیوان ارائه می‌شد که این کار انجام نشده و امید است در ماه‌های دیگر سال این گزارش برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت به مجلس ارائه شود.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سه ماهه عملکرد بودجه معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی وجود نداشته است، گفت: در عین حال افزایش مصرف بنزین داشتیم و مصرف روزانه بنزین به 59 میلیون لیتر رسیده است که نسبت به سال قبل 6 درصد اضافه شده است.
رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که طبق گزارش سخنگوی دولت مصرف بنزین با هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافته گفت: این اشتباه است بلکه رشد مصرف از ده درصد سالانه به حدود 5 درصد کاهش یافته اما قدر مطلق مصرف بنزین افزایش یافته، زیرا سالی یک میلیون دستگاه خودروی جدید شماره‌گذاری می‌شود و در ده سال آینده 10 میلیون دستگاه خودروی جدید به کشور اضافه خواهد شد.

هند بدهی 3.1 میلیارد دلاری خود به ایران را تسویه کرده است


رئیس کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به صادرات نفت کشورمان به هند، گفت: هندوستان بدهی 3.1 میلیارد دلاری خود به ایران را تقریبا تسویه کرده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با رسانه‌های گروهی با تأکید بر اینکه دولت در سال 89، 2.9 میلیارد دلار از محل صادرات نفت برای هدفمندی یارانه‌ها برداشت کرده است، گفت: این رقم تا پایان اسفندماه سال 89 باید تسویه میشد که تسویه نشد البته عدم واریز رقم 12.1 میلیارد دلار مازاد فروش نفت هم داشتیم که باید به حساب ذخیره ارزی واریز میشد که دولت آن را واریز نکرده است.

وی افزود: درباره برنامه پنجم هم یکی از موضوعاتی که مورد تأکید بود، انضباط مالی در حوزه بانکها است؛ در این مورد دیوان محاسبات با جلساتی که برگزار کرد پیگیر این بود که انضباط مالی در حوزه بانکها محقق شود. البته ما در بررسیهای خود در مورد 12 استان که  مطابق قانون بودجه 90 دستگاه‌های اجرایی نباید حساب‌های خود را در بانکهای غیردولتی افتتاح میکردند که به این نتیجه رسیدیم که 4هزار و 50 حساب دولتی در بانکهای غیردولتی افتتاح شده است لذا بانک مرکزی را موظف کردیم که این حسابها را به بانکهای دولتی بازگرداند.

رئیس کل دیوان محاسبات با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید کرد: از 28 آذر سال 89 تا 31 مرداد سال 90 تقریبا 254601 میلیارد ریال منابع حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بوده است؛ 50هزار میلیارد از بانک مرکزی برای اجرای هدفمندی دولت تنخواه گردان برداشت کرده که باید آن را بازگرداند.
 
رحمانی فضلی ادامه داد: 30هزار میلیارد ریال هم از محل فروش نفت خام صادراتی به همراه 18هزار میلیارد ریال علی الحساب دریافتی از شرکت‌های تابعه وزارتخانه‌های نفت و نیرو توسط دولت برداشت شده است؛ 50هزار میلیارد ریال هم از ردیف بودجه عمومی برای پرداخت یارانه توسط دولت برداشت شده است.
 البته 106601 هزار میلیارد ریال هم از محل افزایش حامل‌های انرژی برداشت کردند اما قانون هدفمندی یارانه‌ها تأکید دارد که پرداختیها باید از محل افزایش قیمتها باشد امری که با این اعداد و ارقام نشان میدهد که تاکنون 50درصد از پرداختیها از محل افزایش قیمتها بوده و مابقی از سایر محل‌ها تأمین شده است.

وی خاطرنشان کرد: 249 هزار و 466 میلیارد ریال پرداختی یارانه بوده که از آن میزان 248 هزار و 516 پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوارها، 950 میلیارد ریال بابت 50درصد بیمه رانندگان بوده است.
"البته سهم بخش تولید و صنعت هم مجموعا 22هزار و 437 میلیارد ریال بود که چیزی از این رقم به بخش‌های تولید و صنعت پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه در سال 89، کاهش 72هزار و 560 بشکه‌ای نفت در روز داشتیم اظهار داشت: در سال 90 این رقم افزایش داشت البته عدم سرمایه‌گذاری و تحریمها دلایل افت تولید نفت در کشور ما مبوده است.

رئیس کل دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: 4.5 میلیارد دلار نفت خام معاوضه شده که این مسئله از نظر دیوان محاسبات غیرقانونی بود. البته 12.1 میلیون دلار هم باید به حساب ذخیره ارزی واریز میشد که واریز نشده است؛ 554 میلیون دلار هم بابت سهم صندوق توسعه ملی باید واریز میشد که این امر هم محقق نشده است البته همه سهم خود را پرداخت کردند و فقط شرکت گاز است که سهم خود را پرداخت نکرده است.
 
رحمانی فضلی ادامه داد: 9.7 میلیارد متر مکعب هم ما کسری تراز گاز داشتیم البته وزارت نفت توضیحاتی در این رابطه ارائه داده وگفت که گازدزدی انشعاب‌های زیاد به منازل از یک کنتر، ترکیدگی لوله و نشتی عمده‌ترین دلایل آن است ولی ما وزارت نفت را مکلف کردیم که رقمها را کنترل کند.
 
وی خاطرنشان کرد: کاهش 28 درصدی عملیات تزریق گاز به میادین هم در سال 89 داشتیم البته میزان گازهای سوزانده شده هم علیرغم اینکه دولت چند سال است که موظف شده گازها را بازیافت و قابل استفاده کند، افزایش 25درصدی را نشان میدهد.

رئیس کل دیوان محاسبات همچنین گفت: عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت هم از جمله موضوعاتی است که به آن ایراد داریم البته در رابطه با فروش نفت به هند نیز باید گفت که به دلیل مسائل تحریمی در مورد توافق ایران و هند که در آن 3.1 میلیارد دلار از پول ایران بلوکه شد، در حال حاضر تقریبا همه این رقم به حساب کشورمان واریز شده و تقریبا هندیها با ما تسویه حساب کرده‌اند.

رحمانی فضلی با تأکیدب ر اینکه در سال 90در حوزه نفت افت تولید داشتیم اظهار داشت: افت تولید نسبت به سال 89 در سال جاری یک درصد افزایش را نشان میدهد.

معاوضه نفت به ارزش 4.5 میلیارد دلار درسال 89 را غیرقانونی می‌دانیم

رئیس کل دیوان محاسبات کشور اعلام کرد که معاوضه نفت 54میلیون بشکه‌ای به ارزش 4.5 میلیارد دلار در سال 89، غیرقانونی بوده است.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، عبدالرضا رحمانی فضلی رئیس کل دیوان محاسبات کشور صبح امروز دوشنبه حضور در یک نشست خبری به سؤالات خبرنگاران در رابطه با حوزه مالی و تخلفات احتمالی پاسخ داد.
وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه دیوان محاسبات متناسب با سیاست‌های پیشگیرانه تلاش دارد که در مسیر کار، با راهنمایی، مشورت و ارائه گزارش‌های به موقع از تخلفات احتمالی دستگاه‌های اجرایی جلوگیری کند، گفت: عدم تحقق اهداف قانونی ضرر بیشتری از رسیدگی به تخلفات دارد.
 
رئیس کل دیوان محاسبات تصریح کرد: تبلیغ بودجه سال 89، اواخر آذر یا اوایل دی ماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد شد اما کلان بودجه سال 89 و آنچه که در حال حاضر در حال آماده سازی است در رابطه با جمع منابع عمومی دولت که در قانون بودجه سال 89 پیش‌بینی شده است، هزار و صد و هفتاد ونه هزار میلیارد ریال در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود که عملکرد دولت 971 هزار میلیارد بوده است. یعنی تقریبا 82.4 درصد از آنچه که در مورد درآمدهای عمومی بودجه دولت در سال 89 پیش‌بینی شده بود، محقق شده و تقریبا 18 درصد در این زمینه کسری داشتیم.

رحمانی فضلی اضافه کرد: در مورد عدم تأمین‌ مالی هم 121 هزار میلیارد ریال مربوط به درآمدهای عمومی است که عمدتا مرتبط با مالیات، حقوق گمرکی و درآمدهای حاصل از حاکمیت دولت می‌باشد، از این جمله میتوان به 40هزار میلیاردی که مربوط به هدفمندشدن یارانه‌ها است ، اشاره کرد.

وی افزود: 20هزار میلیارد ریال هم در مورد عدم تأمین مالی، مربوط به واگذاریهای سرمایه‌ای و تأسیسات ساختمانی است. البته نفت هم مربوط به واگذاریهای سرمایه‌ای میشود که کاملا محقق شده است.
 
رئیس کل دیوان محاسبات کشور خاطرنشان کرد: 67 هزار میلیارد ریال هم مربوط به واگذاریهای داراییهای مالی است که عمدتا به واگذاریها و معاوضه‌ها مربوط میشود که این ارقام مجموعا باعث کاهش درآمد عمومی دولت شده‌اند.
 
رحمانی فضلی با بیان اینکه 69 درصد از اعتبارات هزینه‌ای در سال 89 از محل درآمدهایی همانند مالیات و گمرک باید تأمین میشد، تأکید کرد: در سال 89 تنها 58 درصد از رقم 69درصد پیش‌بینی شده برای اعتبارات هزینه‌ای محقق شده است؛ البته کسری تراز عملیاتی در سال‌های برنامه روند رو به رشدی داشته که این روند در سال 89 افزایشی معادل 20درصد را نشان میدهد.
 
"تراز عملیاتی در سال 89 از 228هزار میلیارد ریال به 275 هزار میلیارد ریال افزایش داشته که این افزایش معادل 20درصد میشود؛ در سال 89، 46 درصد از منابع نفتی صرف هزینه‌های جاری شده و 54 درصد هم به سرمایه‌گذاری و اعتبارات عمرانی تخصیص یافته است. اما طبق قانون باید رقم 54 درصد به 70درصد میرسید که متأسفانه این رقم تقلیل داشته است و این مسئله نشان دهنده وابستگی بیشتر به نفت است."

وی با اشاره به چگونگی تأمین بودجه عمومی هم خاطرنشان کرد: 1.8 میلیارد دلار معادل 19هزار و 300 میلیارد ریال از منابع ارزی بانک مرکزی برای تأمین بودجه عمومی برداشت شده است؛ 30هزار میلیارد ریال هم برای هدفمندی یارانه‌ها، دولت از بانک مرکزی برداشت کردند.
رئیس کل دیوان محاسبات ادامه داد: 2.1 میلیارد دلار از بانک مرکزی برای پرداخت تعهدات برداشت شده است؛ اما دلایل کسری بودجه عبارتند از کاهش تولید نفت خام در سال 89 که رقمی معادل سه میلیارد دلار بوده است و عدم دریافت بدهی مشتریان به دلیل مسائل تحریم و نقل و انتقالات وجه از جمله مواردی است که ما را در 12.3 درصد در دریافتها با مشکل مواجه کرده است.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه در سال 89 یک معاوضه نفتی با حدود 54 میلیون بشکه به ارزش 4.5 میلیارد داشتیم که این معاوضه از نظر دیوان محاسبات غیرقانونی بوده است.

در حاشیه:

در این نشست خبری بر روی پرچمی عبارت «هو اسرع الحاسبین» از آیه 62 سوره انعام به شکل غلط هوالسرع الحاسبین نوشته شده بود.

رئیس دیوان محاسبات در این نشست خبری از رئیس جمهور درخواست کرد هر ماه یکبار در جلسه رسمی هیات دولت حاضر شده و گزارش تخلف هردستگاه را در حضور مسولان و وزیر مربوطه در جهت اصلاح امور ارائه کند.

همچنین شعار "یپیشگیری حتما،مچ گیری هرگز، چشم پوشی به هیچ وجه" به عنوان شعار دیوان محاسبات در بنری نوشته شده بود.

انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول