اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد:

قاچاق اعضای بدن در یزد صورت نگرفته است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز یزد گفت: تاکنون هیچ گزارش رسمی از قاچاق اعضای بدن در یزد گزارش نشده است.

قاچاق اعضای بدن در یزد صورت نگرفته است
به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، غلامحسین دشتی ظهر امروز در نشستی خبری اظهار داشت: امروز موضوع قاچاق گریبانگیر بیشتر کشورهاست و این معضل زمانی فقط در امر موادمخدر صورت می‌گرفت اما اکنون دایره آن گسترده‌تر شده و به قاچاق انسان و حتی اعضای بدن نیز رسیده است.
وی با بیان اینکه انگیزه‌های گوناگونی برای قاچاق وجود دارد، افزود: قاچاق گاهی توسط افراد و گروه‌های سازماندهی شده به منظور وارد آوردن فشارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر روی کشورها صورت می گیرد.
دشتی عنوان کرد: کشور ما و به تبع آن استان یزد نیز هم‌اکنون با این معضل دست به گریبان است اما تاکنون روش قطعی برای مبارزه با پدیده قاچاق کالا و ارز پیدا نشده است.
وی فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی، ایجاد اشتغال، افزایش کیفیت تولید داخلی و ... را جمله راهکارهای موثر در کاهش قاچاق کالا و ارز دانست و بیان کرد: عدم توجه به این پدیده، در نخستین گام سلامت افراد جامعه را دچار تهدید می‌کند.
دشتی خاطرنشان کرد: عمده کالاهای قاچاق در حوزه بهداشت و غذا صورت می‌گیرد و این امر سبب شده تا تهدید سلامت جامعه به عنوان یکی از دغدغه‌های مسئولان مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین با اشاره به سایر تبعات قاچاق کالا یادآور شد: کاهش اشتغال، کاهش تولید ناخالص ملی، ایجاد اختلال در نظام برنامه‌ریزی اقتصادی، افزایش فاصله طبقاتی و رواج بی‌عدالتی، ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازار عرضه و ... از دیگر تبعات قاچاق به شمار می‌رود.
دشتی با بیان اینکه برای مبارزه با قاچاق، به جای توجه صرف به مجرم (قاچاقچی)، توجه باید به سمت زمینه‌های علل وقوع جرم در کشور معطوف شود.
معاون سیاسی استاندار یزد همچنین عنوان کرد: متولیان امر باید در جامعه نسبت به قاچاق به عنوان یک فعل حرام، تنفر ایجاد کنند که ساخت مستندهای تلویزیونی، فعال کردن تشکل‌های مردمی، استفاده از ظرفیت رسانه‌ها و ... می‌تواند در این زمینه کارگشا باشد.
دشتی تصریح کرد: به طور مسلم، تنگناها و قوانین فعلی تاکنون نتوانسته در زمینه قاچاق به اندازه کافی بازدارنده باشد و به نظر می‌رسد در این راستا نیز لازم است راهکارهای قانونی بهتری با استفاده از نظرات کارشناسانه اندیشیده شود.
وی طرح تحول اقتصادی دولت نهم و دهم را یکی از محورهای مهم مبارزه با قاچاق عنوان کرد و افزود: این طرح توانسته تا حد زیادی از قاچاق برخی کالاها از جمله سوخت جلوگیری کند.
دشتی ایجاد اشتغال به ویژه در شهرهای مرزی و ایجاد وحدت رویه دستگاه‌ها در امر مبارزه با قاچاق کالا را نیز از دیگر راهکارهای مبارزه با موادمخدر برشمرد.
وی در پاسخ به سئوال فارس مبنی بر سرانجام کالاهای کشف شده در استان یزد اظهار داشت: بخشی از مکشوفات به دلیل مشکلات بهداشتی و پس از آزمایش در آزمایشگاه‌های استاندارد، منهدم می‌شوند و برخی دیگر نیز به مزایده گذاشته می‌شود.
دشتی با اشاره به وضعیت قاچاق انسان و اعضای بدن نیز عنوان کرد: تاکنون هیچ آمار رسمی از از قاچاق اعضای بدن در استان یزد نداشته‌ایم اما قاچاق انسان همان جابجایی اتباع بیگانه غیرمجاز از شهری به شهر دیگر است که گزارش‌های آن به طور مرتب از سوی نیروی انتظامی اعلام می‌شود.
وی همچنین با اشاره به شهدای راه مبارزه با قاچاق کالا، ارز و موادمخدر خاطرنشان کرد: در سطح کشور تاکنون 3هزار و 700 نفر در این عرصه به شهادت رسیده‌اند که دو نفر از آنها یزدی بوده‌اند که در حین انجام وظیفه در بندرعباس به شهادت رسیده‌اند.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول