اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌گزارش فارس از بیاعتنایی مسئولان همدان به یک نمایشگاه؛

غربت نخستین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک همدان ‌

خبرگزاری فارس: در حالی که ‌مسئولان استان‌هایی چون قزوین، کردستان، یزد، زنجان، کرمان، اراک و... از نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک همدان بازدید میکنند؛ مسئولان‌ و مدیران همدانی اعتنایی به این نمایشگاه ندارند.

غربت نخستین نمایشگاه توانمندی صنایع کوچک همدان ‌
به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اهمیت بخش صنعت در دنیای امروز بر هیچ کس پوشیده نیست و مقام معظم رهبری نیز در همین راستا، صنعت را پیشقراول توسعه کشور دانسته‌اند.
با توجه به اینکه بخش صنعت عامل توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، بر همین اساس فعالان عرصه صنعت و در رأس آن مسئولان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه جهاد اقتصادی در سال جهاد اقتصادی وظیفه‌ای بسیار گران بر دوش دارند.
دلیل این پیشقراول بودن نیز به دلیل وجود قدرت نهفته در بخش صنعت است که می‌تواند در تمام بخش‌های اقتصادی کشور تحول‌آفرین باشد.
در این میان شهرک‏های صنعتی، جایگاه مناسبی برای توسعه و پیشرفت صنعت استان به شمار می‌روند به طوری که ارتقای آنها در ایجاد اشتغال و حفظ آن می‌تواند دارای اهمیت ویژه‌ای باشد.
مشاهده وضعیت موجود نشان از آن دارد که استان همدان از ظرفیت خوبی برای توسعه صنعت برخوردار است و بر اساس باید از تمام ظرفیت‏ها‌ی موجود استفاده کرد تا واحدهای صنعتی و تولیدی با کمترین دغدغه به افزایش تولید و ایجاد اشتغال بپردازند.
در این میان ایجاد نمایشگاه‌ها، موجب رونق اقتصادی و صنعتی و ایجاد اشتغال در استان می‏شود، نمایشگاه در واقع یکی از ابزارهای بازاریابی است که ضمن معرفی توانمندی‌ها می‌تواند زمینه‌ساز تقویت یک بخش و حتی صادرات کالاها به دیگر کشورها باشد.
به همین خاطر نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان همدان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان همدان برگزار شده که شناسایی صنعتگران و تولیدکنندگان در رشته‌های مختلف صنعتی، اطلاع از مشکلات و موانع در راه تولید و ارائه پیشنهاد و نظرات از سوی فعالان برای بهبود شرایط تولید محصولات داخلی را در پی دارد.
آشنا ساختن تولیدکنندگان داخلی با استانداردها و معیارهای بین‌المللی تولید و صدور کالا و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات با رعایت قوانین و استانداردهای بین‌المللی از یک سو و تبادل اطلاعات فنی و گسترش مبادلات تجاری به منظور توسعه مبادلات اقتصادی از سوی دیگر را می‌توان به عنوان آثار و مواهب ایجاد نمایشگاه‌ها برشمرد.
همچنین با حضور در نمایشگاه‌ها می‌توان نسبت به ایجاد زمینه مساعد برای معرفی آخرین پدیده های صنعتی و تکنولوژیکی امیدوار بود.
در این میان حضور مسئولان در نمایشگاه‌ و بازدید از دستاوردهای آن، حداقل کاری است که باید از سوی آنها به لحاظ اهمیت قائل شدن به بخش صنعت انجام پذیرد اما متأسفانه شواهد و قرائن حاکی از بی‌توجهی به این امر از سوی مسئولان استان است.
حضور 70 واحد نمونه صنعتی در این نمایشگاه، بیانگر این مهم است که استان همدان از ظرفیت کمی در زمینه صنعت برخوردار نیست ولی مسئولان توجه چندانی به این موضوع نداشته‌اند.
در حال حاضر بیش از 95 درصد صنایع استان همدان مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و به همین دلیل باید به این مهم توجه بسیاری شود.
بازدید استان‌هایی چون قزوین، کردستان، یزد، زنجان، کرمان، اراک و... در این نمایشگاه‌ نشان از اهمیت آنها و مسئولانشان به امر صنعت دارد ولی متأسفانه عدم حضور مسئولان و مدیران همدانی در نمایشگاه پیامی جز بی‌اهمیتی به صنعت در استان نمی‌تواند داشته باشد.
ظاهراً حتی کارشناسان ادارات نیز برای بازدید در این نمایشگاه که دو ماه برای آن زحمت کشیده شده، حضور نیافته‌اند.
‌مدیرعامل شرکت واسترگرین همدان در این راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس ضمن اظهار گلایه‌مندی از عدم حضور مسئولان در این نمایشگاه اظهار داشت: به طور قطع ایجاد این نمایشگاه تخصصی برای بیان توانمندی‌های استان شکل گرفته است.
رضا حسینی با اشاره به اینکه این نمایشگاه چندان به درد مردم عادی نمی‌خورد، ادامه داد: در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه تنها معاون مدیریت و توسعه منابع انسانی استاندار و نماینده مردم همدان در مجلس حضور داشتند که آقای حجازی بدون بازدید از نمایشگاه، آنجا را ترک کردند.
وی با اشاره به توجه به بخش صنعت، افزایش اشتغالزایی را در پی دارد، افزود: توجه به این مهم می‌تواند در کاهش مشکل بیکاری که یکی از دغدغه‌های فعلی مسئولان است، مثمر ثمر واقع شود.
مدیرعامل شرکت واسترگرین همدان با بیان اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی مختلفی از سطح شهرستان‌های استان در این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود پرداخته‌اند، ابراز داشت: با گذشت چند روز از افتتاح نمایشگاه، هیچ یک از فرمانداران نیز برای بازدید از آن حضور نیافتند.
وی گفت: حضور مدیران بانک‌ها و مسئولان در این گونه نمایشگاه‌ها علاوه بر ایجاد دلگرمی می‌تواند زمینه‌ساز شنیدن مشکلات و نظرات آنها برای رفع مشکلات پیش رو باشد.
حسینی با بیان اینکه نگاه مسئولان ما صنعتی نیست، ابراز داشت: به طور قطع با این نوع نگاه نمی‌توان نسبت به پیشرفت صنعتی استان امیدوار بود.
وی با تأکید بر عدم استقبال از این نمایشگاه افزود: فعالان حاضر در این نمایشگاه، از زمان شروع ساعت کار نمایشگاه منتظر حضور مردم و از همه مهم‌تر مسئولان می‌شوند ولی فقط با تعداد انگشت‌شماری از مردم مواجه می‌شوند که البته بیشتر انتظار ما از مسئولان است که هیچ حضوری از سوی آنها مشاهده نشده است.

مدیرعامل صنایع غذایی خوش‌خوراک همدان نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: در این نمایشگاه آن چه دیده می‌شود غربت و غریبی صنعت استان است که عدم حضور مسئولان در نمایشگاه تأییدی بر این مدعا قلمداد می‌شود.
محمد نیکوسخن با اشاره به اینکه به خاطر نیاز استان وارد فعالیت در حوزه صنایع غذایی شده، ابراز داشت: با نیم‌نگاهی به وضعیت دیگر استان‌ها می توان متوجه حمایت مسئولانشان از بخش‌های تولیدی و صنعتی آنها شد.
وی با اشاره به اینکه تنها با شعار نمی‌توان به اهداف پیش رو دست یافت، خاطرنشان کرد: برای پیشرفت استان در همه بخش‌ها باید همگی دست به دست هم داده و وارد کار و فعالیت شوند که البته حمایت مسئولان در این راستا از اهمیت بسزایی در ایجاد روحیه در بین فعالان اقتصادی و همچنین تقویت بخش‌ها دارد ولی متأسفانه چنین موضوعی در استان کمرنگ است.
مدیرعامل صنایع غذایی خوش‌خوراک همدان از توسعه دیگر استان‌ها و مطرح شدن برخی از آنها به عنوان قطب صنعتی و عقب‌ماندگی همدان در این زمینه گفت و ابراز داشت: تنها با سر دادن شعار نمی‌توان به اهداف دست یافت که باید به این مهم توجه شایانی صورت پذیرد.
حال باید دید مسئولان در بی‌توجهی‌شان به بخش صنعت که خود می‌تواند منشأ اشتغالزایی در استان به شمار رود، چه توجیهی دارند؟ و اینکه؛ وقتی در استان به صنایع کوچک و متوسط اهمیتی داده نمی‌شود چه طور باید انتظار حمایت از دیگر بخش‌ها نظیر مشاغل خانگی و یا ایجاد صنایع بزرگ برای استان را داشت؟

================
مریم شهابی باهر
================
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول