اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رحمانیفضلی در نشست خبری - 3

عدم واریز 554 میلیون دلار از صادرات گاز به صندوق توسعه ملی

خبرگزاری فارس: رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: در سه ماهه اول سال جاری 554 میلیون دلار از محل صادرات گاز باید به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد که این کار انجام نشده است.

عدم واریز 554 میلیون دلار از صادرات گاز به صندوق توسعه ملی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در جمع خبرنگاران گفت: گزارش سه ماهه از عملکرد بودجه 90 نشان می‌دهد در این مدت باید 554 میلیون دلار از صادرات گاز به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد که دولت این کار را نکرده است.
وی افزود: همچنین 9.7 میلیارد متر مکعب کسری تراز گاز در این مدت وجود داشته و تولید، مصرفف معلوم بود و وزارت نفت می‌گوید علت این عدم تعادل تراز به خاطر گاز دزدی و انشعاب‌های زیادی منازل و یا ترکیدگی لوله‌های گاز است و ما وزارت نفت را موظف کردیم که در ابتدای هر استان کنترل جداگانه گاز قرار دهد.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: همچنین افزایش 25 درصدی گاز‌های سوزانده شده و چاه‌های نفت افزایش یافته در حالی که دولت موظف شده است گاز‌های خروجی از چاه‌های نفت که متساعد می‌شود را بازیافت کند اما با این وجود مقدار این گاز‌ها 25 درصد اضافه شده است.
رحمانی فضلی یکی دیگر از کم‌کاری دولت را عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت دانست که هنوز ارائه نکرده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور به توافقنامه بین ایران و هند اشاره کرد و گفت: 3.5 میلیارد دلار از پول ایران بلوکه شده بود که با همکاری بانک مرکزی این رقم وصول شد و بین ایران و هند تسویه حساب صورت گرفته است.
وی در مورد ایران وچین با این کشور مشکلی نداریم و برای برخی از کارها ذخیره‌هایی از نظر ارزی نگه‌می داریم.
رحمانی فضلی افزود: تولید نفت در سال جاری نسبت به سال قبل یک درصد اضافه شده است و باید در سه ماه نخست سال جاری 56 میلیون دلار انجام می‌شد، اما چون بودجه یک سند سالانه است گزارش سه ماهه به دولت ارائه شده تا در 9 ماه باقی‌مانده سال از اهداف قانون محقق و جبران شود.
وی تأکید کرد: در سه ماه اول سال گاز تزریقی به میادین نفت متناسب اهداف بودجه نبوده و موجب کاهش تولید شده است زیرا در جزء سه بند یک قانون بودجه 90 آمده است باید دولت گزارش نفت و گاز به تفکیک میدان‌ها به مجلس ارائه کند، اما هنوز این کار را انجام نداده است.
رئیس دیوان محاسبات کشور تأکید کرد: 85 هزار میلیارد ریال باید گزارش نفت و گاز به دیوان ارائه می‌شد که این کار انجام نشده و امید است در ماه‌های دیگر سال این گزارش برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های نفت به مجلس ارائه شود.
وی با بیان اینکه بر اساس گزارش سه ماهه عملکرد بودجه معاوضه نفت خام با فرآورده‌های نفتی وجود نداشته است، گفت: در عین حال افزایش مصرف بنزین داشتیم و مصرف روزانه بنزین به 59 میلیون لیتر رسیده است که نسبت به سال قبل 6 درصد اضافه شده است.
رحمانی فضلی در پاسخ به این پرسش که طبق گزارش سخنگوی دولت مصرف بنزین با هدفمندی یارانه‌ها کاهش یافته گفت: این اشتباه است بلکه رشد مصرف از ده درصد سالانه به حدود 5 درصد کاهش یافته اما قدر مطلق مصرف بنزین افزایش یافته، زیرا سالی یک میلیون دستگاه خودروی جدید شماره‌گذاری می‌شود و در ده سال آینده 10 میلیون دستگاه خودروی جدید به کشور اضافه خواهد شد.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول