اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی خراسان رضوی:

ثبت ملی حرم امام رضا (ع) 80 ساله شد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه حرم مطهر رضوی در سال 1310 شمسی به ثبت رسیده است، گفت: ثبت ملی حرم مطهر امام رضا (ع) 80 ساله شد.

ثبت ملی حرم امام رضا (ع) 80 ساله شد
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، مجتبی رجایی اظهار داشت: نخستین اثر تاریخی به نام بازه هور در تاریخ بیست و چهارم شهریورماه 1310 خورشیدی به همراه 16 بنای تاریخی دیگر به ثبت آثار ملی رسید.
رجایی افزود: بناهای تاریخی به ثبت رسیده در سال 1310 شمسی عبارتند از بنای حرم مطهر حضرت امام رضا (ع)، بنای بازه هور، میل خسروگرد، برج فیروزآباد، مناره کرات، مسجد جامع خرگرد و مدرسه غیاثیه خرگرد، برج علی آباد، مصلای پایین خیابان، مقبره خواجه ربیع، برج مقبره رادکان، مناره خسرو گرد، مجموعه تاریخی سنگ بست، مقبره شیخ لقمان سرخس، گنبد هارونیه، مزار جام و مزار قطب الدین حیدر که برگه تایید ثبت آنها در سال 1313 ه.ش از سوی اداره کل عتیقات وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه وقت صادر و به امضای آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی و وزیر معارف رسیده است.
رجایی گفت: طبق مدارکی که در آرشیو این اداره‌‌کل موجود است، نخستین مرحله ثبت یک اثر تکمیل فرمی با عنوان پیشنهاد ثبت آثار باستانی بوده است که بر بالای این برگه نام اداره‌کل حفاظت از آثار باستانی و بناهای تاریخی ایران دیده می‌شود.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار داشت: برگه پیشنهاد ثبت اثر شامل عناوینی از جمله نام اثر، موقعیت جغرافیایی، قدمت، تاریخ بررسی و کشف، نام بانی و سازنده، وضعیت مالکیت و مشخصات اثر است.
وی همچنین افزود: در میان مدارک، کارتی با عنوان ثبت فهرست آثار ملی غیرمنقول وجود دارد که به خط نستعلیق خوشنویسی شده و از جمله عناوین آن مشخصات بنا، محل، تاریخ بنا، تاریخ ثبت و ممیزات است و از همه مهم‌تر برگه‌ای است که فقط در آن به زبان انگلیسی و فرانسوی، عناوین منابع و کتاب‌شناسی تحقیقاتی بنای مزبور درج شده است که در پایان تمام این مراحل پس از ثبت اثر در فهرست آثار ملی، برآورد ریالی مرمتی آن توسط کارشناسان صورت می‌گرفته است.
سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همچنین برای تکمیل اطلاعات مدارک سال 1310 یک بار دیگر در سال 1375 این پرونده‌ها توسط کارشناسان بررسی شده و مفاد آنها تکمیل و یا اصلاح شده است.
از استان خراسان رضوی تاکنون تعداد 905 بنای تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/صا30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول