اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس مجتمع پتروشیمی جم:

واحد بوتن وان پتروشیمی جم امسال به بهره‌برداری میرسد

خبرگزاری فارس: رئیس مجتمع پتروشیمی جم، از احداث واحد بوتن وان با ظرفیت تولید 100 هزار تن در سال جاری خبر داد و گفت: برای احداث این واحد 77 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

واحد بوتن وان پتروشیمی جم امسال به بهره‌برداری میرسد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسن علی پاکروان رئیس مجتمع پتروشیمی جم در یک نشست خبری که صبح امروز در مجتمع این پتروشیمی برگزار شد در جمع خبرنگاران گفت: این شرکت پتروشیمی یکی از طرح‌های استراتژیک شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که در سال 79 عملیات احداث آن آغاز و در بهمن ماه سال 87 به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.
وی ادامه داد: اکنون این پتروشیمی توان تولید یک و میلیون و 120 هزار تن اتیلن در سال را دارد که بزرگترین اولیسن جهان محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در 6 ماه اخیر سه دستاورد بزرگ را در این مجتمع داشتیم که اولین دستاورد دریافت سه لیسانس ایزو 1801، 1401، 9001 و دیگری جایگزین کاتالیست‌هایی بود که به دلیل تحریم به دست ما نمی‌رسید و اقدام سوم افزایش توان تولید در این پتروشیمی به صورتی که در ساعت 160 تن اتیلن تولید می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی تولید این مجتمع 166 تن در ساعت است اگر خوراک به اندازه کافی به ما برسد می‌توانیم به این میزان تولید برسیم. 
رئیس مجتمع پتروشیمی جم با اشاره به پروژه بوتن وان که تا آخر سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد گفت: ظرفیت تولید این واحد 100 هزار تن است که با احداث آن زنجیره تولید تکمیل می‌شود. 
وی با اشاره به فاز دوم مجتمع پتروشیمی جم گفت: این فاز دارای توان تولید سه محصول جدید است به نام بوتادین، بوتن وان و بوتادین استایرن است.بنا بر تاریخ افتتاح قرار بود 18 مرداد سال جاری بوتن وان به بهره‌برداری برسد که با تأخیر یکی دو ماهه این واحد نیز افتتاح رسمی خواهد شد.
رئیس مجتمع پتروشیمی جم با اشاره به سهامداران این مجتمع گفت: عمده سهامداران این مجتمع شامل شرکت صنایع پتروشیمی با سهم 49.7 درصد سازمان سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با سهم 25.8 درصد و صندوق بازنشتگی با سهم 2.45 است.
وی ادامه داد احداث این واحدهای جدید عموما شرکت‌های آلمانی و احداث واحد بوتن وان نیز توسط یک شرکت ایرانی به نام نارگان انجام می‌شودکه احداث این واحدها تحت لیسانس شرکت‌های فرانسوی است.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر توان تولید فاز اول مجتمع پتروشیمی جم 2 میلیون تن ظرفیت اسمی و در فاز دوم نیز 500 هزار تن ظرفیت اسمی است که بعد از اتمام فاز دوم این مجتمع ظرفیت اسمی پتروشیمی جم به دو و نیم میلیون تن می‌رسد.
وی با اشاره به بازار مصرف محصولات این مجتمع گفت: اولویت ما مصرف محصولاتمان در داخل کشور است و براساس مصوبه شرکت صنایع ملی پتروشیمی تا هنگامی‌که محصولات ما در داخل کشور قابل استفاده دارند باید در بازار داخلی تزریق و پس از آن صادر شوند.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر خوراک این واحد پتروشیمی از فازهای 4 و 5 و 9 و 10 پارس جنوبی تأمین می‌شود،در حال حاضر 90 درصد خوراک به ما تحویل داده می‌شود در صورتی که ظرفیت عملیاتی ما 134 هزار تن است.
پاکروان در پایان خاطرنشان کرد: برای احداث واحد بوتن وان حدود 77 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است که انتظار داریم با توجه به نام‌گذاری امسال با عنوان سال جهاد اقتصادی این واحد به بهره‌برداری برسد.
انتهای پیام/م
 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول