اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد:

رد پای برخی ارتباطات سیاسی در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس با انتقاد از ضعف نظارت شبکه بانکی و تبانی برخی مدیران در اختلاس بزرگ بانکی تصریح کرد: متاسفانه برخی ارتباط‌های سیاسی نیز در این پرونده پیدا شده و باعث ظهور رانت‌خواری و سوء استفاده از بیت المال شده است.

رد پای برخی ارتباطات سیاسی در اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی
حمید رضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که بخشی از منابع اختلاس شده از بانکها صرف خرید سهام شرکت‌های دولتی واگذار شده است،چگونه نظارت شده که شاهد این وضعیت هستیم، گفت: در مرحله خرید سهام چون معامله از طریق بورس انجام می‌شود در آنجا نمی‌تواند خود را نشان دهد و کمیسیون اصل ویژه 44 وارد ریز مسائل خرید سهام نمی‌شود، مگر در مواردی که به کمیسیون ارجاع شود که در آن صورت کارشناس اعزام می‌کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس افزود: در مرحله خرید سهام هر شخص حقیقی و یا حقوقی می‌تواند سهام واگذار شده را خریداری کند، اما پرونده اختلاس در سیستم بازرسی و نظارتی قوه قضائیه کشف و از آن طریق اعلام شد.

نماینده اصفهان در مجلس افزود: با توجه به اینکه عمده خرید و فروش سهام شرکت‌های واگذار شده در بورس انجام می‌شود و هر روز این خرید و فروش ادامه دارد،بحث اختلاس در خرید سهام دولتی و منشاء پول خرید سهام در مرحله خرید در بورس مشخص نمی‌شود، مگر مواردی که به صورت گزارش به کمیسیون اصل 44 ارجاع شود و یا در کار نظارت کلی بر روند واگذاریها به آن برسیم که در این مورد دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور پیش قدم بودند.

فولادگر تصریح کرد: متاسفانه روند برداشت منابع و عملیات بانکی در قضیه اختلاس اخیر قانونی نبوده و پرونده فساد به این عظمت تاکنون در این شبکه بی‌سابقه است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره حجم اختلاس گفت: به گونه‌ای که اعلام شده، بیش از 2 هزار و 800 میلیارد تومان اختلاس صورت گرفته و البته هنوز بسیاری از مسائل باز نشده و در حد کلی اعلام شده است.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس ادامه داد: گزارش‌های کنونی در حد سخنان رئیس کل بانک مرکزی و مدیر عامل بانک صادرات صورت گرفته، اما اختلاس بزرگ واقعا پدیده‌ بسیار ناپسندی است و نقطه ضعفی برای هم شبکه بانکی و هم دستگاه‌های اجرایی کشور و بانک مرکزی به شمار می‌رود.

فولادگر تصریح کرد: متاسفانه برخی ارتباط‌های سیاسی نیز در این پرونده پیدا شده و نگرانی دلسوزان جامعه را زیاد کرده که باعث ظهور رانت‌خواری و سوء استفاده از بیت المال شده است.

فولاد در پاسخ به این پرسش که چگونه مدیران بانکی مرتب اعلام می‌کنند با  وجود سیستم‌های جدید و پیشرفته نظارت مانند داشبورد منجمنت یا مدیریت صفحه پیش رو در بانکها که یک مدیر عامل همزمان می‌تواند تمام عملیات دریافت و پرداخت در همه شعبه‌های کشور را رصد کند،اختلاس بزرگ صورت گرفته گفت:حجم عملیات اختلاس آن قدر زیاد است که شبکه بانکی نمی‌تواند بهانه بیاورد که نظارت نداشته این تقصیر و کم کاری به آنها وارد است.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس تصریح کرد: شبکه بانکی متاسفانه بر گیرندگان تسهیلات خرد به ویژه تسهیلات پرداختی به تولید کننده آنقدر فشار وارد می‌کند که کسانی تسهیلات دریافت کرده و در تولید صرف کرده‌اند،به زحمت افتاده و اسناد ضمانت آنها به اجرا گذاشته می‌شود و هر روز بر آنها فشار وارد می‌شود، اما بر عکس افرادی که تسهیلاتی دریافت کرده و در جای دیگر و غیر از طرح ارائه شده خرج کرده‌اند، کاری به آنها ندارند و فشارها بر تولید کننده و تسهیلات گیرنده خرده پا بیشتر است.


فولادگر افزود: اگر شبکه بانکی نتوانسته بر اختلاس رقم درشت نظارت کند، عیب بزرگی برای آن به شمار می‌رود و اگر می دانسته و با اطلاع این کار انجام شده، مسئولیت این مدیران در پیشگاه خدا ، مردم و مسولان کشور بسیار سنگین است.
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول