اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

مهمان‌پرست در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس:

مشکل در وزارت خارجه نیست؛ رسانه‌ها بر اساس تحلیل خودشان عمل میکنند

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ضمن دفاع از عملکرد وزارت خارجه در قبال تحولات و قیام‌های منطقه معتقد است که کشور ما جز نادرترین کشورهایی بود که در تحولات منطقه به صورت کاملاً دقیق و از همان ابتدا راجع به اتفاقات موضع گیری کرد.

مشکل در وزارت خارجه نیست؛ رسانه‌ها بر اساس تحلیل خودشان عمل میکنند
رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس که در حاشیه سفر به آتن صورت گرفت، به سوالات خبرگزاری فارس در خصوص تحولات منطقه و عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال انقلاب‌های منطقه پاسخ گفت.
 به عقیده مهمان‌پرست، دستگاه دیپلماسی کشورمان در قبال تحولات منطقه منفعل عمل نکرده است.
 وی ضمن دفاع از عملکرد وزارت خارجه در قبال تحولات و قیام‌های منطقه بر این باور است که کشور ما جز نادرترین کشورهایی بود که در تحولات منطقه به صورت کاملا دقیق و از همان ابتدا راجع به اتفاقات موضع گیری کرد.
 مهمان‌پرست مشکل را در جایی دیگر می ‌یند و برداشت در تحلیل را عامل این مسئله می‌داند و بر این باور است که برخی از رسانه‌ها بر اساس تحلیل خودشان عمل می کردند و حتی رسانه ملی.
 به عقیده وی، مشکلات در داخل وزارت خارجه نیست. آن چیزی که ممکن است به عنوان یک اختلاف نظر مطرح شود بر می‌گردد به اقدامات تبلیغی و رسانه‌های کشور.
 
 
متن کامل گفت‌وگوی فارس با سخنگوی دستگاه دیپلماسی به صورت پرسش و پاسخ در پی میآید.
 
فارس: شما در سفر به آتن با همتای یونانی خود دیدار داشتید، در پشت پرده این مذاکرات چه گذشت؟

مهمان‌پرست: یکی از مسائلی که در سیاست خارجی کشوها با همدیگر مطرح است اینکه از چه راههای می‌توانند مسیر توسعه همکاری‌ها را دنبال کنند بنا به دلایل مختلف دیپلماسی رسمی بین کشورها محدودیت‌های خاص خودش را دارد و حوزه تاثیر گذاری آن هم با یک سقف مشخصی تعریف می‌شود. در واقع مواضع کشورها نسبت به همدیگر یک مواضع تعریف شده است و تحت تاثیرعوامل مختلفی قرار دارد. خیلی وقت‌ها علیرغم میلی که کشورها  دارند برای اینکه بخواهند رابطه‌شان را توسعه بدهند، تحت شرایط خاصی از یک حدی فراتر نمی‌رود. در این قسمت است که بحث دیپلماسی عمومی مطرح می‌شود ومعنای دیپلماسی این است که شما از همه ظرفیهایی که به صورت غیر رسمی و غیردولتی وجود دارد، کمک بگیرید تا روابط بین دو  کشور را توسعه دهد و خیلی وقت‌ها این دیپلماسی عمومی زمینه را برای توسعه روابط رسمی آماده می‌کند و افکار عمومی مناسب برای این کار شکل میگیرد. فعلا در اروپا به خاطر فشارهای سیاسی که مقامات آمریکایی آورده‌اند و اتحادیه اروپا تحت تاثیراین سیاست‌ها  یک محدویتی را در روابط با کشورما ایجاد کرده و فضا را برای ما بسته نگه داشته است و حتی طی ملاقات هایی رسمی  که با مقامات کشورهای اروپایی داریم خیلی وقت‌ها می گویند ما شما را درک می کنیم ... مواضع شما را متوجه می‌شویم، منطق شما برای ما قابل قبول است. فکر می‌کنیم با همه این کشورها مشترکات زیادی داریم. سوابق و روابط تاریخی داریم، مردم دو کشور به هم علاقه دارند، ظرفیت‌های زیادی برای همکاری اقتصادی و فرهنگی وجود دارد.

فضای کار دیپلماسی را داریم برایشان تعریف می کنیم. در وزارت خارجه جدیدا تغییر ساختار ایجاد شده و مرکز دیپلماسی عمومی درحد معاون وزیر در وزارت خارجه ایجاد شده و با دو اداره کل که یک اداره قبلا اسمش اداره کل اطلاعات و مطبوعات که در چارت جدید اسمش اداره کل دیپلماسی و اداره کل رسانه‌ای و اداره کلی جدیدی اضافه شد به نام دیپلماسی عمومی و مجموعه این دو اداره کل یک مرکز رسانه‌ای دیپلماسی تشکیل داد که زیر نظر سخنگوی وزارت خارجه قرار دارد.
 
ما کارمان را با همتای خودمان شروع کردیم. به دعوت سخنگوی وزارت خارجه یونان که اتفاقا ایشان هم رئیس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت خارجه کشورشان است این سفر انجام شد. در ملاقاتی که با ایشان انجام شده سعی کردیم که یک مروری به روابط دوجانبه داشته باشیم، بحث‌هایی که راجع به تحولات منطقه و همکاری‌های بین‌المللی در این مذاکره مورد بحث قرار دادیم. در عین حال درباره تشکیلاتی که سخنگوهای دو کشور دارند و مراکز دیپلماسی که دو کشور از آن برخوردارند با هم تبادل نظر کردیم و سعی کردیم فضا را برای همکاری‌های بعدی و توسعه روابط آماده کنیم. همین طور شما شاهد آن هستید به دنبال این ملاقات رسمی سعی کردیم در این چند روزی که ما در اینجا بودیم فعالیت‌ها در فضای دیپلماسی عمومی دنبال شود . دیدار با رسانه‌ها، روزنامه‌های معتبر، خبرگزاری‌ها، انجمن ایرانیان، گروههای دوستی بین دو کشور و همینطور جلسه مشترک با افراد موثر که در مراکز مطالعاتی تحقیقاتی هستند و همینطور با انجمن‌های ایرانیان و گروههای دوستی پارلمانی دو کشور که این نشان دهنده این است که فضا برای پیگیری کار دیپلماسی عمومی وجود دارد.
 
فارس: برگردیم به تحولات منطقه، آقای مهمان پرست گفته می‌شود که دستگاه دیپلماسی ما در قبال عربستان منفعل عمل کرده مثلا آقای" نایف" وزیر کشور عربستان طی اظهاراتی مدعی می‌شود که "ریاض از سوی ایران هدف قرار گرفته است " با توجه به اینکه عربستان علیه ایران در لبنان، عراق و بحرین وارد عمل شده و علیه کشور سوریه همسو با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل عمل می‌کند و در پازل غرب بازی می‌کند،  فکر نمی‌کنید که سیاست خارجی در این زمینه آنطور که باید  فعال عمل نکرده است؟
 
 
مهمان‌پرست:ما فکر نمی‌کنیم که معنای مواضع سیاست خارجی ما در قبال برخی از تحرکات و اظهارات بعضی از کشورهای منطقه اسمش حرکات انفعالی باشد. به نظر من حرکت مدبرانه‌ای در سیاست خارجی کشور ما احساس می‌شود. اینکه بعد از تحولات بیداری اسلامی در کشورهای منطقه و حرکت کشورها به دنبال استقلال واقعی خودشان و قطع وابستگی به آمریکا و ساقط شدن دیکتاتور در منطقه. آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها احساس نگرانی جدی کردند. هر کشوری که با مشارکت مردم بتواند ریشه‌های وابستگی به غرب را کاهش بدهد و به سمت استقلال خودش به هر میزان حرکت کند، معنایش این است که به همان میزان منافع ملی این کشورها اولویت قرار می گیرد و منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها دیگراولویت سیاست خارجی این کشورها نیست بنابراین وضعیت منطقه یک نگرانی جدی برای آمریکا و اسرائیل ایجاد کرده است. اینها مایل نیستند که این روند ادامه پیدا کند برای اینکه این روند را متوقف کنند یا صحنه را تغییر بدهند احتیاج به ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه دارند و آنها فکر می‌کنند اگر اختلافاتی را دامن بزنند یا به صورت جعلی ایجاد کنند آن وقت کشورها درگیر مباحث حاشیه‌ای می‌شوند و آن حرکتی که مردم شروع کردند در منطقه در کشورهای دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. پس یک توطئه و فتنه‌ای در کار است که آن فتنه به دنبال ایجاد اختلاف در منطقه بین کشورها و دامن زدن به این اختلافات و ایجاد موضوعات جدیدی تا مسئله اصلی بیداری اسلامی در منطقه به انحراف کشیده بشود. مشخص است که کسانی می‌خواهند سیاست مدبرانه‌ای داشته باشند، باید از ایجاد تنش ها  و درگیری‌هایی که خواسته آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌هاست جلوگیری کنند و اجازه ندهند این سناریوها انجام شود. اگر قرار باشد افرادی را تحریک کنند و آنها اظهارات غیر منطقی و خارج از حدود و مرزهای خودشان را بیان کنند و متقابلا ما پاسخی را در همان سطح به آنها بدهیم وارد بازی جدیدی می شویم که انتهای این بازی نقشه و اهداف آمریکایی و صهیونیستی است.
 
فارس: آیا فکر می کنید فضا و زمینه همکاری با کشوری که علیه ما در منطقه وارد عمل شده مناسبت است؟
 
مهمان‌پرست: ما به صورت کلی اعتقاد داریم همکاری ما با کشورهای منطقه باید توسعه پیدا بکند. فکر می‌کنیم خواسته‌های مردم در کشورها ملاک مهمی است برای اینکه ما روابط خودمان را با آن کشور چگونه تنظیم کنیم. اگر در یک کشور مردم از حکومت فعلی راضی باشند و در کشوری دیگر مردم خواسته‌هایی دارند و نمی‌خواهند حاکمان خودشان را به این وضعیت مدیریتی ادامه بدهند. بنابراین خواسته مردم مورد احترام جمهوری اسلامی ایران است ولی در هر صورت توسعه همکاری با کشورهای منطقه در اولویت سیاست خارجی ما هست. ممکن است در بین کشورهای منطقه‌ای با تحولاتی روبر شود و تغییراتی در سیستم حکومتی ایجاد شود و مردم نظام مدیریت خودشان را تائید بکنند.
 
فارس: حتی اگر بخواهند علیه ایران عملا وارد عمل شوند؟
 
مهمان‌پرست:طبیعتا مسئولین دستگاه سیاست خارجی متناسب با رفتار کشورها سیاست خودشان را تنظیم می‌کنند. یک جایی اگر احساس شود یک کشوری علاقه‌ای به توسعه روابط و همکاری نشان نمی‌دهد یا تلاش می‌کند در مسیری که برخلاف وحدت وهمگرایی کشورهای منطقه باشد حرکاتی را که دنبال می‌کند طبیعتا این زمینه حداقل درباره آن کشور محدود می‌شود، ولی باید منافع ملی کشور و منافع کشورهای منطقه و ملت‌های منطقه در نظر گرفته شود.
موقعی  ممکن است یک خطری مثل رژیم صهیونیستی منطقه را تهدید کند حتما باید با شدت کامل مقابل این خطر و نگرانی ایستاد ولی یک موقعی ممکن است کشورهای اسلامی منطقه وارد یک سیاست‌هایی بشوند در مجموع این سیاست‌ها منافع منطقه را تامین نکند، آن باید از طریق دیگری مدیریت بشود تا اجازه ایجاد فتنه و درگیری جدید در منطقه به کشورهای خارج ازمنطقه داده نشود.
 
فارس : در حال حاضر رابطه ما با عربستان در چه وضعیتی قرار دارد؟
 
مهمان‌پرست: رابطه ایران و عربستان در جریان است ولی شایستگی ظرفیت‌های دو کشور خیلی بیشتر از آن چیزی است که الان وجود دارد. ما آمادگی برای همکاری‌های منطقه‌ای و برای مشورهایی که باید دو کشور منطقه باید داشته باشند اعلام کردیم.
متاسفانه بعد از دحالتی که کشورعربستان در مسائل داخلی بحرین انجام داد و نیروهای نظامی و امنیتی خودش را برای سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز مردم به کار گرفت، خود به خود یک مانعی برای گفت‌وگوها و توسعه همکاری‌ها ایجاد کرد . ما معتقدیم مسائل داخلی کشورها از راه گفت وگو بین مردم و دولت‌هایشان باید به نتیجه برسد و برخورد نظامی و برخورد خشونت آمیز و دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی کشورهای دیگر را اصلا در جهت حل مشکلات نمی‌دانیم و در جهت پیچیده تر کردن و سخت کردن شرایط می‌دانیم و این نقطه نظراتمان را به اطلاع آنها رساندیم و امیدواریم که با یک اصلاحی که در سیاست انجام می‌دهند مسیر درست را انتخاب کنند و فضا از حالت پیچیدگی و تنش‌ها خارج شده و زمینه برای همکاری بیشتر هموار شود.
 
 
فارس: شما انفعال در دستگاه دیپلماسی را قبول ندارید اما در مورد تحولات لیبی طوری عمل شد که برخی از رسانه‌های منطقه ایران را به حمایت از رژیم  قذافی متهم کردند ، در حال حاضر موضع ما در قبال شورای انتقالی چیست با توجه به اینکه بیشتر اعضای این شورا از رژیم قذافی جدا شده و به صف انقلابیون پیوستند؟
مهمان‌پرست: ما در سیاست خارجی بر اساس یک اصولی اقدامی کردیم و آن را دنبال می‌کنیم اصولی که ما به آن معتقدیم در درجه اول توجه به خواسته‌ها و مطالبات مردمی است. معتقدیم که باید دولت‌ها به این مطالبات توجه کنند.اصل بعدی که به آن معتقدیم اینکه اگر مردم خواسته‌های خودشان را به طور مسالمت آمیز مطرح می‌کنند، نباید با سرکوب و برخورد خشونت آمیز پاسخ داده شود و این مسئله را درجهت پیچیده کردن وضعیت داخلی کشور تلقی می‌کنیم .اصل سوم اینکه به هیچ وجه کشورهای خارجی در امور داخلی کشور نباید دخالت کنند و اجازه دخالت بدهند وارد برخوردهای نظامی و امنیتی بشوند و در شرایط مناسب زمینه بحث دولت‌ها و کشورها برقرار بشود و اگر یک دولتی  مقاومت  کرد و حاضر نشد به خواسته‌های مردم توجه کند، اگر اکثریت مردم مخالف این نظام باشد خود به خود زمینه جا به جایی در این نظام به وجود می‌آید ولی شما درلیبی می بینید که هنوز وضعیت داخلی شکل مشخصی به خودش نگرفته است و هنوز قبیله‌ها نفوذ و تاثیر زیادی دارند. قبیله‌هایی که هر کدام وابسته به یک جریانی هستند وحرکت کردن  به سمت دخالت نظامی کشورهای دیگر، می‌تواند آن کشور را به سمت جنگ داخلی بکشاند و انسانهای بی‌گناه جانشان را از دست بدهند. ما حتما عدم دخالت سایر کشورها را در اولویت می‌دانستیم.
ولی شما مشاهده کردید نیروهای آمریکا ابتدا حمله نظامی را شروع کردند و بعد از آن دخالت نظامی تبدیل شد به دخالت کشورهای عضو ناتو و اهداف واقعی آنها به شدت مورد سؤال و تردید بود.

خیلی وقت‌ها مواضع مردم بمباران می‌شد و مردم صدمه می‌دیدند. کشورهای دیگری در منطقه بودند که خیلی عجولانه وارد بحث لیبی شدند، بعضی‌ها ادعا کردند که کمک نظامی می‌کنند و سعی می‌کنند در داخل لیبی به شکلی وارد عملیات شوند. طبیعی این بود که همه کشورها همکاری کنند و با کمترین هزینه و کمترین آسیبی که به مردم لیبی وارد می‌شود زمینه برای مشارکت مردم در اداره کشور خودشان فراهم شود ولی در هر صورت اتفاقات زیادی در لیبی افتاد و این در شرایطی بود که ما ارتباط دائم و مستمر خودمان را با نمایندگان معترضین داشتیم.
 
فارس : آیا ایران شورای انتقالی لیبی را در حال حاضر به رسمیت می‌شناسد یا نه ؟
مهمان‌پرست: ما پیروزی مردم را در حرکتی که علیه نظام غیرمردمی در لیبی بود، تبریک گفتیم. 
 
فارس: دیپلماتیک به سوالات جواب می دهید ما شورای انتقالی را به رسمیت می‌شناسیم یا خیر؟
 
مهمان‌پرست: آن چیزی که مهم است خواست مردم است. در مرحله اول این مطرح بود که این نظام که از خودشان نمی‌دانستند باید تغییر داده شود و حاکمان جدیدی روی کار بیاید.الان شرایطی داریم که در فضای مردم سالاری، افراد، گروهها و جریان های مختلف با مشارکت همدیگر نمیتوانند یک دولت ملی تشکیل بدهند و تازه درگیر پاکسازی هستند وهنوز جنگ و درگیری درخیلی از مناطق لیبی ادامه دارد به محض اینکه شرایط آرامش نسبی پیدا کند و امکان ایجاد یک دولت ملی به وجود بیایید حتما اینها نمایندگان مردم هستند و ما آنها را تائید می‌کنیم.
 
فارس : وزارت خارجه ما در شرایط فوق العاده اتاق بحران داره یا نه ؟ مثلا من به عنوان نمونه‌ به تونس اشاره می‌کنم که در این باره وزارت خارجه سردرگم بوده و شفاف عمل نکرده است. احساس می‌شود که یک سردرگرمی در تصمیمات سیاست خارجی وجود دارد؟
 
مهمان‌پرست: نه، مشکلات در داخل وزارت خارجه نیست. در داخل وزارت خارجه ما به طور مستمر اتاق‌های بحران داریم. کشور ما جز نادر کشورهایی بود که تمامی  تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا را به صورت کاملا دقیق و از همان ابتدا راجع به اتفاقات موضع گیری می‌کرد، یا موضع رسمی اعلام و یا بیانیه داده می‌شد. مذاکرات و ملاقات بین مقامات سیاست خارجی با سایر کشورها راجع به این موضوعات مورد بحث قرار می‌گرفت در صورتی که بسیاری از کشورها به صورت منظم تحولات را پیگیری نمی‌کردند، همه این اقدامات که در داخل سیاست خارجی صورت می‌گرفت بر اساس بررسی دقیق جزئیات با حضور افرادی موثر بود و درباره مسائل منطقه اطلاع کامل داشتند. آن چیزی که شما ممکن است به عنوان یک اختلاف نظر در اقدامات تبلیغی و رسانه‌ای ببنید آن برمی‌گردد به فضای آزاد کشور ما. رسانه‌های ما مستقل هستند حتی رسانه‌های دولتی ما احساس آزادی عمل می‌کنند.
 
فارس : ولی این مواضع شفاف نبود؟
 
مهمان‌پرست: ما از ابتدا مواضع خودمان در مورد مصر معلوم بود وهمین طور مواضع ما در قبال تونس معلوم بود. ما ظرف شش ماه گذشته که ابتدای تحولات بود شما می توانید ببنید وزارت خارجه به تمامی اقداماتش شفاف بوده است . اقدامات وزارت خارجه و اعلام مواضع سخنگو یا مواضع وزارت خارجه و رئیس جمهور اتخاذ می کند و منعکس می شود به همه جا . شما می توانید اینها را مرور کنید و ببنید سیاست خارجه نسبت به تحولات منطقه در کشورهای مختلف چه بوده ولی در همین زمان برخی از رسانه های ما بر اساس تحلیل خودشان عمل می کردند و حتی مثلا رسانه ملی خودمان . این به معنای نبود ما که در تماس نیستیم یا نقطه نظرات ما را نمی دانند. انها تحلیل خودشان را ملاک قرار می دادند و بر اساس برداشت خودشان عمل می کردند این هم بلاخره جزئی از ویژ گی کشور ماست که آزادی رسانه است.
 
فارس: در کنفرانس مطبوعاتی که در یونان برگزار کردید بر خواست اکثریت مردم سوریه و پاسخگویی به مطالبات آنها تاکید کردید اگر فرض کنیم که معترضین این کشور در اقلیت باشند در نه یک سری خواسته‌هایی دارند، آیا این خواسته نباید مورد توجه قرار بگیرد و به آن پاسخ داده شود؟
 
مهمان‌پرست: در توضیحاتی که در جاهای مختلف دادم گفتم که در درجه اول توجه به مطالبات مردم باید یکی از اصول ما باشد . وقتی که این مطالبات به صورت مسالمت آمیز بیان می‌شود، حتما نباید برخورد خشونت آمیزی با آنها باشد و اگر دولت‌ها، دولت‌های مقتدری باشند بهتر است رویه‌ای را اتخاذ کنند که از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشند. در یک کشوری مثل مصر شما می‌بینید اکثریت مردم خواستار تغییر نظامشان هستند به همین دلیل تا آن خواسته محقق نشود، جلوی حرکت مردم را نمی‌شود، گرفت.در کشور دیگری ممکن است یک تعدادی باشند خواسته‌های دیگری داشته باشند ولی اکثریت مردم نیستند از کجا می فهمیم؟ وقتی یک نظام احساس می‌کند از پشتوانه مردمی برخوردار است مردم را دعوت به حضور در صحنه می‌کند شما حوادثی را که در سوریه رخ داد، چندین بار مشاهده کردید که نظام حاکم بر سوریه از مردم خواست برای دفاع از کشور و دفاع از آن نظام به صحنه  بیایند و در شهرهای مختلف جمعیت زیادی برای حمایت از نظامشان آمدند که نشان دهنده بخشی از مطالبات مردمی است ولی آن تعدادی از مردم که اکثریت از جامعه را تشکیل نمی‌دهند پس همین اقلیت جامعه هم در نهایت بخشی از مردم هستند و تا حد امکان باید خواسته‌های مردم را شنید و پاسخ داد. شما می‌دانید اصلاحاتی توسط سوریه برای برآورده کردن خواسته‌های همان بخشی از مردم هم دنبال شد ولی وقتی همراه با خواسته‌های مردم تحرکاتی دنبال می‌شود که  قصد بی‌ثباتی و ناامنی در کشور را داشته باشند و گروههای سازمان یافته و مسلح وارد کنند و نیروهای امنیتی و پلیس را سعی کنند مورد هدف قرار بدهند که در این صورت به سمت یک شورش و درگیری‌های یک کشور پیش می‌رود. وقتی در یک کشور مردم تظاهرات می‌کنند ، تظاهرات مردم که نباید بیش از 1200 کشته در نیروهای پلیس داشته باشد.
 
فارس: آیا ایران طرحی برای تحولات سوریه در دست دارید یا خیر؟
 
مهمان‌پرست:ما همیشه نقطه نظرات خودمان را اعلام  کردیم.
 
فارس: گفته می شود که ایران طرحی برای حل مشکل سوریه داده که دمشق با آن مخالفت کرده است این خبر صحت دارد یا خیر؟
 
مهمان‌پرست: ما توصیه کلی‌مان را همیشه گفته‌ایم و معتقدیم که باید فضا به سمتی پیش برود تا امکان گفت‌وگو بین نمایندگان مردمی که اعتراض دارند و نمایندگان دولت فراهم شود و بر اساس یک تبادل نظر دو طرفه، راههایی برای اصلاح وضعیت موجود و برآورده کردن خواسته‌های مشروع مردم  فراهم بشود. هر دو طرف باید کمک کنند تا این فضا به وجود آید. یک طرف دولت و یک طرف دیگر آنهایی هستند که اعتراض دارند ولی این رویه یعنی گفت‌وگوی در یک محیط آرام به حل مشکلات داخلی سوریه با منافع برخی از کشورها در خارج از منطقه سازگاری ندارد یعنی به هیچ وجه آنها مایل نیستند که مشکلات داخلی سوریه توسط خودشان حل شود چون احساس می‌کنم اگراین مشکلات در یک فضای آزاد به آرامی حل شود آن موقع جبهه‌ای که کشورها در مقابل تجاوز رژیم صهیونیستی تشکیل شده، تقویت می‌شود پس هدف اصلی نیروهای آمریکایی و صهیونیستی ایجاد بی‌ثباتی در بین کشورهایی است که در خط مقدم مقاومت در مقابل اسرائیل قرار دارند. پس از هر نوع  طرحی که مانع گفت‌وگو بین مردم و دولت باشند، حمایت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا این پیچیدگی‌ها برطرف نشوند.
 
فارس: در نهایت شما طرحی برای حل سوریه دادید یا نه؟
 
مهمان‌پرست: ما نقطه نظرات خودمان را بیان کرده و به همه کشورها و از جمله سوریه اعلام کردیم.وقتی کشورهای منطقه با هم اعلام نظر می‌کنند پیشنهادهایی می‌دهند که با همکاری هم در یک کشور مشکلاتشان برطرف شود. طرح و نقطه نظرات یکی هست.
 
فارس: شما یک موقع یک پیشنهادی را صرفا مطرح می‌کنید و یک وقت یک طرحی یا ابتکاراتی را ارائه می‌دهید فقط برای اجرا و برای برون رفت از وضعیت موجود ؟
 
مهمان‌پرست: ما وقتی که پیشنهاد می‌دهیم قرار نیست که دخالت کنیم و به هر شکل ممکن است یک کاری که از دست خودمان بر می ‌آید در داخل یک کشور دیگر اجرا کنیم. ما نقطه نظرات و پیشنهادهایمان را به هر دو طر ف اعلام می‌کنیم و اعلام می کنیم که چگونه باید عمل کنند و دولت چگونه پاسخ دهد.
 
فارس: در خبرها آمده بود که ایران نشست‌هایی را با گروههای معارض در یک کشور اروپایی برگزار کرده ، جنابعالی از این نشست اطلاعی دارید یا خیر؟
 
مهمان‌پرست: برخی تلاشهایی صورت می‌گیرد که نظام حاکم بر سوریه را متزلزل جلوه بدهند ما نقطه نظرات ما را برای مردم و هم برای دولت‌ها اعلام کردیم تا بتوانند راه‌حل‌هایی پیدا کرده و سعی کنند وضعیت داخلی سوریه را خط آمریکایی صهیونیستی تشبیه کنند با وضعیت داخلی لیبی، این با هدف متزلزل کردن نظام سوریه دامن زده می‌شود و حرکتی است که خیلی باید با هوشیاری کامل صورت بگیرد.
 
فارس: در نهایت شما برگزاری این نشست را تائید می کنید یا خیر؟ لبخند مهمان پرست
 
فارس: از تحولات سوریه می‌گذریم، برمی‌گردیم به عراق،  شنیده شده که رفتار مسئولان عراقی با زائران ایرانی مناسبت نیست دستگاه دیپلماسی کشورمان چه اقداماتی را در این زمینه انجام داده است؟
 
مهمان‌پرست: برخی اتفاقاتی که روی می‌دهد یک موقع یک "رویه" است یعنی هر کسی به زیارت می‌رود با این مشکلات روبرو می شود اگه چنین اتفاقی بیافتد خیلی اتفاق بدی است که جزو مذاکرات ما قرار می گیرد و حتی سفر زائرین را قطع می کنیم ولی آخرین بحث‌هایی که راجع به نوع رفتار با زائران ایرانی شد ما از طریق سفارتخانه پیگیری کردیم مشاهده کردیم رویه کلی به هیچ وجه این طوری نیست. برخی از اتفاقات روی داده که منشاء آن "افراد خاصی" بوده‌اند که در نظام عراق با همه  مشکلاتی که داشتند همچنان بعضی از افراد در بعضی از قسمت‌ها مشغول به کارند که تفکرات خاصی توی ذهن آنهاست اینها نظرات سازمانی را اجرا نمی‌کنند و برخورد شخصی ممکن است داشته باشند.
 
 
فارس: درباره وضعیت زندانیان ایرانی در زندانهای آمریکایی دستگاه دیپلماسی ما چه اقداماتی را صورت داده است ؟ 
 
مهمان‌پرست: ما مرتب ازطریق سفارت سوئیس در تهران که حافظ منافع آمریکاست موضوع افراد ایرانی که در زندانهای آمریکا هستند را پیگیری می‌کنیم و از آنها خواستیم که حقوق این افراد باید رعایت بشود. هم حقوق کنسولی که شامل حال اینها بشود، هم اجازه دیدار خانواده‌ها به آنها داده شود و هم  باید در یک شرایط عادلانه‌ای خواسته‌هایشان مشخص شود که به چه جرمی این افراد را نگه داشته‌اند و اگر بدون مشخص بودن اتهامی با آنها برخورد می‌کنند باید در اسرع وقت آزاد شوند و خسارت به خانواده‌هاشان داده شود.
 
فارس: در مورد موضوع هسته‌ای ایران، گفت وگوهای ایران و غرب به کجا انجامیده آیا این گفت ‌وگوها ادامه پیدا می‌کند یا خیر ؟
 
مهمان‌پرست: ما همیشه اعلام کرده‌ایم آماده ادامه گفت‌وگوها هستیم ولی این گفت ‌وگوها باید چارچوبی داشته باشد. شیوه گفت وگوها باید تعامل و همکاری باشد، برای بحث و بررسی درباره موضوعات مشترکی که فرار روی ماست.
 
فارس: درباره بحث حقوق بشر در انگلیس، اخیرا این کشور یک جوان را به چندین سال محکوم کرده، واکنش شما به اقدام انگلیس چیست؟
 
مهمان‌پرست: متاسفانه برخورد کشورهای غربی که یک نمونه در انگلیس مشاهده شد، نشان دهنده جدی نبودن آنها به موضوع حقوق بشر است و برخورد دوگانه و استاندارهای دوگانه درباره این مسئله. اگر در یک کشور دیگری مردم نسبت به یکسری مسائلی مثلا تخریب ساختمانها اعتراض داشتند و در صحنه  اجتماعی ظاهر میشدند و نیروهای پلیس و انتظامی با آنها برخورد می‌کردند همین کشورها می‌آمدند و اعلام می‌کردند که شما حقوق بشر را زیر پا گذاشتید. اگر در کشور ما گروههایی به قصد آشوب آتش می‌زدند، شیشه می‌شکستند، ماشین‌های مردم را از بین می‌بردند و نیروهای انظامی می‌خواستند جلوی این تخریب‌ها را بگیرند، همین دولت انگلیس اعلام می‌کرد که شما دارید آزادی‌های اجتماعی را زیر پا می‌گذارید و حقوق بشر و دموکراسی را از بین می برید ولی در کشور خودشان که مردم خواسته‌هایشان را مطرح می‌کنند، آنها جوانان زیر سن قانونی را به زندانهای بلند مدت محکوم می‌کنند، این نشان دهنده این است که حقوق بشر در این کشوها اصلا رعایت نمی‌شود.
 
فارس: یکی از خبرهایی که اخیرا جنجال رسانه‌ای ایجاد کرده بحث موافقت ترکیه با رادار موشکی آمریکا در خاک این کشور است، واکنش ایران در قبال استقرار سپر موشکی آمریکا در کشورهای منطقه چیست؟
 
مهمان‌پرست: ما فکر می‌کنیم راه اقتدار کشورها آن چیزی که در دستور کارشان قرار می‌دهند. کشورهای منطقه ما با یک موج بیداری اسلامی مواجهه می‌شوند و متوجه رفتار خودشان می شوند واگر احساس کنند سیاست‌هایی که دولت‌های آنها دنبال می کنند، منافع آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها را تامین می‌کند، مردم تحمل نمی‌کنند ولی اگر احساس کنند دولت‌های آنها به فکر تامین منافع ملی منطقه هستند با تمام قدرت از دولت خودشان حمایت می‌کنند. خواسته ما این است که کشورهای منطقه به سمت اقتدار واقعی و استقلال واقعی پیش بروند. موقعی که  کشورهای مستقل و مقتدری در منطقه داشته باشیم با همکاری همدیگر منطقه‌ای  مقتدر خواهیم داشت واگر صلح و ثبات و امنیت برقرار باشد دیگر نیازی به کشورهای دیگری نیست. طرح سپردفاعی موشکی را که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند درون منطقه پیاده کننده یکی از "ترفندهای" آمریکایی‌ها است برای اینکه حضور و دخالت نظامی در منطقه داشته باشند. در یک جا لشکرکشی می‌کنند و در یک جا پایگاه نظامی راه می‌اندازند و در جایی مظلوم نمایی می‌کنند وجایی که مجبور می‌شوند ترک کنند، تحت پوشش کادر دیپلماتیک چندین هزار نفر را به کار می‌گیرند، یکی از اینها طرح سپر موشکی هست. ما نسبت به هر مسئله که بخواهد که امنیت ملی ما را تهدید کند و برای کشور ما به عنوان یک تهدید تلقی شود حتما برخوردی محکم و مقتدرانه‌ای خواهیم داشت.
 
گفت وگو از حسن رستمی
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول