اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ

در گفت‌وگو با فارس عنوان شد؛

صدیقی: کارگردان‌ها باید جسارت بیان مسائل مالی تئاتر را داشته باشند

خبرگزاری فارس: سخنگوی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر گفت: اگر مسائل مالی تئاتر توسط کارفرماها به صورت شفاف مطرح شود، مشکلات موجود به وجود نمی‌آید.

صدیقی: کارگردان‌ها باید جسارت بیان مسائل مالی تئاتر را داشته باشند
بهزاد صدیقی در گفت‌وگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص عدم شفافیت‌های مالی و سکوت خانه تئاتر در مقابل آن، اظهار داشت: خانه تئاتر و کانون نمایشنامه‌نویسان هیچگاه مقابل مسائل مالی و عدم شفافیت‌ها سکوت نکرده است. متاسفانه مسئولان وعده‌های زیادی می‌دهند که عملی نمی‌شود. آیا معاونت هنری نسبت به مسائل و مشکلات تئاتر و اهالی تئاتر بی‌تفاوت است؟
وی بیان داشت: اگر مسائل مالی تئاتر توسط کارفرماها به صورت شفاف مطرح شود، مشکلات موجود به وجود نمی‌آید. در برخی موارد دیده می‌شود، یک گروه، قرارداد مالی اجرای خود را دریافت نمی‌کند و بعد از مدتی در صورت بروز مشکل با مسئولان، تازه آن را مطرح می‌کند.
سخنگوی کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر با اشاره به این که کارگردان‌ها و هنرمندان باید جسارت بیان داشته باشند، خاطرنشان کرد: هنرمندان باید بدون ترس و واهمه از موقعیت فرهنگی و اجتماعی خود، مشکلات خویش را به صورت رسمی بیان کنند.
صدیقی افزود: برخی قراردادها بین هنرمندان تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی در مسایل مالی آثار نمایشی رعایت نمی‌شود، این در حالی است که نمایش‌‌هایی در سالن‌های حرفه‌ای کشور با قرارداد‌های 100 و 200 میلیونی به روی صحنه می‌روند اما از خانه تئاتر، پژوهشگران و اهالی تئاتر هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد.
وی در ادامه گفت: همچنین نمایش‌هایی به روی صحنه می‌آیند که نقش مهمی را در پیشرفت تئاتر ایفا نمی‌کند و در آخر هیچ یک از مخاطبان، منتقدان و هنرمندان هم از آن راضی نیستند.

* قراردادهای صوری عدالت را از بین می‌برد

این نمایشنامه‌نویس و منتقد تئاتر در خصوص عقد قراردادهای صوری در تئاتر، بیان داشت: از این که برخی قراردادها صوری هستند یا نه، مطلع نیستم اما اگر این اتفاق رخ دهد، عذر بدتر از گناه است و نمی‌توان تصور کرد قرارداد‌های صوری در حال انجام است. جدا از اینکه اگر از رانت استفاده شود و مسائل پشت پرده‌ای هم که ما از آن خبر نداریم، سبب می‌شود اثری از عدالت بر جای نماند و اساسا این مسئله بی عدالتی را فراهم می‌آورد.
صدیقی در خصوص انتخاب مدیران تئاتری توسط معاونت هنری، گفت: به طور حتم انتخاب مدیران توسط معاونت‌ هنری کارشناسی شده است اما اینکه چرا نیازها و درخواست‌های تئاتر تحقق پیدا نمی‌کند، نیاز به کارشناسی و پژوهش دارد! هرچند برای بررسی و پژوهش در این زمینه هیچ گونه همکاری صورت نمی‌گیرد.
سخنگوی کانون نمایشنامه‌نویسان درباره اتفاقات اخیر تئاتر تصریح کرد: اتفاقات اخیر به سود هیچ کس در تئاتر نیست. باید با همکاری، درایت، سیاست و برنامه‌ریزی و بازنگری اساسی اشکالات مهم و متعدد در دو سال اخیر بررسی شود تا راه حل مطلوب یافت شود.
وی ادامه داد: برای رفع مشکلات، مسئولان می‌توانند از مشاوره کارشناسان حرفه‌ای تئاتر استفاده کنند که اصولا صورت نمی‌گیرد؛ کمتر دیده شده مسئولی از کارشناسان تئاتر در اداره امور استفاده کند، هر چند گاهی صورت می‌گیرد اما در این به کارگیری مشاوران، عملی صورت نگرفته است. امیدوارم تغییر و تحولات اخیر تئاتر منجر به نتیجه مناسب شود.
انتهای پیام/ا
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول