اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

فریبی که جهان را تغییر داد-19

آمریکا بعد از 11 سپتامبر محدودیت‌های نظامیگری خود را در جهان برداشت

خبرگزاری فارس: کارشناسان برجسته بین‌المللی در دهمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر به تجزیه و تحلیل اقدامات آمریکا بعد از این واقعه، نتیجه جنگ این کشور با تروریسم جهانی و همچنین روابط روسیه و آمریکا در اثر این حادثه پرداختند.

آمریکا بعد از 11 سپتامبر محدودیت‌های نظامیگری خود را در جهان برداشت
به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، امروز یکشنبه، یازدهم سپتامبر دقیقا 10 سال از زمان حمله تروریستی به آمریکا می گذرد. بعد از این حادثه آمریکا اعلام جنگ جهانی علیه تروریسم کرد و در این راه از همه منابع خود و جامعه جهانی استفاده کرد.
 
به همین بهانه کارشناسان به تجزیه و تحلیل اقدامات آمریکا، نتیجه جنگ این کشور با تروریسم جهانی و همچنین روابط روسیه و آمریکا در اثر این حادثه پرداختند.

آمریکا بعد از 11 سپتامبر آمریکا نقش یک قربانی را بازی کرد
 
بعد از وقوع حادثه 11 سپتامبر آمریکا نقش یک قربانی را بازی کرد و به همین دلیل اقدامات این کشور در افغانستان و سپس در عراق با حمایت بخصوص متحدین این کشور در اروپا قرار گرفت و واکنش منفی زیادی در پی نداشت، ولی طی سال‌های اخیر اعتبار آمریکا در عرصه جهان بشدت آسیب دید.

خط‌مشی آمریکا در دوران اوباما تغییری نکرد
 
پیروزی "باراک اوباما" در انتخابات ریاست‌جمهوری با توجه به شعار وی در مورد تغییر خط‌مشی آمریکا تا حدودی این وضعیت را دچار تحول کرد، ولی در پایان سال نخست دوران ریاست‌جمهوری او آشکار شد که سیاست خارجی آمریکا همان است که قبلا بود. 

آمریکا محدودیت‌ها برای نظامیگری در جهان را برداشت
 
"فئودور لوکیانوف" سردبیر مجله «روسیه در جهان سیاست» معتقد است که حادثه 11 سپتامبر سیاست آمریکا را در تمام جهان فعال کرد. شوک وارده از این ماجرا باعث شد شروط و محدودیت‌ها برای اقدامات نظامی در جهان برداشته شود. 

سیاستهای اوباما برخلاف انتظارات موفق نبود
 
به گفته این کارشناس، سیاست اوباما علیرغم انتظارات در مجموع چندان موفق نبود و با وجود تلاش بسیار او، تمایلات نسبت به آمریکا را بهبود نبخشید.
 
البته "آریل کوهن" کارشناس برجسته موسسه «هریتیج» معتقد است که با روی کار آمدن اوباما اعتبار آمریکا کمی بهبود یافت، ولی در جهان اسلام نظر منفی نسبت به آمریکا و بطور کلی نسبت به ارزش‌ها و فرهنگ غربی همچنان در حال افزایش است. 
 
آمریکا در شرایط سختی قرار دارد

وی در خصوص ادامه نقش آمریکا بعنوان قدرتی شکوفا در جهان ابراز تردید کرد و گفت: وضعیت اقتصادی آمریکا با توجه به رشد بیکاری و مشکل بدهی‌های دولتی در وضعیت بسیار سختی قرار دارد.  
 
کوهن افزود: دولتی‌های آمریکایی واقعا روی بهبود اعتبار این کشور بد کار می‌کنند و هم دولت جورج بوش و هم دولت اوباما در این زمینه شکست خورده‌اند. 
 
به عقیده این کارشناس، آمریکا در جنگ با تروریسم جهانی هزینه بسیار سنگینی را پرداخته است که همانطور که "اسامه بن لادن" پیش بینی کرده بود، این جنگ باعث ورشکستگی نسبی آمریکا و اتحادیه اروپا گردید.
 
حضور آمریکا در افغانستان اشتباه است

از سوی دیگر لوکیانوف معتقد است که «حمله انتقام جویانه» آمریکا به افغانستان در آن زمان لازم بود، ولی در حال حاضر بسیاری حضور نظامی آمریکا در افغانستان را یک اشتباه می‌دانند که نتایج منفی برای این کشور در پی داشت. به گفته وی، اکنون نیز بحث چگونگی خروج آمریکا از این کشور بسیار پیچیده است.
 
لوکیانوف در صحبت در خصوص اوضاع داخلی آمریکا یادآور شد که اقتصاد این کشور دوران سختی را سپری می‌کند که جنگ چندین ساله و فرسایشی آمریکا در افغانستان و عراق در این مسئله بی‌تاثیر نبوده است.

تروریسم بین‌المللی به خودی خود وجود ندارد

به عقیده وی، 10 سال قبل تلاش شد تا پدیده‌ای بعنوان «تروریسم بین المللی» را به سیاست جهانی وارد کنند، ولی طی این سال‌ها مشخص شد که چنین پدیده‌ای به خودی خود وجود ندارد و در واقع این مسئله به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که با خارج شدن فردی به نام "اسامه بن لادن" از عرصه هستی به پایان نخواهد رسید.  
 
این روزنامه می‌افزاید: جنگ آمریکا با تروریسم بین المللی روی روابط روسیه و آمریکا هم تاثیر گذاشت و مقامات مسکو از جمله اولین افرادی بودند که برای کمک به واشنگتن  در این راستا اعلام آمادگی کردند.
 
"دمیتری ترنین" رئیس مرکز کارنگی در مسکو، 3 شاخصه مهم برای توسعه روابط روسیه و آمریکا طی 10 سال گذشته در نظر گرفته است: همکاری فعال، رویارویی و از سرگیری روابط. 
 
به عقیده وی، از زمان حادثه 11 سپتامبر روابط روسیه و آمریکا سریعا و بطور مثبت توسعه یافت و مسکو بطور غیر منتظره شریک راهبردی واشنگتن نام گرفت. ولی از تابستان سال 2002 به بعد که دولت بوش خود را برای حمله به عراق آماده کرد که این اقدام بشدت مورد انتقاد روسیه قرار گرفت، وضعیت روابط دو کشور به مرور دچار تغییر شد و همکاری جای خود را به رویارویی داد.
 
ترنین افزود: اظهارات پوتین در کنفرانس بین المللی مونیخ باعث نارضایتی شدید مقامات واشنگتن شد و سپس جنگ آگوست سال 2008 بطور کامل روابط دو کشور را تیره کرد. 

آینده سیاست "ری استارت" روابط آمریکا و روسیه مبهم است
 
به گفته وی، البته با آغاز دوره ریاست‌جمهوری "باراک اوباما" و ابتکارعمل وی در اجرای سیاست «ازسرگیری روابط» با مسکو و بعد از آن هم امضای پیمان جدید کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی بین روسای‌جمهوری روسیه و آمریکا، روابط دو کشور وارد مرحله تازه‌ای شد که البته هنوز مشخص نیست که این مرحله از روابط به کجا خواهد انجامید.
 
ترنین معتقد است که انتخابات آتی ریاست‌جمهوری سال 2012 در دو کشور ممکن است بار دیگر روابط مسکو و واشنگتن را دچار تغییر کند که البته در حال حاضر تنها باید منتظر بود و دید.
 
انتهای پیام/ص
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول