اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی

گزارش فارس از دور جدید اخراج هواپیماهای فرسوده از کشور؛

پرواز با "بوئینگ MD" را به خاطر بسپار؛ این پرنده هم رفتنی است

خبرگزاری فارس: در حالی سازمان هواپیمایی کشوری خبر از ممنوعیت ورود بوئینگ MD به ناوگان هوایی، زمین‌گیری آنها و جایگزینی با هواپیماهای جدید می‌دهد که حمایت دولت از ایرلاین‌‌ها و اخذ تسهیلات نوسازی ناوگان از محل صندوق توسعه ملی نویدبخش روز‌های خوش برای این صنعت است.

پرواز با "بوئینگ MD" را به خاطر بسپار؛ این پرنده هم رفتنی است
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» پس از وقوع سانحه سقوط توپولف شرکت کاسپین‌ در نزدیکی روستای فارسیان قزوین و جان‌باختن هر 168 سرنشین و کرو پروازی این هواپیما در تیرماه 1388، موضوع خروج توپولف‌های فرسوده از ناوگان هوایی کشور چندی پس از بروز این سانحه و در زمستان سال گذشته مطرح شد و سازمان هواپیمایی کشوری به زمین‌گیری این توپولف‌ها اقدام کرد.
در واقع ایرلاین‌های دارای توپولف از بهمن ماه سال 1388 تا بهمن‌ماه 1389 موظف به زمینگیر کردن توپولف‌های 154 خود شدند؛ اصلی‌ترین دلیل خروج این هواپیماهای روسی نیز عدم پشتیبانی کارخانه‌ای از این نوع هواپیما عنوان شد که این موضوع ایمنی پرواز را تهدید می‌کرد.
در این اثنا عده‌ای از توپولف‌داران که زمین‌گیری هواپیماهایشان موجب بروز ضرر و زیان برای آنها شده بود، بانگ کمبود صندلی پرواز و عدم پاسخگویی به نیاز مسافران پس از زمین‌گیری توپو‌لف‌ها سر دادند اما سازمان هواپیمایی کشوری مدعی شد این توپولف‌ها که کمتر از 20 فروند بود، با هواپیماهای غربی که عمده آن بوئینگ MD است، به همراه ایرباس 300 _ 600، ایرباس 310، ایرباس 320، جایگزین شده‌‌اند.
سازمان هواپیمایی مدعی بود طی یک سال (بهمن 1388 تا بهمن 1389)، تعداد 37 فروند هواپیما به ناوگان هواپیمایی کشور افزوده شده است؛ با زمین‌گیر کردن 17 فروند توپولف موجود در ناوگان هوایی کشور در واقع 3 هزار و 100 صندلی پرواز از ناوگان هوایی حذف میشود اما با افزوده شدن 37 فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشور طی یک سال، در واقع 5 هزار و 600 صندلی پرواز افزوده شده است؛ یعنی در واقع 2 هزار و 500 صندلی پرواز نیز بیشتر خواهیم داشت که این افزایش تعداد صندلیهای پرواز موجب ارائه خدمات بهینه حمل و نقل هوایی خواهد شد.

* فلسفه خرید و ورود بوئینگ MD

بنابراین گزارش از حدود سال‌های 1382 و 1383 هجری شمسی تصمیم بر آن شد که در شرایط آن زمان بوئینگ‌های md همراه با توپولف وارد کشور شده و به تدریج جایگزین توپولف‌ها شوند.
پس از آن این نوع هواپیما به تدریج و در تعداد معدود وارد کشور شد اما پس از آغاز ریاست حمید بهبهانی بر رأس هرم مدیریت وزارت راه و ترابری سابق، ورود این نوع هواپیما با نام دهن پر‌کن "هواپیماهای غربی" افزایش یافت طوری که وی در گفت‌وگویی دوستانه با فارس خبر از ورود بیش از 50 فروند از این نوع هواپیما را به تدریج و در دسته‌های 5 و 10 تایی به ناوگان هوایی کشور داده بود؛ البته این خبر به دلیل در بر داشتن مسائل امنیتی ‌از سوی این خبرگزاری منتشر نشده بود.
حال و پس از گذشت کمتر از یک سال از جایگزینی توپولف‌های 154 با هواپیماهای عمدتاً md، این بار سازمان هواپیمایی اعلام کرد که از این پس هواپیمای بوئینگ md را از نظر شرایط موجود به کشور وارد نمی‌کنیم زیرا همخوانی بین خدمات تعمیر و نگهداری و آموزش با تعداد بوئینگ‌های md‌ که به کشور وارد می‌شود وجود ندارد و نمی‌خواهیم نیروی تعمیر و نگهداری صرف چنین هواپیماهایی شود که این امر مهر تأیید را از این هواپیماهای قدیمی غربی برداشت.
البته ناگفته نماند زمانی که سازمان هواپیمایی کشوری موضوع جایگزینی توپولف‌ها را با هواپیماهای md‌ مطرح کرد، عده‌ای از کارشناسان حمل و نقل هوایی بانگ برآوردند که بوئینگ md در حال خروج از ناوگان هوایی دنیا است و این هواپیما به "بمب پرنده" معروف است؛ این موضوع دور از واقعیت هم نبود زیرا تا آن زمان مجوز چند شرکت هواپیمایی داخلی به علت آتش‌گرفتن موتور بوئینگ‌های md شان لغو شده بود.
اما وزارت راه و ترابری سابق که بر تصمیم شاید بی‌پشتوانه علمی خود، مصرّ بود، بر ورود md‌ها تأکید داشت زیرا در این‌باره قرارداد‌هایی را با کشور‌های فروشنده این هواپیماهای کارکرده منعقد کرده بود و در گام اول نیز چند فروند از این نوع هواپیما به کشور وارد شده بود ضمن آنکه در شرایط ویژه تحریم دسترسی به هواپیما‌های مدرن‌تری دیگری وجود نداشت.
به هر حال پس از گذشت حدود هفت ماه از جایگزینی توپولف‌های 154 با بوئینگ‌های md سازمان هواپمایی در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور، در گام اول ایرلاین‌ها را بر ممنوعیت ورود این هواپیما الزام کرد و در گام‌های بعدی قصد دارد این نوع هواپیما در کنار دیگر هواپیماهای فرسوده را از ناوگان هوایی کشور خارج کند.
به گزارش فارس ‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این‌باره می‌گوید: هم‌اکنون 45 فروند از این نوع هواپیما در ناوگان کشور فعالیت می‌کنند اما با انجام برنامه‌ریزی دقیق خروج کامل این وسیله پرنده مدنظر است.
رضا نخجوانی با اشاره به اینکه خروج هواپیماهای قدیمی از ناوگان یک امر مرسوم است، گفته است: در این راستا پارامتر‌هایی نظیر عمر مفید باقیمانده، وضعیت پشتیبانی فنی _ ایمنی و اقتصادی بودن هواپیما برای ایرلاین‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی معتقد است باید بر اساس اهداف برنامه پنجم متوسط عمر ناوگان هواپیمایی کشور از 22 سال فعلی به حدود 15 سال کاهش یابد؛ بر این اساس تمامی هواپیماهایی که دارای سن بالایی هستند در مدت مذکور از ناوگان هوایی کشور خارج می‌شوند که این روند شامل انواع هواپیماها نظیر بوئینگ‌های MD و انواع دیگر بوئینگ‌ها و ایرباس است.
وی ادامه داد: لازم است ایرلاین‌های داخلی هواپیماهای نسل سوم با تکنولوژی روز و تولید سال 2001 میلادی به بالا را خریداری کنند.
نخجوانی گفته بود: با اخذ اعتبارات از صندوق توسعه ملی می‌توان حداقل 50 فروند هواپیمای جدید را به ناوگان هوایی کشور افزود؛ در حال حاضر نیز مراحل پایانی ورود 20 فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی کشور نهایی شده است که تا پایان سال آینده وارد ناوگان خواهند شد.
به گزارش فارس هواپیماهای بوئینگ md از نسل دوم و سوم هواپیماهاست؛ md‌های 1983 به بالا جزو نسل سوم هواپیماها است اما دارای سیستم‌هایی است که نسبت به نسل جدید فول دیجیتال، عقب‌تر بوده و در رده پایین‌تری قرار دارند و به عقیده سازمان هواپیمایی کشوری هم‌اکنون بوئینگ md از نظر این سازمان در شرایط هواپیماهای مدرن قرار ندارد.
اصرار سازمان هواپیمایی کشوری برای خروج هواپیماهای فرسوده ناوگان‌ در واقع کاهش متوسط سن ناوگان هوایی کشور و جایگزینی این هواپیماها با هواپیماهای نوین بوئینگ و ایرباس است زیرا هواپیماهای نسل جدید کاملاً ضد خطا است.

* سفر‌های بی هراس برای مسافران حمل و نقل هوایی کشور  
 
به هر حال ورود ‌هواپیماهای بوئینگ md که چندین فروند آن در راستای جایگزینی با توپولف‌های 154 به کشور وارد شد، کان‌لم‌یکن شده که قطعاً این امر و توجه خاص به نوسازی ناوگان هوایی کشور، مطلوب به نظر می‌رسد.
بنابراین گزارش انعقاد قرارداد خرید و ورود بوئینگ‌های md ‌کارکرده در بسته‌های 5 و 10 تایی در گذشته، نشان از ‌عدم به کارگیری نیرو‌های متخصص در فرآیند خرید هواپیما داشت؛ در آن برهه از زمان اختلاف بهبهانی و نخجوانی زبان‌زد خاص و عام بود و این اختلافات منجر به اتخاذ تصمیمات اینچنینی از سوی وزارت راه می‌شد که قطعاً به نفع مردم و ناگان هوایی کشور نبود.
در حال حاضر نیز فسخ قرارداد منعقد‌ شده بین وزارت راه و ترابری سابق و فروشندگان این هواپیما در خارج از کشور، ‌قطعاً نوعی زیان مالی برای شرکت‌های هواپیمایی و کشور ‌را دربر خواهد داشت اما به هر حال هم‌اکنون سازمان هواپیمایی کشوری به دور از حاشیه و با به کارگیری نیرو‌های متخصص صنعت، گام‌‌های ابتدایی خود را برای نوسازی ناوگان هوایی کشور با هواپیماهای نوین غربی برداشته است و این نشان از وجود عرصه باز برای متخصصان این صنعت در راستای ارائه اظهارنظر‌های کارشناسی دارد، امری که موجبات نارضایتی "جریان انحرافی" را از این سازمان فراهم کرده اما تاکنون در ضربه‌زدن به این سازمان موفق نبوده است.
به هر حال سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان ارگان متولی مقررات حمل و نقل بین‌المللی هوایی و ناظر بر شرکت‌های هواپیمایی در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور حتی در شرایط ویژه تحریم غیر انسانی این صنعت، گام‌های مؤثری برداشته است ضمن آنکه بر حمایت از ایرلاین‌‌ها و همکاری با آنها در راستای اخذ تسهیلات نوسازی ناوگان از محل صندوق توسعه ملی تأکید دارد و این امر نویدبخش روز‌های خوش برای صنعت حمل و نقل هوایی کشور حواهد بود.

گزارش از: سعید مؤذنی

انتهای پیام/ح
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول