اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

مهمانپرست:

آمریکا متهم اصلی ناامنی‌ها در افغانستان است

خبرگزاری فارس: سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به توسعه ناامنی‌ها، تخریب زیرساخت‌های اقتصادی و 30 برابر شدن تولید مواد مخدر در افغانستان، گفت که آمریکا متهم اصلی چالش‌های افغانستان است.

آمریکا متهم اصلی ناامنی‌ها در افغانستان است
به گزارش فارس، "رامین مهمانپرست" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با حضور در جمع اعضای تحریریه دفتر منطقه‌ای فارس در مشهد به بحث و بررسی پیرامون تحولات حوزه کاری این دفتر پرداخته و به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت.
 
مهمانپرست: پاکستان جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد
 
مهمانپرست با اشاره به تحولات پاکستان و ابراز آمادگی مقامات آن کشور برای تعامل و همگرایی منطقه‌ای، پاکستان را دارای جایگاه ویژه در سیاست خارجی ایران برشمرده و افزود: توسعه مناسبات با کشورهای همسایه لازمه تحقق همگرایی منطقه‌ای و به اشتراک گذاردن ظرفیت‌های یکدیگر برای حل مسائل منطقه است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در این رابطه با اشاره به وجود مشترکات فراوان و زمینه‌های همکاری متعدد با پاکستان، گفت: حضور رئیس جمهور پاکستان در ایران، سفر مقامات ایران از جمله دکتر صالحی وزیر امور خارجه به اسلام‌آباد، سفر نخست وزیر این کشور به تهران که بزودی انجام می‌پذیرد و برگزاری اجلاس سه جانبه ایران و افغانستان و پاکستان با حضور روسای جمهور از جمله آصف علی زرداری در تهران نشانه‌های توجه 2 طرف برای بسط و توسعه همکاری‌هاست.
 
آینده روابط تهران – اسلام‌آباد روشن‌تر و گسترده‌تر خواهد بود
 
وی با بیان اینکه افق روابط ایران و پاکستان روشن‌تر و گسترده‌تر خواهد شد، تصریح کرد که با ارتقای سطح روابط 2 کشور، مناسبات میان تهران و اسلام‌آباد بیش از پیش افزایش یابد.
مهمانپرست مسائل مشترک مقابله با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و همکاری در راستای ایجاد ثبات در منطقه را از جمله زمینه‌های مساعد همکاری میان ایران و پاکستان دانسته و با اشاره به پروژه خط انتقال گاز از ایران به پاکستان گفت: مراحل اجرایی خط لوله صلح بین ایران و پاکستان آغاز شده و کشورهای دیگری نیز برای پیوستن به این طرح ابراز تمایل کرده‌اند.
 
110 هزار قربانی افغانی نتیجه حضور آمریکا در افغانستان
 
مهمانپرست در مورد حضور آمریکا در افغانستان گفت: آمریکا ومتحدان غربی آن 3 هدف را برای توجیه حضور نظامی خود در افغانستان که عبارتند از مبارزه با تروریسم، جلوگیری از کشت و گسترش مواد مخدر در افغانستان و بازسازی زیرساخت‌های این کشور، بیان کردند.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم نه تنها دستاوردی نداشت بلکه تروریسم در منطقه گسترده‌تر شده و هزاران غیرنظامی افغان نیز در این راه قربانی شدند.
وی کشته شدن 110 هزار غیرنظامی افغان را نتیجه این سیاست آمریکا در افغانستان بیان کرد و اظهار داشت: آیا این 110 هزار غیرنظامی کشته شده، تروریست بودند؟
مهمانپرست در مورد بحث مواد مخدر گفت: با بررسی وضعیت مواد مخدر پیش و پس از حضور نظامی غرب در افغانستان، به خوبی نیات این کشورها از حضور نظامی مشخص می‌شود.
به نظر سخنگوی وزارت خارجه، ارتباط نیروهای خارجی با مافیای مواد مخدر در این زمینه نشان می‌دهد که آنها صداقت ندارند.

اگر یک دهم بودجه نظامیان خارجی صرف بازسازی در افغانستان می‌شد شاهد این وضعیت نبودیم
 
مهمانپرست به وضع نابسامان زیرساخت‌ها در افغانستان اشاره کرد و گفت: اگر یک دهم هزینه‌های نظامیان خارجی مستقر در افغانستان صرف بازسازی و امور افغانستان می‌شد، شاهد این وضع نبودیم.
وی زمینه گرایش به تولید مواد مخدر را ناشی از فقر و عقب‌ماندگی دانست و خاطر نشان کرد: آمریکا به هیچ یک از اهداف ترسیم شده در افغانستان نرسیده است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی، تنها راه حل رفع مشکلات موجود در این کشور را خروج نیروهای خارجی دانست.
مهمان پرست در خصوص کنفرانس استانبول و حضور ایران در این کنفرانس گفت: در صورتی که این کنفرانس بر وضعیت مردم افغانستان تأثیر داشته باشد به قطع جمهوری اسلامی در آن شرکت خواهد کرد و اگر احساس شود که این کنفرانس برای اهداف نمایشی کشورهای غربی مانند کسب رأی است، ایران در آن حضور نخواهد یافت.
 
ایران محبوب‌ترین کشور در آسیای مرکزی است
 
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با تاکید بر برنامه‌های دستگاه سیاست خارجی کشورمان در منطقه آسیای مرکزی، ایران را محبوب‌ترین کشور در میان ملت‌های منطقه دانست و افزود: به رغم بازی‌های رسانه‌ای دشمن در خصوص تضعیف جایگاه ایران و بی تفاوتی سیاست خارجی ایران در حمایت از مسلمانان آسیای مرکزی، نمودهای عینی بسیاری در دست است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران همچنان به دلیل ارائه الگویی واقعی و کاملی از اسلام در بین دولت‌ها و بویژه ملت‌های منطقه از جایگاه خاصی برخوردار است.
وی کمک به همگرایی منطقه‌ای به منظور حل و فصل چالش‌های موجود در کشورهای این منطقه از جمله آسیای مرکزی را از جمله اهداف سیاست  خارجی جمهوری اسلامی دانست.
 
حضور نیروهای خارجی مهمترین چالش منطقه است
 
مهمانپرست افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و وجود ناامنی را از جمله چالش‌هایی دانست که کشورهای منطقه با آن مواجهند و حضور نیروهای بیگانه و فرامنطقه‌ای در این حوزه را مهمترین عامل این چالش‌ها در منطقه برشمرد.
وی با تاکید بر لزوم تقویت همگرایی منطقه‌ای، سازمان همکاری شانگهای را که علاوه بر کشورهای آسیای مرکزی، قدرت‌های مهمی چون روسیه و چین به عنوان اعضای اصلی و ایران، هند، پاکستان، مغولستان به عنوان اعضا ناظر در آن حضور دارند را دارای قابلیت‌های مهمی در جهت تاثیر گذاری بر تحولات منطقه در جهت حل چالش‌های موجود دانست و تصریح کرد: عضویت اصلی ایران در این سازمان می‌تواند ظرفیت‌های منطقه‌ای شانگهای را در بخش‌های امنیتی و اقتصادی تقویت کند و تهران همچنان آماده است با تبدیل عضویت خود از عضو ناظر به عضو اصلی، ظرفیت‌های اقتصادی و امنیتی خود را در اختیار این سازمان قرار دهد.
میهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در بازدید از دفتر منطقه‌ای آسیای مرکزی، افغانستان و شبه‌قاره در مشهد مقدس از بخش‌های مختلف این دفتر بازدید کرده و از نزدیک با نحوه فعالیت‌های خبری این دفتر آشنا شد.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول