اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

در مراسم بزرگداشت دهمین سالروز شهادت "احمد شاه مسعود"

معاون اول رئیس جمهور افغانستان: افغانستان به یک رهبر ملی نیاز دارد

خبرگزاری فارس: در مراسمی که به مناسبت دهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود با حضور شخصیت‌های افغان و مقامات بلند پایه دولت افغانستان برگزار شد، "قسیم فهیم" وجود یک رهبر ملی در این کشور را ضروری دانست.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان: افغانستان به یک رهبر ملی نیاز دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، دهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود روز گذشته در شهر کابل پایتخت افغانستان با حضور اعضای پارلمان، مجلس سنا، شخصیت‌های فرهنگی، جهادی، علما، دانشمندان و مقامات دولتی افغانستان برگزار شد، حاضران هدف از جنگ در افغانستان را نابودی ملت افغانستان و از بین بردن تمامیت ارضی این کشور دانستند.  

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در این مراسم وضعیت فعلی افغانستان را نگران کننده خواند و اظهار داشت: نظام کنونی افغانستان برای تأمین ثبات و راه‎های برون رفت از مشکلات موفق عمل نکرده است.

"محمد قسیم فهیم" با بیان این که تا کنون به مجاهدان و فرماندهان جهادی نقش کمتری در دولت داده شده است، گفت: این وضعیت قابل پیش بینی بود. 
  
وی با اشاره به این که برای پایان دادن به بحران 3 دهه گذشته نیاز به عزمی جدی وجود دارد، افزود: امروز افغانستان به یک رهبر ملی که به مشکلات موجود پایان دهد نیاز دارد.

معاون اول رئیس جمهور افغانستان با اشاره به آمادگی دولت این کشور برای هر نوع مذاکره به منظور پایان‌دادن به مشکلات و بحران‌های کنونی در افغانستان، تصریح کرد: صلح، مذاکره و وجود رهبر ملی راهکار اساسی برای حل وضعیت کنونی افغانستان است.

وی در ادامه از تمامی جناح‌های سیاسی این کشور خواست که برای ساختن یک نظام نیرومند در افغانستان، با هم متحد شوند.

این رهبر جهادی با بیان این که تصور می‎کنند با برکناری دولت کنونی به تنهایی می‏توانند افغانستان را اداره کنند، دچار اشتباه شده‌اند گفت: نظام سازی و تشکیل دولت توسط افراد به صورت انفرادی ممکن نیست، بلکه باید یک تفاهم عمومی و اتحاد ملی میان جناح‎های مختلف به‌وجود بیاید.

قسیم فهیم افزود: اگر ما در پی از بین بردن نظام کنونی در افغانستان باشیم و در این کار هم موفق شویم، افغانستان دوباره به دست کشوری خواهد افتاد که در آن  شلاق و زور بر مردم افغانستان حکومت خواهد کرد.

رئیس شورای عالی صلح افغانستان نیز در این مراسم با بیان این که امروز مسئول ادامه جنگ در افغانستان کسانی هستند که اکنون به دنبال جنگ با تروریست‎ها هستند گفت: جنگ افغانستان یک سناریوی از پیش ساخته شده است که از خارج بر مردم افغانستان تحمیل شده است.

"برهان الدین ربانی" تصریح کرد: جنگ امروز در افغانستان ادامه همان جنگی است که در زمان تهاجم شوروی سابق، علیه ارتش سرخ راه اندازی شده بود.

"عبدالرب رسول سیاف" از فرماندهان و رهبران سابق جهادی افغانستان نیز در سخنانی با اشاره به بحران کنونی افغانستان، گفت: جنگ در افغانستان پیش از حضور خارجی‏ها، در زمان حضور آن‌ها و بعد از خروج آن‌ها ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این جنگ نه به خاطر حضور خارجی‎‎ها بلکه بر ضد افغانستان و تمامیت ارضی این کشور است.

در پایان این مراسم "احمد ولی مسعود"، برادر و رئیس بنیاد احمد شاه مسعود، با انتقاد از این که دولت افغانستان تا اکنون در راستای رسیدگی به پرونده شهادت احمد شاه مسعود گام جدی ای برنداشته است گفت: ما خواهان ایجاد یک کمیسیون در مورد بررسی پرونده شهید احمد شاه مسعود از سوی دولت افغانستان هستیم. 

گفتنی است امسال همزمان با کابل در 15 کشور جهان و چندین ولایت دیگر افغانستان، مانند "بلخ" و "هرات" نیز مراسم دهمین سالگرد شهادت احمد شاه مسعود برگزار شد.

شهید احمد شاه مسعود، 10 سال قبل در یک حمله تروریستی در شهر "خواجه بهاءالدین" ولایت "تخار" کشته شد.
از آن پس همه ساله از سالروز شهادت وی تجلیل می‌شود.

انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول