اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آذربایجان‌شرقی؛

60 درصد ظرفیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی خالی است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: 60 درصد ظرفیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی در آذربایجان‌شرقی خالی است.

60 درصد ظرفیت بسته‌بندی محصولات کشاورزی خالی است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، مسعود محمدیان اظهار داشت: از شرکت‌های بسته‌بندی به خصوص از شرکت‌های فعال ترکیه برای سرمایه‌گذاری روی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی استان دعوت به عمل آورده‌ایم و تا حصول نتیجه مناسب، پیگیر این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه نخستین اقدام مهم اجرا شده در دوره مدیریتش تقویت تشکل‌ها بوده است، گفت: در دو سال گذشته تشکل‌ها با هیئت مدیره قوی و کارآمد توانسته‌اند در فعالیت‌های بخش کشاورزی، یاور و همراه مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان باشند.
محمدیان با بیان اینکه استفاده از توان دانشگاه و توان تحقیقاتی، نشان‌دهنده یافته‌های تحقیقاتی در مزارع است، افزود: تصویب طرح‌های تحقیقاتی براساس اولویت مشکلات کشاورزی استان و نیز افزایش سطح پوشش بیمه محصولات کشاورزی و ترویج استفاده از ارقام دیرگل محصولات باغی برای در امان ماندن از سرمازدگی و اصلاح الگوی کشت از برنامه‌هایی بوده که به طور جدی پیگیری شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، چالش عمده استان را کمبود آب عنوان کرده و افزود: استان آذربایجان در منطقه‌ای کم آب و نیمه خشک  قرار داشته که متناسب با آن، به محصولاتی نیاز دارد که به آب کمتر احتیاج داشته و بتواند بیشترین محصول را تولید کند. 
وی، در ادامه بازاریابی، مبادلات محصولات کشاورزی و خرید محصولات در حین برداشت را مورد توجه قرار داد و گفت: در حالی محصول حین برداشت روی دست کشاورز می‌ماند که واسطه با کمترین قیمت محصول تولیدی را از دست کشاورز درآورده و با قیمت بالایی به دست مصرف کننده می‌رساند.
محمدیان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و بازاریابی در کشورهای همسایه به خصوص عراق، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان پیگیری مؤثر دارد، افزود: البته بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی دغدغه مهم دیگری است که به خصوص در مورد سبزی و میوه، از مرحله برداشت تا عرضه، ضایعات زیادی دارد و این امر بر قیمت تمام شده محصول تحمیل می‌شود.
وی با بیان اینکه از 4.9 میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان، 1.3 میلیون تن بسته‌بندی می‌شود که این امر نشانگر آن است که بالای 60 درصد ظرفیت بسته‌بندی استان غیرفعال است، افزود: از شرکت‌های بسته‌بندی به خصوص از شرکت‌های فعال ترکیه برای سرمایه‌گذاری روی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی استان آذربایجان‌شرقی دعوت به عمل آورده‌ایم و تا حصول نتیجه مناسب، پیگیر این موضوع هستیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، بحث دیگر استان را دانش‌آموختگان دانشگاهی دانست و ادامه داد: دانش‌آموختگان دانشگاهی بخش کشاورزی ظرفیت بخش محسوب می‌شوند و چون جذب در سیستم دولتی، محدود و تقریباً ناممکن است، امور واگذاری را از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی برای این دانش‌آموختگان دنبال می‌کنیم.
وی همچنین موضوع آب و خاک را از اولویت‌های دیگر سازمان برشمرد و افزود: با توجه به متوسط بارندگی سالانه 252 میلیمتری با استفاده از یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض دولتی، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، متناسب با شرایط هر منطقه مورد اهتمام بوده است.
 محمدیان، درباره کیفیت برگزاری نهمین نمایشگاه تخصصی دام و طیور و آبزیان تبریز اظهار داشت: سطح این نمایشگاه از نظر تخصصی بودن غرفه‌ها نسبت به سال‌های گذشته، بهبود یافته و پس از هدفمند کردن یارانه‌ها حضور شرکت‌هایی که در زمینه اصلاح سیستم‌های سوخت فعالیت می‌کنند، پررنگ‌تر شده بود و استقبال بیشتر تولیدکنندگان، دامدران، مرغداران و صنایع وابسته نشان‌دهنده بازدیدهای تخصصی در این بخش بود و در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات، ادوات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی و صنایع وابسته در 24 تا 28شهریور ماه، سازمان جهاد کشاورزی استان تمام اهتمام و تلاش خود را برای جلب نظر سرمایه‌گذاران صنایع تبدیلی کشورهای همسایه به کار خواهد گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی، در ارتقای سطح کیفی و کمی تولید افزود: رسانه‌ها نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند و انتظار ما از نشریات تخصصی بخش کشاورزی این است که بتوانند فعالیت‌های این سازمان و کشاورزان را به گوش مدیران، صاحبان تشکل‌ها و به ما برسانند.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول