اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان خبر داد:

پیشرفت 87 درصدی سد کبودوال علی‎آبادکتول

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان گفت: پیشرفت فیزیکی سد کبودوال تاکنون به میزان 87 درصد بوده است و امید می‎رود که تا پایان اسفند ماه امسال آبگیری آن انجام و تا در سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

پیشرفت 87 درصدی سد کبودوال علی‎آبادکتول
به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‎ای گلستان، ایرج حیدریان اظهار داشت: گسترش، نوسازی و بهره‎برداری از سدها به منظور استفاده از آب‎های سطحی برای تامین آب مورد نیاز استان گلستان در بخش‎های مختلف به ویژه آب شرب، از جمله اولویت‎های شرکت آب منطقه‎ای گلستان است.
وی تصریح کرد: عملیات اجرایی سد نرماب چهل‎چای که ششمین و بزرگترین سد در استان است و کلنگ احداث آن در فروردین ماه امسال به زمین زده شد، به سرعت در حال پیشرفت است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با بیان اینکه برنامه زمان‎بندی شده برای انجام عملیات اجرایی سد نرماب حدود 5،6 سال است، افزود: با بهره‎برداری از سد نرماب، حدود 20 هزار هکتار از اراضی شرق استان گلستان تحت آبیاری قرار می‎گیرد و علاوه بر تامین آب صنعت و کشاورزی، میزان 25 میلیون مترمکعب نیز به طور سالانه به میزان آب شرب شرق استان اضافه می‌شود و آبرسانی به مجتمع نوار مرزی که در حال حاضر به طور سیار انجام می‎شود به صورت شبکه‎ای امکان‎پذیر میشود.
حیدریان اعلام کرد: برای تامین آب شرب مورد نیاز شرق استان با استفاده از آب‎های سطحی از طریق سدهای نرماب و رامیان، برای شهرستان علی‎آبادکتول از طریق سد کبودوال و نیز برای نیاز آبی غرب استان سدهای محمدآباد و شصتکلاته برنامه‎ریزی شده است.
وی ادامه داد: انتقال آب مازاد از مازندران به گلستان نیز یکی دیگر از برنامه‎های طرح جامع تامین آب استان است که انتظار می‌رود تا پایان امسال مطالعات فاز اول آن جمع‎بندی شود تا عملیات اجرایی آن در آینده‎ای نزدیک آغاز گردد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان یادآور شد: عملیات اجرایی 3 هزار هکتار شبکه فرعی نیز در پایاب سد گلستان انجام شده و آماده افتتاح است اما به دلیل تراکم برنامه‎های افتتاحی به مناسبت هفته دولت در وزارت نیرو، بهره‎برداری از این پروژه به ایام بعد از این هفته موکول شده است که به زودی با حضور مقامات عالی کشوری افتتاح میشود.
این مسئول گلستانی اظهار کرد: پروژه علاج‎بخشی سد وشمگیر که عمر مفید مخازن، شبکه و ایستگاه‎های پمپاژ آن خاتمه یافته است در سال گذشته آغاز شده که با اتمام آن مقدار 40 میلیون متر مکعب به حجم مخزن آن اضافه می‎شود و 6 هزار هکتار از شبکه آبیاری تحت پوشش آن نیز احیا می‎شود.
وی خاطرنشان کرد: انجام عملیات مطالعات احداث سدهای شصت‎کلاته، محمدآباد، رامیان و آقدکش نیز تاکنون پیشرفت مناسبی داشته است و امیدواریم برای آبرسانی از رودخانه محمد‎آباد در سال آینده ردیف اعتبار اجرایی اخذ شود که انشاالله در آینده شاهد آبرسانی به شهر گرگان از منابع آب سطحی باشیم.
حیدریان به افتتاح پروژه‎های ساماندهی و لایروبی رودخانه‎ها، کنترل سیلاب، سدهای لاستیکی و مرمت سدها در هفته دولت سال جاری اشاره کرد و گفت: در هفته دولت امسال تعداد 38 پروژه افتتاح و عملیات اجرایی دو پروژه نیز در مجموع با هزینه‎ای بیش از 103 میلیارد ریال آغاز شد که بدین وسیله برای تعداد 209 نفر نیز اشتغال دائم و موقت ایجاد شد.
وی افزود: در هفته دولت امسال فاز دوم پروژه آبرسانی در والش‎آباد گرگان و پروژه آبرسانی به شهرستان کردکوی و بندرترکمن افتتاح و عملیات اجرایی طرح آبرسانی به شهرستان‎های آزادشهر و رامیان آغاز شد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با تاکید بر اینکه با افتتاح تمامی پروژه‎های کوتاه‎مدت، میان‎مدت و بلندمدت، نیاز آبی استان گلستان برطرف میکند، اظهار کرد: پروژه‎های تامین آب و سدسازی اعتبارات کلانی را می‎طلبد و با توجه به نگاه ویژه دولت و به خصوص وزیر نیرو به مقوله آب استان، بیشتر اعتبارات تخصیصی از محل اعتبارات ملی بوده به طوری که در سال گذشته این اعتبارات بیش از 16 برابر اعتبارات استانی بوده است.
انتهای پیام/ل30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول