اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی:

اسکان عشایر امری داوطلبانه است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی گفت: این اداره نه به کوچ عشایر و نه به اسکان آنها اصرار دارد بلکه باید گفت اسکان عشایر امری داوطلبانه است.

اسکان عشایر امری داوطلبانه است
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، سید محمد حسن آل‌هاشم در حاشیه گردهمایی مشترک سه روزه مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر ایران که در محل مجتمع شهید کسایی تبریز برگزار شده بود، با بیان اینکه هدف از اسکان عشایر کاهش مشقات عشایر و ساماندهی زندگی آنهاست، گفت: سازمان امور عشایر نه به کوچ عشایر و نه به اسکان آنها اصرار دارد بلکه این سازمان پیگیر ساماندهی زندگی عشایر است تا مشقات آنها کاهش یابد.
وی با بیان اینکه اسکان عشایر امری داوطلبانه است و هیچ جمعیتی مجبور به اسکان نیست، ادامه داد:  ممکن است جمعیت عشایر به علت محدودیت عرصه، کاهش دام و ناکافی بودن درآمد درخواست اسکان کنند یا یک نقطه به عنوان اسکان با این اداره به توافق برسند اما این امر در صورتی محقق میشود که زیرساخت‌های آن عرصه جوابگو باشد.
مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی با اشاره به تخریب ایل راه‌ها توسط برخی از مردم گفت: این موضوع از جمله پدیده‌هایی است که عشایر را دچار مشکل کرده است.
وی با بیان اینکه به خاطر پروژه تامین آب کشاورزی و اسکان عشایر منطقه قره‌قیه شهرستان کلیبر که به عنوان پروژه برتر در طول برنامه چهارم توسعه شناخته شده است از طرف وزیر محترم جهاد کشاورزی لوح تقدیر تقدیم شده است، افزود: دکتر صادق خلیلیان با عنایت به ارزیابی و بررسیهای به عمل آمده از پروژه‌های اجرایی در مناطق عشایری در استان‌های مختلف و توجه به شاخص‌هایی مانند روحیه جهادی در پیگیری و اجرا، میزان اعتبار هزینه شده، تعداد خانوار بهره‌بردار و اشتغالزایی طی نامه‌ای از اداره کل امور عشایر آذربایجان‌شرقی تقدیر کرده است.
وی با بیان اینکه عشایر کوچنده و یا ساکن باشند میتوانند در زمینه کارهای صنایع دستی، حرفه زنبورداری، گیاهان دارویی و آبزیان فعالیت داشته باشند، ادامه داد: در این رابطه اداره کل عشایر استان تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار میدهد.
آل‌هاشم، در مورد مشکلات استفاده از تسهیلات بانکی گفت: ضوابط و مقررات پیچیده بانکی مشکل عمده جامعه عشایر برای استفاده از تسهیلات است و در این زمینه پیشنهاد دادیم که این مشکل را از طریق قبول ضمانت خود عشایر‌ها و یا با استفاده از امکانات تشکل‌های عشایری برطرف کنند.
جمعیت مردم عشایر کشور یک میلیون و 250 هزار نفر بوده و 30 درصد از صنایع دستی کشور و پنج درصد از تولیدات کشاورزی کشور توسط جامعه عشایر تولید شده و محصولاتی همچون فرش، جاجیم، گلیم، تسبیح و قالی از جمله صنایع دستی تولیدی مردم عشایر کشور است.
انتهای پیام/م30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول