اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

فارس از آخرین وضعیت سومالی گزارش می‌دهد

جراحی 2 نفری و شیوع بیمارهای گوارشی در موگادیشو

خبرگزاری فارس: هر روز به آمار آورگان گرسنه سومالی که به پایتخت این کشور "موگادیشو" هجوم می‌آورند بیشتر می‌‌شود. بیماران در اتاق جراحی بیمارستان موگادیشو به صورت 2 نفری تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند و بیماری‌های گوارشی نیز بسیار بین کودکان و زنان شیوع پیدا کرده است.

جراحی 2 نفری و شیوع بیمارهای گوارشی در موگادیشو
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در بیمارستان موگادیشو بسیاری از کودکان و زنان و مردان بستری هستند که بر اثر برخورد گلوله یا ترکش‌های خمپاره تحت درمان قرار می گیرند و در این راستا با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر و معاون درمان و توانبخشی و همچنین مقامات کشور سومالی مرکز فرماندهی امداد رسانی و مرکز بهداشتی، درمانی جمعیت هلال احمر کشورمان در اردوگاه مرکزی شهر موگادیشو افتتاح شده است.

این مرکز درمانی با بهره گیری از تعدادی از پرستاران و بهورزان محلی با مدیریت پزشکان و پرستاران جمعیت هلال احمر ایران خدمات درمانی را ارائه می‌کنند. در این مرکز چادرهایی برای ویزیت بیماران، چادر بستری زنان، چادر بستری مردان و داروخانه وجود دارد که در 2 ساعت اول فعالیت بیش از یکصد بیمار ویزیت کرده و ارائه خدمات همچنان ادامه دارد. 

* ویزیت روزانه 300 بیمار سومالیایی

محمود رضا فقیه، سرپرست تیم درمانی جمعیت هلال احمر مستقر در موگادیشو سومالی با اشاره به اینکه تیم‌های اعزامی بهداشت و درمان کشورمان روزانه 300 بیمار سومالیایی را تحت معاینه، ویزیت و درمان قرار می‌دهند، اظهار داشت: در سومالی و در منطقه‌ای که کمپ‌های ما قرار دارد به دلیل فقدان زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی تنها می‌توانیم جراحی‌های سرپایی را انجام دهیم.

وی افزود: ‌در سومالی شرایط به دلیل نبود امکانات و تجهیزات مناسب درمانی از جمله وسایل بیهوشی مجبورند بیماران را تحت بی حسی موضعی جراحی کنند و در این راستا به دلیل کمبود امکانات در هر اتاق عمل 2 بیمار تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

فقیه با اشاره به اینکه در حال حاضر بیماری‌های اسهال و سوء تغذیه در بین کودکان و همچنین سل و مالاریا بیشتر بین آوارگان شیوع دارد، افزود: نظام درمانی سومالی کاملاً از بین رفته است و بیمارستان‌های این کشور نیز با توجه به مسائل جنگ فاقد استانداردهای لازم هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که اخباری منتشر شده است که در سومالی با جان سپردن 49 کودک به دلیل بیماری وبا این بیماری در این کشور بسیار شایع شده است، اظهار داشت: در منطقه‌ای که ما در موگادیشو و اطراف این شهر قرار داریم شیوع وبا با این گستردگی وجود ندارد و شاید در طول این مدت موارد موردی وبا به کمپ‌های درمانی ما مراجعه کرده باشند ولی طغیان و شیوع گسترده بیماری وبا با چنین گستردگی بزرگ در حال حاضر مشاهده نمی‌شود.

فقیه همچنین با بیان اینکه سومالیایی به دلیل فقدان توانایی مالی دچار مشکلاتی از جمله ناتوانی در درمان بیماری‌ها و پیگیری آن هستند، گفت: در حال حاضر آواره‌های بسیاری به سمت موگادیشو هجوم می‌آورند و این مسئله کار را سخت‌تر می‌کند ولی در تلاشم تا بتوانیم برای ارائه خدمات به آنها نیز اقدامات لازم را انجام دهیم.

سرپرست تیم درمانی جمعیت هلال احمر مستقر در موگادیشو سومالی در توضیح مقایسه خدمات ارائه شده کشورمان نسبت به دیگر کشورهای مسلمان حضور یافته در سومالی از جمله ترکیه اظهار داشت: سطح خدمات و اهداف خدمات جمعیت هلال احمر ایران با کشورهای دیگر متفاوت است. ما به سمت ارائه خدمات تخصصی و گسترش آن گام برداشته‌ایم و در تلاشیم تا فضای درمانی خودمان که هم اینک در چادرها است به یک ساختمان منتقل کنیم.

فقیه تصریح کرد: در تلاشیم تا با برنامه‌ریزی‌های کلان در سطح جمعیت هلال احمر تیم‌های تخصصی را از ایران به سومالی اعزام کنیم.

* هفته‌های آینده کمک‌های ایران به سومالی به 2 برابر افزایش می یابد

ظاهر رستمی، دبیر کل جمعیت هلال احمر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، از افزایش 2 برابری جمعیت هلال احمر کشورمان به سومالی از جمله ایجاد درمانگاه ثابت درمانی و بهداشتی در موگادیشو خبر داد و گفت: نخست‌وزیر سومالی از ارسال کمک‌های جمعیت هلال احمر ایران برای مردم این کشور قدردانی کرده است و
در این راستا با تحویل گرفتن ساختمانی، برای ایجاد مرکز درمانی ثابت اقدام کنیم.

وی بیان داشت: در کمپ‌های جمعیت هلال احمر که بیش از چند هزار نفر استقرار دارند مرکز درمانی ویژه‌ای را با توجه به استقرار چادرهای بزرگ سالنی جمعیت ایجاد کنیم و در ادامه نیز با مذاکراتی که با قبایل این منطقه داشتیم بتوانیم فعالیت‌های جدیدی را به آنها ارائه کنیم.

* پوشش تغذیه‌ای 5 هزار خانوار سومالیایی به مدت یک ماه

حسین درخشان، مسئول تیم رسانه‌ای مستقر در موگادیشو نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: تیم اعزامی جمعیت هلال احمر 2 هزار و 500 بسته غذایی بین آوارگان تقسیم کرد و در تلاشیم تا بتوانیم 2 هزار و 500 بسته غذایی بین آوارگان سومالی توزیع کنیم.

وی افزود: با توزیع این اقلام 5 هزار خانوار سومالیایی می‌توانند به مدت یک ماه از اقلام و کمک‌های غذایی کشور ما بهره‌مند شوند.

درخشان همچنین به پذیرش روزانه 300 سومالیایی که به کمپ‌های درمانی جمعیت هلال احمر کشورمان مراجعه می‌کنند اشاره کرد و گفت: ما یک درمانگاه اصلی و 5 درمانگاه سیار در بین کمپ‌های استقرار یافته کشورمان برای سومالیایی ها ایجاد کرده‌ایم.

* استخدام پزشکان و پرستاران سومالیایی

وی با بیان اینکه موگادیشو به طور جد تحت تأثیر قحطی نیست بلکه قحطی‌زدگان بسیاری از مسافت‌های دور (400 کیلومتر) به این شهر مهاجرت کرده‌اند و باعث فشار قحطی در این شهر شده‌اند، افزود: در موگادیشو دو دانشگاه وجود دارد و ما نیز در تلاشیم بتوانیم با استخدام پرستاران محلی خدمات بهتری به آوارگان و قحطی‌زدگان سومالی ارائه کنیم.

درخشان تصریح کرد: در حال حاضر 6 پزشک و پرستار سومالیایی که به زبان انگلیسی مسلط هستند استخدام کرده‌ایم تا بتوانند به راحتی با مردم بومی قحطی زده ارتباط برقرار کنند و این مسئله می‌تواند در زمینه امنیت نیز برای نیروهای جمعیت هلال احمر کشورمان مفید واقع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گستردگی شیوع وبا در سومالی و به خصوص موگادیشو به چه صورت است، افزود: هنوز وبا به صورت گسترده در منطقه شیوع پیدا نکرده است و عمومأ عفونت‌های مجرای اداری و دستگاه گوارش در بین زنان و کودکان شایع است.

* هجوم آوارگان سومالیایی از دیگر شهرهای این کشور به موگادیشو

درخشان ادامه داد: هجوم و مهاجرت آوارگان سومالیایی از دیگر شهرها به موگادیشو بسیار زیاد است به طوری که وقتی ما مجموعه‌ای از کمپ‌های غیر بهداشتی محل اسکان سومالیایی‌ها را جمع آوری می‌کنیم و در محل دیگر برای آنها چادرهای امدادی تمیز ایجاد می‌کنیم مشاهده می‌شود که آوارگان دیگری می‌آیند و کپرهای جدیدی را برای اسکان خود که از شهرهای دور پایتخت مهاجر‌ت کرده‌اند بار دیگر برپا می‌کنند.

وی در توضیح مقایسه‌ای بین خدمات جمعیت هلال احمر ایران با کشورهای مسلمان دیگر از جمله ترکیه تشریح کرد: کشور ترکیه در دو فاز با تشکیلات وزارت بهداشت و درمان خود درمانگاهی را با حضور چند پزشک و پرستار ایجاد کرده است و در ادامه یک کمپ 248 چادری فقط در یک نقطه مستقر کرده است و به بحث بهداشتی، درمانی و تغذیه قحطی‌زدگان سومالیایی می‌پردازد و در جلسه‌ هماهنگی که با مسئولان آنها داشتیم عنوان کرده‌اند که در صورت ایجاد شرایط مناسب در آینده هزار چادر برای سومالیایی‌ها استقرار دهند.

درخشان افزود: کشورهای قطر و امارات نیز در زمینه ایجاد کمپ و اردوگاه فعالیتی نداشته‌اند و فقط پزشکان و پرستاران آنان در بیمارستان مرکزی شهر موگادیشو در ساعت‌های صبح تا بعد از ظهر به بیماران سومالیایی ارائه خدمات می‌دهند.

* سومالیایی‌ها از آمریکا و کشورهای اروپایی بیزار هستند

وی بیان داشت: کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قول‌هایی داده است تا چند کشور اروپایی برای کمک به قحطیزدگان سومالیایی به موگادیشو ورود کنند ولی تاکنون این امر میسر نشده است و اصلاً مردم و حتی مسئولان این کشور به دلیل اینکه امریکا و کشورهای اروپایی را اصلی‌ترین عوامل مشکلات خود عنوان می‌کنند به هیچ عنوان دل خوشی از ورود آمریکاییان و کشورهای اروپایی برای کمک به خود را ندارند و بیشتر تمایل دارند تا کشورهای مسلمان به آنان کمک کنند.

* ارسال سیزدهمین محموله امدادی ایران با یک تیم 15 نفر پزشکی

محمود مظفر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: سیزدهمین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به سومالی شامل بیش از 33 تن اقلام زیستی شامل چادر امداد و پتو است که از فرودگاه مهرآباد بارگیری و امشب به مقصد موگادیشو ارسال می‌شود.

وی گفت: همراه این محوله تیم 15 نفره‌ای از قم شامل گروه پزشکی و خدماتی به مدت 15 روز به سومالی اعزام می‌شود و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته به ترتیب از هر استان تیم‌های 15 نفره به سومالی اعزام می‌شوند.

* وبا در سومالی جان 49 کودک را گرفت

با این وجود اخبار رسیده حاکی از شیوع بیماری وبا در سومالی است به صوری که 49 کودک قربانی بیماری وبا صبح روز گذشته در شمال موگادیشو در منطقه "بنادیر" جان خود را از دست دادند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرایط فقر بهداشتی و کمبود آب آشامیدنی و ازدحام جمعیت بیش از حد منجر به گسترش بیماری‌ها در این منطقه  شده است.

بیش از 890 نفر مبتلا به وبا و بیماریهای منتقله از راه آب در بیمارستان‌های "کی سانی" و" دی نیل" واقع در شمال موگادیشو برای دریافت دارو ازدحام کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بر اثر این بیماری در اوایل ماه جاری در  پایتخت سومالی دست‌کم 70 کودک و همچنین20 زن و کودک به خاطر گرسنگی در بیمارستان لاسرتی در شمال پایتخت جان خود را از دست داده‌اند. 

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، حدود 75 درصد از تمام موارد اسهال بسیار عفونی در میان کودکان زیر سن پنج سالگی است.
 
بر اساس گزارش‌ها، آژانس‌های امدادرسانی فقط به تعداد محدودی از مردم تحت تاثیر این فاجعه در خصوص تأمین مواد غذایی می‌تواند کمک رسانی کند.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول