اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

رییس کتابخانه مجلس در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

کتابخانه اختصاصی بانوان به زودی راه‌اندازی میشود

خبرگزاری فارس: رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: با یکی از کتابخانه‌های اختصاصی توافق‌های اولیه انجام شده است و کتابخانه بانوان با حدود 5 هزار کتاب مختص به حوزه مطالعات بانوان کار خود را آغاز خواهد کرد.

کتابخانه اختصاصی بانوان به زودی راه‌اندازی میشود
حجت‌‌الاسلام رسول جعفریان، رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ادبیات و کتاب باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص مهم‌ترین برنامه این کتابخانه در هفته‌های آتی، بیان داشت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی به طور طبیعی همه برنامه‌های جاری خود را طی خواهد کرد و آثار جدیدی را منتشر و ورانه بازار نشر میکند.

* کتابخانه اختصاصی «مطالعات بانوان» بزودی راه‌اندازی میشود

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های اصلی این کتابخانه میتوان به ایجاد نشریه اختصاصی برای حوزه «تاریخ مطبوعات» اشاره کرد که تا 3 ماه آینده نخستین شماره این نشریه منتشر میشود چرا که مجلات و نشریاتی که توسط مجلس شورای اسلامی منتشر میشود بسیار پرحجم بوده و یک شماره آن دارای بیش از یکصد هزار صفحه است و در صفحات اندک منتشر نخواهد شد.
حجت‌الاسلام جعفریان با بیان اینکه کتابخانه مجلس شورای اسلامی به طور معمول به دنبال ایجاد و اجرای طرح‌های جدید است، ادامه داد: ایجاد یک کتابخانه اختصاصی برای مطالعات بانوان یکی دیگر از برنامه‌های مهم آتی این کتابخانه بشمار میرود.
وی در این راستا، افزود: با یکی از کتابخانه‌های اختصاصی توافق‌های اولیه انجام شده است که معتقدم با حدود 5 هزار کتاب که مختص به حوزه مطالعات بانوان است به کار خود را آغاز خواهیم کرد امیدوارم تا یکی تا دو ماه آینده این کتابخانه اختصاصی افتتاح و راه‌اندازی شود.

* برای عدم ورود کتاب «قرآن» چینی به کشور باید از صنعت داخلی حمایت کنیم
 
رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در خصوص ورود قرآن‌های چینی به کشور، بیان کرد: از اینکه این قرآن‌های به کشور وارد شده است ابراز تأسف می‌کنم چرا که به قدری بی‌توجه به حمایت از صنایع داخلی هستیم که حتی برای چاپ کتاب‌های مقدس هم باید در کشورهای دیگر دنبال آنها باشیم.
وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود قرآن‌های چینی تنها اقدام عملی نیست اضافه کرد: هم‌اکنون اقتصاد به راه خودش ادامه می‌دهد و وقتی محصولات با قیمت ارزان به کشور وارد شود آنها از هر جای ممکن کتاب «قرآن کریم» را چاپ و از آن سوی مرزها به کشور وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه باید از صنعت داخلی حمایت کنیم اما متأسفانه در این چند سال این اتفاق رخ نداده است، ادامه داد: گاهی اوقات واردات بی‌رویه قانونی جلوه داده می‌شود یعنی واردات بی‌رویه بر اساس برنامه پنج ساله گذشته قانونی اعلام شده است اما آسیب‌های بسیاری را به کشور وارد کرده است.

* انتشار و واردات «قرآن کریم» کاری اقتصادی است نه فرهنگی

حجت‌الاسلام جعفریان با بیان اینکه کشورهای منطقه به خصوص چین با زبان فارسی آشنایی ندارند وگرنه کتاب‌های درسی کشور را هم چاپ و به ایران وارد میکردند، افزود: برخی از کشورها علاوه بر زبان اصلی بومی خود با زبان عربی هم آشنایی دارند که به طور مثال میتوان به کشور چین اشاره کرد چرا که او با آشنایی به زبان عربی به چاپ و انتشار کتاب «قرآن کریم» پرداخت.
 
وی با بیان اینکه چاپ و انتشار کتاب «قرآن کریم» به داخل کشور یک کار اقتصادی بوده نه کار فرهنگی، بیان کرد: ورود کتاب مقدس مسلمانان به کشور اسلامی ایران اسباب سرشکستگی بود چرا که این امر جدای از همه مسائلی به وجود آمده باعث رنجش و نگرانی مردم شد.

* تمرکز 6 کتابخانه تخصصی شهر قم در یک مکان

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی در خصوص کتابخانه تاریخ مجلس شورای اسلامی در قم، عنوان کرد: این کتابخانه همچنان در شهر مقدس قم فعال است و نزدیک به یکصد و ده هزار عنوان کتاب تاریخ و جغرافیا در آن وجود دارد که در نوع خود بینظیر هستند.
وی اضافه کرد: برای کتاب‌های تاریخ و جغرافیا به فکر ایجاد یک ساختمان جدید هستیم که نه تنها این کتابخانه بلکه 6 کتابخانه تخصصی دیگر را همزمان در این ساختمان نوسازی که دنبال آن هستیم در آن مستقر شوند.
حجت‌الاسلام جعفریان ادامه داد: در شهر قم 6 کتابخانه تخصصی دیگر که همه آنها متعلق به یک خانواده اعم از «فلسفه»، «علوم قرآن»، «علوم قرآن»، «ادبیات عرب»، «تاریخ و جغرافیا» است، وجود دارد که مجموعاً دارای 400 هزار جلد هستند اما در سطح این شهر پراکنده هستند.
وی بیان کرد: کتابخانه مجلس شورای اسلامی هم‌اکنون به دنبال آن هستیم تا مرکز مستقلی ساخته تا همه این 6 کتابخانه تخصصی را در یک مکان خاص متمرکز کنیم.
 
* نویسندگان داخلی را باید مورد حمایت قرار دهیم

حجت‌الاسلام جعفریان در خصوص سوالی مبنی بر اینکه برخی از نویسندگان معتقدند فضای کتاب‌فروشیها اشباع شده از آثار ترحمه، بیان داشت: همه چیزهایی که در این دنیا تولید میشود بر اساس نیاز مخاطبان است یعنی نیاز به عنوان یک فاکتور بسیار اساسی برای تولید بشمار میرود.
وی اضافه کرد: اگر نیاز جوانان با تألیف برآورده کردید به هر حال آنها به دنبال آثار ترجمه نخواهند رفت اما اگر جای تألیف آثار در کشورمان خالی بود آنها به دنبال آثار ترجمه خواهند رفت بنابراین باید برنامه‌ریزی کرد تا این نیاز مخاطب درست پاسخ داده شود.
حجت‌الاسلام جعفریان ادامه داد: آثار ترجمه را در یک سطحی میتوان کنترل کرد اما از یک جایی به آن طرف امکان کنترل آن وجود ندارد مهم این است که ما صحه صبر داشته باشیم و از نویسندگان داخلی حمایت کنیم و توانایی را برای برآورده کردن نیازهای مخاطبان در آنها ایجاد کنیم.

* معتقدم از انتشار آثار ترجمه در داخل کشور نباید خیلی هراس داشت

وی افزود: انتشار آثار ترجمه دست شما نیست مگر اینکه جلوی ورود آن را گرفته و اجازه ترجمه آثار گرفته شود اما اگر این در را هم ببندید در دیگری باز خواهد شد شما بایستی با حمایت‌ از نهاد داخلی و تقویت آنها، نیاز را برطرف کنیم.
حجت‌الاسلام جعفریان بیان کرد: معتقدم از انتشار آثار ترجمه در داخل کشور نباید خیلی هراس داشت به طور مثال برای چه امری اجازه ورود ماشین‌آلات صنعت چاپ را صادر میکنیم برای اینکه شرکت‌های داخلی تولیدات خود را بهتر کنند و در بخش فرهنگی هم این مسئله وجود دارد.
وی با بیان اینکه ورود آثار و ماشین‌آلات به کشور در حد معمول موجب ایجاد رقابت میشود، اضافه کرد: در کشور زبان‌فارسی، مخاطبان خاص خودمان و امکانات را داریم و به نوعی زمین در واقع در دست ما است و نها آثار خود را از طریق هوا به کشور وارد میکنند و ما حرف اول را میزنیم اما بدون حمایت این امر محقق نمیشود.

* از وجود آثار ترجمه و افزایش آنها در کشور نگران نیستم

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: نیاز مخاطب کار خود را خواهد کرد یعنی امکان ندارد که مخاطب بدون برآورده کردن حاجات خود امورات خود را بگذراند چرا که کتاب خوب در کشور تولید و خلق میشود اما خوب توزیع نمیشود در حالی که امر توزیع کتاب حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه کتاب وقتی با قیمت بالا منتشر میشود خرید آن برای مخاطب با مشکلاتی همراه خواهد بود، اضافه کرد: بنده از وجود آثار ترجمه و افزایش آنها در کشور نگران نیستم چرا که ما هم‌اکنون در موج جهانی هستیم و باید تلاش کرده و به مردم بگوئیم اگر حرکت و شنا نکنید از بین خواهید رفت.
 
حجت‌الاسلام جعفریان ادامه داد: به مردم زیاد از حد معمول امید ندهیم و آنها را وادار کنیم که بیشتر حرکت کنند تا اینکه امیدهای نادرست به آنها بدهیم چرا که برخیها تنها امید میدهند یعنی بدون اینکه کاری انجام دهند اوضاع را مثبت میبینند که نباید این کار را انجام دهیم.
وی افزود: گاهی باید مردم را ترساند و به آنها گفت که جزیره خطرناکی دارید و ممکن است آب، موج و سیل بیاید اما برخیها میگویند اصلاً تکان نخورده و حرکت نکنید هیچ مشکلی هم شما را تهدید نخواهد کرد.
انتهای پیام/و
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول