اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

دبیر شورای قطب‌های علمی کشور خبر داد:

تأسیس 115 قطب علمی کشور

خبرگزاری فارس: دبیر شورای قطب‌های علمی کشور از موافقت اصولی با تأسیس 115 قطب علمی کشور خبر داد.

تأسیس 115 قطب علمی کشور
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، مظفر شریفی دبیر شورای قطب‌های علمی کشور گفت: بررسی متقاضیان قطب‌های علمی کشور برای فعالیت در دور سوم به پایان رسید و در مجموع 115 قطب علمی توسط شورای قطب‌های علمی کشور موفق به اخذ موافقت اصولی شدند.

شریفی گفت: در پنجمین جلسه شورای قطب‌های علمی کشور به 115 قطب علمی برای فعالیت در دور سوم موافقت اصولی داده شد.
 
وی افزود: با به پایان رسیدن مرحله بررسی پرونده قطب‌های علمی کشور برای فعالیت در دور سوم، قطب‌هایی که موفق به اخذ موافقت اصولی شدند به مدت پنج سال در دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی کشور فعالیت خواهند کرد.

دبیر شورای قطب‌های علمی کشور ادامه داد: مجوز قطب‌های علمی در دو سال اول فعالیت خود به صورت موافقت اصولی است که در این  مدت ارزیابی عملکرد آنها صورت گرفته و عملکرد آنها باید بر اساس برنامه پیشنهادی باشد و دستاورد مشخصی در جهت رفع نیازهای کشور یا گسترش مرز دانش و تولید علم داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در این صورت موافقت اصولی آنها پس از ارزیابی به موافقت قطعی تبدیل خواهد شد و در غیر این صورت موافقت اصولی لغو میشود.
 
شریفی افزود: تاکنون قطب‌های علمی کشور در دو دوره در گروه‌های مختلف تشکیل شده‌اند که در دوره اول تعداد 69 قطب در فاصله زمانی میان سال‌های 79 تا 83 فعالیت کردند و در دوره دوم تعداد 113 قطب از اوایل سال 84 تا اواخر سال 88 فعالیت داشتند.

وی گفت: هدف از تشکیل قطب‌های علمی در دور اول و دوم بیشتر این بود که این هسته‌ها شکل گیرند اما در دور سوم هدف فراتر رفته و قطب‌های علمی کشور باید رویکرد پژوهشی خاصی داشته باشند و بتوانند برآورده کردن نیازهای جامعه را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیر کل برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هدف ما این است که قطب‌های علمی در کشور از جایگاه واقعی خود برخوردار باشند و ما در صدد ارتقاء جایگاه قطب‌های علمی هستیم. 

وی تأکید کرد: قطب‌های علمی کشور باید مرجعیت علمی داشته باشند و برای تصمیم گیری و سیاست گذاریهای علمی از پتانسیل آنها استفاده شود تا از نظرات تخصصی آنها در موضوعات مربوطه مورد استفاده قرار گرفته و برای جهت‌گیریهای علمی در کشور و تصمیمات اجرایی به کار گرفته شود.

گفتنی است یک قطب علمی، هسته‌ای متشکل از تعدادی عضو هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی مختلف است که با همکاری یکدیگر درباره موضوع یا برنامه مشخصی فعالیت و هدف مشخصی را دنبال میکنند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول