اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

زارعی در نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت:

ترکیه میخواهد از انقلاب‌های منطقه به نفع خود استفاده کند

خبرگزاری فارس: یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در انقلاب‌های عربی، ترکیه گمان کرد یک فرصت به وجود آورده و میتواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند.

ترکیه میخواهد از انقلاب‌های منطقه به نفع خود استفاده کند
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سعدالله زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل با حضور در بیست و هشمین نشست سالانه دفتر تحکیم وحدت که در دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، در میزگردی با حضور محمدقدیریابیانه به بررسی تحولات منطقه پرداخت.

وی گفت: غرب در ماجرای انقلاب‌های منطقه مصیبت زده است چرا‌که کشورهایی که دچار تحول شده‌اند،‌ همه غرب‌زده هستند و غرب هم برای جلوگیری از وقوع این انقلاب‌ها تمام ظرفیت‌هایش را پای کار آورده است.

وی با بیان اینکه غربیها نمیتوانند در مقابل انقلاب‌های مردمی بایستند، گفت: بر اساس فرمایش رهبر انقلاب این تازه اول راه است و انقلاب‌های مردمی گسترش خواهند یافت.

این کارشناس مسائل بین‌المللی در بخش دیگری از سخنان خود به اوضاع تونس اشاره کرد و گفت: تونس در سال 54 به استقلال رسید و جزء معدود کشورهایی بود که با رژیم صهیونیستی رابطه داشت و فساد و بیبند و باری در آن زیاد بود.

زارعی خاطرنشان کرد: تونس 10میلیون جمعیت دارد ولی به هر حال در دوره بن علی در تونس شاهد یک سری دستاوردهای اقتصادی هم بودیم، بر این اساس نمیتوان برای انقلاب تونس یک تعریف اقتصادی قائل شد.

وی با بیان اینکه مصر مرکز مذهبی سه پنجم جهان اسلام است، افزود: از نظر دانشگاه و نیز تاثیر بر جوامع بین‌المللی مصر یک جایگاه ویژه دارد، بر این اساس امیدواریم آمریکاییها در مصر نتوانند کاری از پیش ببرند چرا‌که اگر آمریکاییها مصر را مهار کنند، خواهند توانست که در بقیه نقاط هم تاثیرگذار باشند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل به اوضاع یمن اشاره کرد و گفت: بیش از 50 درصد جمعیت یمن را زیدیها تشکیل میدهند که این عده شیعیانی هستند که تا سه امام اول را قبول دارند ولی به بقیه ائمه هم احترام میگذارند و از نظر تفکرات به سنیها نزدیکتر هستند.

زارعی گفت‌ که تشتت اوضاع در یمن باعث شده که علی عبدالله صالح در ظاهر حکومتش را ادامه دهد.

وی در‌خصوص اوضاع بحرین نیز گفت: ‌جمعیت بحرین زیر یک میلیون نفر است که حدود 75درصد آن شیعه هستند و این شیعیان همیشه نسبت به سیستم حکومت در بحرین حرف داشتند ولی ما به آنها میگفتیم که فعلا اوضاع مناسب نیست و بعد از وقوع انقلاب‌های عربی این عده حرکت کردند و در حال حاضر واقعا رژیم در بحرین ساقط شده است.

زارعی ادامه داد: در بحرین سعودیها دخالت نظامی کردند ولی مطمئنا در مرحله دوم دخالت نظامی برای آنها راهگشا نخواهد بود.

زارعی در بخش دیگری از سخنانش ‌سوریه را حلقه وصل جبهه مقاومت خواند و تأکید کرد که ‌اگر سوریه شکسته شود، زنجیر مقاومت از هم میپاشد و حفظ سوریه برای ما هم یک هدف استراتژیک است.

وی گفت: برخلاف مصر و یمن و تونس که ما شاهد هیچ حمایتی از حکومت‌ها توسط مردم نبودیم، در سوریه تظاهرات میلیونی در حمایت از اسد اتفاق افتاد.

زارعی با بیان اینکه در مورد سوریه، ترکیه نقش مخربی را بازی کرده است، افزود: یک دلیل این است که ترکیه میخواهد خود را که در یک فضای بسته جغرافیایی قرار دارد، از این اوضاع برهاند.

وی ادامه داد: ترکیه به طور طبیعی نمیتواند در عراق پیشروی کند و تنها سوریه برای وی باقی میماند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با تاکید بر اینکه مسئله اول ترکیه با سوریه خلاص شدن از تنگناهای جغرافیایی است، گفت: در انقلاب‌های عربی، ترکیه گمان کرد یک فرصت به وجود آورده و میتواند از این فرصت به نفع خود استفاده کند.
انتهای پیام/
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول