اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود برنامه‌های خوب طی یک سال گذشته؛

دولت در بخش کشاورزی توفیقات چندانی نداشته است

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با وجود برنامه‌های خوب در طی یک سال گذشته دولت در بخش کشاورزی توفیقات چندانی نداشته است.

دولت در بخش کشاورزی توفیقات چندانی نداشته است
بهمن محمدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان، در ارتباط با عملکرد دولت در بخش کشاورزی طی یک سال اخیر اظهار داشت: دولت بر اساس قوانین فرادستی نظیر برنامه پنجم توسعه و سند چشم انداز 20 ساله اهداف و کارهای خود را پیش می‌برد اما در بخش کشاورزی طی یک سال گذشته با وجود اینکه برنامه‌های خوبی بوده توفیقات چندانی نداشته است.
وی افزود: البته در زمینه یکپارچه سازی انهار و پوشش آب و خاک، خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی، جلوگیری از صادرات بی رویه هنگام برداشت محصول، افزایش اعتبارات بیمه محصولات اتفاقات خوبی در بخش کشاورزی رخ داده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با نقاط ضعف اقدامات دولت در بخش کشاورزی گفت: پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بسته‌های حمایتی که باید به کشاورزان داده می‌شد و آنها را فشارهای حاصل از اجرای طرح مصون نگه می‌داشت، داده نشد و 30 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها که باید به بخش کشاورزی به عنوان یکی از بخش‌های تولیدی اختصاص پیدا می‌کرد، داده نشد.
وی اضافه کرد: در زمینه توسعه آبیاری مدرن نمایندگان مجلس در بودجه 90 تصویب کردند، که 85 درصد از هزینه‌های حاصل از این‌گونه آبیاری را دولت بپردازد و مابقی را در قالب تسهیلات به کشاورزان ارائه کند اما کمتر از آن استفاده می‌شود.
محمدی بیان داشت: در بخش آبیاری مدرن در شهر اصفهان و اطراف آن حداقل استفاده از این روش بیش از 3 درصد است در حالی که در شهری همانند فریدن میزان استفاده از آبیاری مدرن تا 40 درصد می‌رسد.
وی ادامه داد: شهر اصفهان در حالی از آبیاری مدرن کمتر استفاده می‌کند که  4 هزار هکتار فضای سبز دارد و همواره از کم آبی گلایه‌مند است.

* عملکرد دولت در مدیریت منابع آبی قابل قبول نبوده است

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که دولت در بخش مدیریت منابع آبی در کل کشور و نیز در استان اصفهان که کشاورزان آن به دلیل خشکسالی با وضعیت بدی دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه عمل می‌کند؟، اظهار داشت: مدیریت منابع آبی به صورت همه جانبه است و باید در ابعاد مختلف بر روی آن توسط دولت و بخش خصوصی و نیز کشاورزان اقدامی اصولی به کار گرفته شود.
وی افزود: البته متوسط بارندگی سالانه کشور ما یک سوم متوسط بارندگی جهان است و در زمان‌های خشکسالی این رقم به یک چهارم می‌رسد، بنابراین با این اوصاف باید در وضعیت مدیریت مصرف منابع آبی تجدید نظر شود.
محمدی تصریح کرد: به عقیده من در مجموع دولت به صورت قابل قبولی کار را در مدیریت منابع آبی پیش نبرده است چرا که دولت نقش تسریع کننده در برنامه‌های مدیریتی دارد که این اقدام در حوزه منابع آبی رخ نداده است.
وی تاکید کرد: در زمینه مدیریت مصرف باید تلاش شود برنامه‌های بهتری به کار گرفته و مدیریت دقیق‌تری اعمال شود.
انتهای پیام/ل20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول