اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

تب تند استقلال در قالب خانه‌های مجردی/

آمارهای طلاق جوانان را به تجردگرایی سوق می‌دهد

خبرگزاری فارس: رئیس فراکسیون جوانان مجلس گفت: عدم موفقیت ازدواج‌ها در کشور و آمارهای منتشره درباره میزان طلاق، احساس ناامیدی را بر جامعه حاکم می‌کند بنابراین برخی از جوانان به تفکر تجردگرایی سوق داده می‌شوند.

آمارهای طلاق جوانان را به تجردگرایی سوق می‌دهد
سید احمد رضا دستغیب، رئیس فراکسیون جوانان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: وقتی سن ازدواج به هر دلیلی بالا رود مشکلات متعددی برای جوانان ایجاد می‌شود که آنها را به نوعی از ادامه زندگی در قالب خانواده باز می‌دارد بنابراین یکی از دلایل شکل‌گیری خانه‌های مجردی تأخیر در سن ازدواج است.

وی با اشاره بر آمارها و اطلاعات به دست آمده در خصوص شکل‌گیری خانه‌های مجری، افزود: قالب افرادی که در خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند از یک درآمد ثابت ماهانه برخوردار هستند بنابراین عامل اقتصادی در استقلال آنها مؤثر نیست و به نظر می‌رسد عوامل روانی دلیل اصلی گرایش جوانان به این سمت باشد.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس آموزش مهارت‌های زندگی را یکی از موضوعات مهم دانست و گفت: آموزش‌های مرتبط با رفتارهای متقابل افراد یکی از موضوعات مهمی است که با چندین ساعت آموزش در قالب کارگاه‌هایی قبل از ازدواج شکل نمی‌گیرد بلکه باید از سنین پایین‌تر در افراد نهادینه ‌شود.

دستغیب با بیان اینکه آمارهای منتشر شده در رابطه با طلاق در کشور دلیل دیگر برای رواج تفکر تجردگرایی است، اضافه کرد: عدم موفقیت ازدواج‌ها در کشور احساس ناامیدی را بر جامعه حاکم می‌کند بنابراین برخی از جوانان ترجیه می‌دهند که زندگی مجردی را برای خود انتخاب کنند.

وی اظهار داشت: خانواده یک نهاد نظارتی و دلسوزانه است به همین دلیل خواسته‌های نامعقول جوان مورد رصد آن قرار می‌گیرد اما وقتی جوان از نهاد خانواده فاصله بگیرد طبیعتاً ورودی‌های مختلفی برای او فراهم می‌شود که ممکن است به او آسیب جدی وارد کند.

* بحران خانه‌های مجردی فراتر از آفت‌های دیگر اجتماعی است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس رواج خانه‌های مجردی را تهدیدی برای جامعه برشمرد و گفت: بحران خانه‌های مجردی فراتر از بحث اعتیاد یا آفت‌های دیگر اجتماعی بوده و وضعیت روحی و روانی که در تنهایی یا در ارتباط با هم سن و سال‌ها ایجاد می‌شود فرد را به دنبال یک حس کاذب برای رهایی از این تنهایی می‌کشاند که همان روی آوردن به مواد مخدر و عرفان‌های نوظهور است.

دستغیب بیان داشت: برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند اطلاعات دقیق مبتنی بر مطالعات و کار میدانی هستیم یعنی باید به سرعت مراکز افکار سنجی و نظرسنجی در کشور فعال شود تا نسبت به معضلاتی که در اجتماع است اطلاعات دقیق و صحیحی را در اختیار داشته باشیم از طرف دیگر آموزش یکی از فاکتورهای اصلی برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها در کشور است که متأسفانه تا کنون توجه چندانی به آن نشده است.

وی با تأکید بر اینکه نیازمند صراحت در برخی از آسیب‌های اجتماعی هستیم، گفت: به عنوان مثال رسانه‌های ما از جمله رسانه ملی کماکان برای مطرح کردن موضوعات مهم دچار چالش هستند از سوی دیگر برای برخی از موضوعاتی که در جامعه رواج دارد نیازمند آموزش‌هایی مناسب برای خانواده‌ها هستیم اما متأسفانه اگر بخواهیم یک کتابی برای کنترل دستگاه ماهواره برای خانواده‌ها مهیا کنیم، با بن‌بست مواجه می‌شویم.

دستغیب با بیان اینکه وقتی پدر و مادرها متوجه برخی از آفت‌ها نباشند چطور می‌توانند فرزندشان را مهار کنند، ادامه داد: این بدان علت است که ما همیشه اصل مسائل را تکذیب می‌کنیم در حالی‌که باید بپذیریم که افراد در جامعه خصوصاً قشر جوان با آسیب‌های متعددی مواجه هستند بنابراین تا زمانی که بی‌اهمیت از برخی مسائل رد شویم، شاهد افزایش ناهنجاری‌ها در جامعه خواهیم بود.

* خلاء متولی خاص در حوزه جوانان

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از موضوعات مدیریت واحد یا یک مرکز تصمیم‌گیرنده نداریم، بیان کرد: به عنوان مثال برای توسعه‌ عمرانی در کشور ستاد مخصوص در ارتباط با آن شکل می‌گیرد اما برای تصمیم‌گیری در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی یک مرکز واحد تصمیم‌گیری نداریم.

وی افزود: در حوزه جوانان خلاء قانونی نداریم اما آنچه که مشاهده می‌شود فقدان متولی خاص در این حوزه است به عنوان مثال پیش از این سازمان ملی جوانان متولی جوانان بود البته این سازمان در زمان حیات به تعهدات خود در حوزه جوانان پاسخ مناسبی نداد.

رئیس فراکسیون جوانان مجلس تصریح کرد: در حال حاضر مسئول حوزه جوانان در قالب وزارت ورزش و جوانان ادامه حیات می‌دهد البته در قالب جدید نیز شاهد سنگینی سایه ورزش بر روی آن هستیم به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم موضوعات پیرامون قشر جوان را در کجا باید دنبال کنیم بنابراین اگر وضعیت به همین منوال سپری شود و به مشکلات قشر جوان به درستی پاسخ داده نشود جامعه در آینده نه چندان دور با چالش جدی مواجه خواهد شد.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول