اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

استخراج از بزرگترین معدن آهن افغانستان به زودی آغاز می شود

خبرگزاری فارس: وزارت معدن افغانستان اعلام کرد کارهای مقدماتی استخراج از معدن بزرگ آهن حاجیگک در بامیان تا دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.

استخراج از بزرگترین معدن آهن افغانستان به زودی آغاز می شود
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بی بی سی، افغانستان واگذاری امتیاز استخراج معدن حاجیگک را حدود یک سال پیش در سطح بین المللی به مزایده گذاشت و ۲۱ شرکت خارجی برای دریافت این امتیاز متقاضی شدند.
 عبدالجلیل جمرانی معاون وزارت معدن افغانستان به خبرنگاران گفت از میان این شرکت ها شش شرکت شانس بیشتری برای برنده شدن در این مزایده دارند . 
جمرانی افزود مزایده این معدن تا یک ماه دیگر به پایان خواهد رسید و امتیاز استخراج آن رسما به یکی از این شش شرکت واگذار شده و به دنبال آن استخراج آهن هم آغاز خواهد شد.
 این مقام وزارت معدن افغانستان گفت شش شرکت پیشنهاد نهایی خود را ارائه کرده اند که شامل دو شرکت هندی، یک شرکت آمریکایی، یک شرکت کانادایی و دو شرکت ایرانی می شود. 
 وی افزود  ظرف یک یا یک و نیم ماه آینده نظرات خود را در این مورد به کابینه ارائه می کنیم. تا آخر ماه اکتبر این روند را به پایان می رسانیم و با هر شرکتی که برنده شد مذاکرات را شروع خواهیم کرد.
 معدن آهن حاجیگک در سلسله کوه بابا در ولایت بامیان و در حدود صد کیلومتری غرب کابل قرار دارد. محل معدن حاجیگک ۱۶ کیلومتر طول و ۵۵۰ متر عمق دارد. براساس تخمین های اولیه استخراج تمامی آهن موجود در این معدن به ۱۸۰ سال زمان نیاز دارد.
 براساس آمارهای موجود این معدن نزدیک به دو میلیارد تن آهن را در خود جای داده است. مقام های افغان می گویند با استخراج این معدن افغانستان سالانه سیصد میلیون دلار به دست خواهد آورد و برای بیش از سی هزار نفر نیز زمینه کار فراهم خواهد کرد.
 جمرانی همچنین گفت از پنج شرکت دیگری که برای استخراج معدن نفت ولایت سرپل در شمال افغانستان درخواست داده بودند یک شرکت چینی برنده  شده و کابل به زودی مذاکره با این شرکت را آغاز می کند. 
 افغانستان دارای منابع سرشار زیر زمینی است. وزارت معدن افغانستان ارزش مجموع منابع زیر زمینی این کشور را حدود سه هزار میلیارد دلار تخمین زده است .
انتهای پیام /


این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول