اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

وزارت ارتباطات پیشتاز‌ترین وزارت خصوصی سازی است

خبرگزاری فارس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: این وزارت‌خانه پیشتاز‌ترین وزارت در واگذاری تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی است.

وزارت ارتباطات پیشتاز‌ترین وزارت خصوصی سازی است
به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، رضا تقی‌پور پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح و معرفی مدیر کل دومین اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در استان خوزستان در محل سالن جلسات اداره کل پست استان اظهار داشت: با راه‌اندازی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان‌ها مسئولیت ما در بخش حاکمیت کم نشده بلکه پرداختن به ماموریت‌های جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات بیشتر شده است.
وی افزود: امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نخستین وزارتخانه‌ای هستیم که در اجرای اصل ۴۴ سعی کردیم از تصدی‌گری فاصله بگیریم و امور تصدی‌گری را به بخش غیر دولتی و خصوصی واگذار کنیم و بیشتر به مسائل حاکمیتی بپردازیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: بعد از تغییراتی که در نحوه مدیریت این وزارتخانه انجام شد تشکیل ادارات کل اطلاعات و فناوری در استان‌ها با عنوان نماینده عالی حاکمیت در این حوزه در دستور کار قرار گرفت که از افتخارات ما در این بخش است.
تقی‌پور گفت: با توجه به سرعت امروز پیشرفت کشور، ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک زیرساخت اصلی یکی از بنیان‌های اساسی که در اقتصادهای در حال پیشرفت مورد توجه است.
وی ادامه داد: بنابراین با بسترسازی و واگذاری، نه تنها مسئولیت ما در این وزارتخانه در بخش حاکمیت کم نشده بلکه پرداختن به ماموریت‌های جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات که در راس آن‌ها پیشرفت کشور در دهه چهارم انقلاب و مسیر رسیدن به افق ۱۴۰۴ یکی از محورهای اساسی است در مسیر این پیشرفت و توسعه که باید صورت گیرد.
تقی‌پور ادامه داد: ادارات کل ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اهداف و برنامه‌هایی که برای این حوزه در برنامه پنجم توسعه دیده شده برای ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات است.
وی اضافه کرد: این شبکه به عنوان زیرساخت اقتصاد دانش بنیان برای توسعه کسب و کار، دسترسی آحاد شهروندان ایران به اطلاعات مفید و موثر در هر لحظه که مورد نیاز است به صورت بر خط و به موقع این شبکه باید ایجاد شود که ایجاد این شبکه در استان‌ها در اولویت برنامه‌ها است.
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سایر حوزه‌ها پست، مخابرات، سازمان تنظیم به عنوان منطقه جنوب غرب در استان خوزستان اجرا شد که ماموریت‌های وزارت را در واقع دنبال می‌کرد از این رو دولت تصمیم گرفت دومین اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را در استان خوزستان ایجاد کند.
تقی‌پور بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد امور ارتباطات و فناوری اطلاعات توسط بخش غیر دولتی و بخش خصوصی ارائه می‌شود که خوشبختانه شاهد انسجام، یکپارچگی و مدیریت خوب در این حوزه و تعامل مناسب دولت با بخش خصوصی هستیم در عین حال هم به دلیل وجود ساختارهای مناسب  تعادل در ارتباط حاکمیت با ارائه‌کنندگان خدمت و نظارت مناسب در این حوزه بر حقوق مشتریان و کاربران وجود دارد.
وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر سعی شده به مسائل اصلی این وزرارتخانه توجه بیشتری شود به طوری که در سازمان‌های مختلف زیر مجموعه این وزارتخانه در استان‌ها با توجه به وظایف ذاتی و ماموریتی خود حضور دارند که در این بخش‌ها بسیار موفق عمل شده است.
تقی‌پور ادامه داد: امروزه بحث‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات اهمیت ویژه‌ای دارد که در دولت نهم و دهم به توسعه دولت الکترونیک توجه خاصی شده است و یکی از اساسی‌ترین ماموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این محور شکل گرفته است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان داشت: تا به امروز 4 هزار و ۹۲۳ پروانه برای فعالیت شرکت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات در سطح کشور صادر شده که در مقایسه با سال ۸۴ این عدد بیش از 10 برابر رشد داشته که بسیار فعالیت‌ها محدود و عمدتا در انحصار دولت بوده است.
تقی‌پور افزود: همچنین در بحث پهنای باند ورودی کشور امروز افزایش بیش از ۱۰۰ برابری را در مقایسه با سال ۸۴ شاهد هستیم.
وی افزود: امروز بخش خصوصی در این حوزه بسیار فعال و حضور موثری دارد به همین دلیل وجود نظارت حاکمیتی و هدایت و سیاست‌های کلان یک بحث اساسی است و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه در استان‌ها باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.
تقی‌پور اضافه کرد: دولت اهداف بلندی را در برنامه پنجم توسعه در زمینه خدمات ارتباطی و الکتریکی پیش‌بینی کرده که قطعا ادارات کل در استان‌ها بسیار موثر و کمک کننده هستند.
وی با اشاره به نقش ICT در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور‌ها افزود: معاونت برنامه‌ریزی باید در حوزه آینده پژوهی و آینده نگاری در تمامی حوزه‌های مرتبط با حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یک موتور محرک عمل کند.
وی خاطرنشان کرد: باید روندهای جهانی در این حوزه از سوی این معاونت بررسی و با توجه به نقش آفرینی این بخش در سطوح مختلف در کشورهای گوناگون، یک الگوبرداری مناسب و بومی سازی شده در مسیر توسعه کشور برداشته شود.
تقی‌پور با بیان اینکه ICT لایه‌ای است که می‌تواند در همه حوزه‌های کشور نقش آفرینی کند، گفت: در سطوح اجرایی، وظایفی در قالب برنامه پنجم توسعه و همچنین چشم انداز افق ۱۴۰۴ بر عهده وزارت قرار داده شده که باید پیگیری شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید راهبردهای لازم به منظور نقش آفرینی این حوزه در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی فرهنگی جامعه مشخص و در راستای توسعه همه جانبه کشور به کار گرفته شود.
تقی‌پور ادامه داد: خوزستان به دلیل ظرفیت‌های بالای اقتصادی به دلیل اینکه از استان‌های پهناور کشور است و طبیعتا توجه به اقتصاد و کسب و کار استان مورد تاکید دولت است و در توسعه زیرساخت‌های ارتباطات و الکترونیک مورد توجه این وزارت است.
انتهای پیام/ل10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول