اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با فارس:

3،7 درصد کودکان کلاس اولی تهرانی کوتاه‌قد هستند

خبرگزاری فارس: پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: این انستیتو در سال‌های 86 تا 89 و در پژوهشی که بین 30 هزار و 140 کودک کلاس اولی از 5 منطقه آموزش و پرورش انجام گرفت، نشان داد که شیوع کوتاه‌قدی در تهران بین کودکان کلاس اولی حدود 3.7 درصد بود.

3،7 درصد کودکان کلاس اولی تهرانی کوتاه‌قد هستند
فاطمه اسفرجانی، پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: بررسی شیوع کوتاه‌قدی و رابطه آن با الگوهای غذایی که در انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در سال‌های 86 تا 89 بین 30 هزار و 140 کودک کلاس اولی از 5 منطقه آموزش و پرورش انجام گرفت، نشان داد که شیوع کوتاه‌قدی در تهران بین کودکان کلاس اولی حدود 3.7 درصد بود.

وی گفت: خوشبختانه در طرح کوتاه‌قدی، شیوع کوتاه‌قدی در کلاس‌اولی‌ها کم بود؛ ما کوتاه‌قدی‌های زیر 5 درصد را طبیعی می‌دانیم و توصیه می‌شود که مادران در برنامه غذایی کودکانشان شیر و مواد سرشار از کلسیم را اضافه کنند و از دادن شیرکاکائوهای صنعتی به کودکان که سرشار از کاکائو و چربی است، خودداری کنند.

پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور اضافه کرد: صبحانه کودک نیز باید بسیار مطلوب باشد که شیر، پنیر و گردو به عنوان یک صبحانه مطلوب قلمداد می‌شود؛ دولت باید کاری انجام دهد که کودکان پیاده به مدرسه بروند و مدارس آنها نزدیک به خانه‌هایشان باشد همچنین دولت باید برای فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان سرمایه‌گذاری کند.

اسفرجانی افزود: در زنگ‌های ورزش کودکان باید فعالیت‌های بدنی مناسبی انجام دهند؛ دیده شده بود که کودکان کلاس اولی در زنگ‌های ورزش با عروسک‌هایشان بازی می‌کنند و مربیان نیز به آنها توصیه می‌کردند که در زنگ‌های ورزش وسایل بازی و عروسک‌های خود را بیاورند چرا که تصور می‌کنند کودک هنوز در مهدکودک به سر می‌برد، در صورتی که فعالیت بدنی برای کودکان بسیار مفید است و برای استحکام استخوان‌های آنها نیز می‌تواند اهمیت داشته باشد.

وی بیان داشت: باید توجه داشت که معلم ورزش نیز مانند معلم ریاضی با اهمیت است همچنین باید به کودکان یاد داد که در زنگ‌های ورزش فعالیت‌های بدنی مناسب انجام دهند و از مصرف تنقلات بی‌ارزش مانند چیپس و پفک که بسیار پرکالری است، پرهیز کنند و به جای آن از میوه‌ها، سبزی‌ها‌ و دانه‌های گیاهی استفاده کنند تا از چاق شدن آنها پیشگیری شود.

پژوهشیار انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور ادامه داد: بوفه‌های مدارس نیز باید اصلاح شود البته هر ساله در زمان بازگشایی مدارس بخشنامه‌هایی به مدارس ارسال می‌شود که بر اساس آن بوفه‌های مدارس حق فروش مواد غذایی مانند چیپس و پفک را ندارند؛ مادران بهتر می‌توانند برای کودکشان تغذیه مناسب در نظر بگیرند و هر زمان که مادران در تغذیه فرزندان مشارکت داشته‌اند، بهترین ثمره را داشته است، مادران همچنین باید با مدیر مدرسه همدل باشند.
انتهای پیام/ش
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول